Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Både på att ta hand om hästen och sina mänskliga kunder?
Hovslagare är väl inte direkt kända för att vara i tid.
Men hur länge är det ok att vänta på en hovslagare (alltså försening från utsatt tid)? 15 min, 30 min, 1 timma, 1,5 timma? Med eller utan att de hör av sig om förseningen?
Och hur länge tycker ni att det är "normalt" att vänta?
Anpassar ni er i vått och torrt för er hovslagare?
Du bor i en del av landet där det finns många att välja på. Stora delar av vårt land lider fortfarande av brist på hovslagare, framförallt på BRA hovslagare, även om det blivit mycket bättre på senare år. På många platser får man fortfarande välja mellan "skicklig yrkesman som är usel på att passa tider" eller "punktlig hovslagare som gör ett mindre bra jobb". Och det är baskemig inte lätt! (eller som en av mina vänner - "den enda som kan tänka sig att köra dit där hon bor, trots att hen inte ens är snäll mot hästarna")Vår hovis sen över 20 år tillbaka har alltid passat tiderna, den enda gången han blev försenad så ringde han en timme innan han skulle vara på plats och meddelade att han skulle bli 30 minuter sen.
Skulle jag ha en hovis som rent rutinmässigt är försenad, så handlar det ju om dennes planering. Men även kundens tid är viktig, förstår man inte det så skulle jag utan att blinka sökt en annan hovis.
Min hovslagare är helt hopplös, det är ALLTID upptaget när jag ringer dit!
Eh - det kanske brukar vara upptaget när man ringer till sig själv??
Ja, jag är alltså hovslagare själv - eller var är kanske mer korrekt benämning för numera är det bara mina egna hästar som får tassarna omsedda av mig. Plus nån extrautryckning ett par gånger om året. (kroppen håller inte)
Men jag känner att jag vill kommentera några saker som kommit upp här, ur min synvinkel.
Du bor i en del av landet där det finns många att välja på. Stora delar av vårt land lider fortfarande av brist på hovslagare, framförallt på BRA hovslagare, även om det blivit mycket bättre på senare år. På många platser får man fortfarande välja mellan "skicklig yrkesman som är usel på att passa tider" eller "punktlig hovslagare som gör ett mindre bra jobb". Och det är baskemig inte lätt! (eller som en av mina vänner - "den enda som kan tänka sig att köra dit där hon bor, trots att hen inte ens är snäll mot hästarna")
Sen generellt är hovslagare som människor är mest. Somliga är bra på att passa tider, andra inte.
Jag själv har alltid berättat för nya kunder att jag är usel på att passa tider. Jag har tyvärr alltid varit det och jag vet inte riktigt hur jag ska kunna göra något åt det. Jag brukar därför ge en ungefärlig tidpunkt och poängtera att det även inkluderar en "akademisk kvart". Och jag ringer eller smsar om jag märker att jag blir senare än så. Eftersom jag kör med öppna kort ger jag kunden möjlighet att välja att anlita mig eller någon annan, för förutsättningarna är givna.