Hur bra form?

Bonita4

Trådstartare
Hejsan!
Min häst går i en ganska stadig form när jag rider lätt, men när jag sitter ner i traven blir det ostabilt, mkt på grund av mig eftersom hans trav är så stor så det blir svårt att sitta ner.

Vi tränar ju såklart på detta, också med hjälp av tränare, men det vore roligt att kunna åka ut på en tävling sålänge.

Så, hur bra form måste hästen ha i ett LC program utan att man gör bort sig helt?

Sv: Hur bra form?

"Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som i rörelse skall den, med väl inrättad bakdel så att bakbenen följer frambenens spår och med eftergift på tygeln oavlåtligt bjuda framåt. Ryttarens hand skall bibehålla en jämn, lätt och mjuk förbindelse med hästens mun. Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkten, samt med nosen i eller något framför lodlinjen genom ögat, skall hästen stödja lika på bägge tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet skall den lugnt tugga på detta."

Detta gäller från LC till svår klass. Att "göra bort sig"är väl relativt men själv skulle jag inte vilja starta en dressyrklass med en häst som inte går på tygeln.

Hästen ska vara eftergiven, får vara ganska lång och låg i sin form MEN ska bära sig själv, får alltså inte hänga på framdelen. Den ska bjuda fram till bettet. Det är ingen katastrof om hästen slår sig fri någon gång i LC, men den får inte vara ostadig genomgående.

Lycka till!

För att starta en dressyrklass bör både hästen gå i form & du ska sitta ner i stort sett hela programmet:angel:... Du kan öva upp din sits genom att skritta, övergå i trav & sitt ner & följ hästens rörelser, när du känner att du börjar "flaxa" runt sakta av, skritta & börja trava igen & hitta hästens rörelser & din avslappning & följsamhet i sätet. Sitter du stabilt så kommer formen sen också så småningom. Skumpar du runt flaxar ju allt, sits, skänklar, händer & inget kan samverka... Lycka till:bump:

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?