Hur bra fäste har de barfota?

E

ejn

Hur bra fäste på is/snö har egentligen hästar som går barfota?
I hagen upplver jag att de klarar det bra men hur är det när man rider?
Snö brukar ju fungera bra men när det är som nu ute. Det vill säga frusen backe, halt på vissa ställen?
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

det är inga problem. jag har mina barfota och min hovvårdare säger att värkar man rätt så kan alla gå på is ,snö gräs ingen skillnad . det är ju bättre att gå barfota än att få stylter som dom kan bryta benen av sig med . dom går ju på strålen och ballarna vad jag förstår och klarar då alla underlag . vill du veta mer gå in på harmonyhorse och klicka till hovvårdarna dom kan du ringa och fråga lycka till:love: :eek: :bump: :banana: :p
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

Har själv barfotahästar och jag tycker att det fungerar bra. I snö har de inga problem, men det blir förståss halare när det är isigt. Då får man anpassa sig, antingen inte rida alls eller se till att vara där de har fäste.

Man kan också tänka på att om man sliter av skor och broddar på en häst som brukar ha det, så tar det ett tag innan de vant sig vid att de inte har broddarna som hjälp vid halka.

Det är som om vi helt plötsligt byter ut våra dobbskor till släta tennisskor när vi spelar fotboll på en gräsplan.
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

De halkar lätt på is, frusen mark och i blötsnö. Det är detta som är den stora nackdelen med att ha hästarna barfota. Det är som när man kör bil, man får anpassa hastigheten efter underlaget.
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

dom går ju på strålen och ballarna vad jag förstår och klarar då alla underlag.

strålen och ballarna? det är inte meningen att hästar ska gå på strålen eller ballarna, då är som på tok för korta i trakterna
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

Hur bra fäste på is/snö har egentligen hästar som går barfota?
I hagen upplver jag att de klarar det bra men hur är det när man rider?
Snö brukar ju fungera bra men när det är som nu ute. Det vill säga frusen backe, halt på vissa ställen?

Mitt råd är att alltid ge hästen någon form av halkskydd när den ska bära en ryttare på ett underlag som kan vara isigt. Hästen i hagen har ju bara sig själv och tänka på och där har jag aldrig varit med om att det är några problem. Broddade boots vid halka tycker jag är ett bra allternativ.
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

Jag skulle inte rida en häst utan halkskydd vintertid. Oskott funkar i hage med EJ packad snö, är det packat så blir det faktiskt slirigt.

Att spänna sig för att inte halka påverkar både hästar och människor negativt.

Man kan också ta med i betänkande att det i rådande djurskyddsbestämmelser är en stark rekommendation att förse hästen med halkskydd - och dessa bestämmelser är liksom för att höja lägstanivån på hästhållningen ...
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

:crazy:

Hur ser din hästs hovar ut egt?? Om den går på ballarna?

Skulle aldrig rida med oskodd häst på vintern. Min pensionär är barfota och han halkar ordentligt om det är isigt. Snö är inga problem men hur ofta är det det här....
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

min häst går barfota och hon halkar väldigt mycket mindre än de hästar med skor+broddar när det är isigt/snöigt...:bump:
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

Hur bra fäste på is/snö har egentligen hästar som går barfota?
I hagen upplver jag att de klarar det bra men hur är det när man rider?
Snö brukar ju fungera bra men när det är som nu ute. Det vill säga frusen backe, halt på vissa ställen?


min är barfota... han har ja bara "skor" på när det är riktig isgata... annars kan man alltid gå i kanten av vägen där de e is...
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

Strålen ska ju gå i marken men ballarna ska ju inte det.

Jag har både oskodda o skodda. I snö funkar oskott bäst men på isgata föredrar jag broddat :D
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

No problemos:)

Fast, jag underviker självklart osandade och jättehala ställen och jag rider mest i skogen..Sen så är de knappt is här, utan bara snö.
 
Sv: Hur bra fäste har de barfota?

jajag vet inte riktigt men jag ska prata med ulla om hur dom ska gå rätt kommer med riktigt svar snart :confused: :cry:
 

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 853
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 215
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp