Hur botar man en boxvandrare?

mossig

Trådstartare
Har ett 14-årigt sto som gått på travet och har med sig en del stress och stereotypa beteenden därifrån. Däribland rejäl separationsångest som vi dock jobbat med såpass mycket att hon nu klarar av att vara själv så länge någon människa är med. Helt ensam i hage och stall fungerar fortfarande inte.

Mitt största bekymmer är dock att hon vandrar notoriskt i boxen. Runt runt runt på en cirkel i höger varv så att hon blir alldeles yr i plymen. Det spelar ingen roll om hon har fullt med kompisar i stallet, om det är lugnt och tyst och inget händer, efter bara någon minut börjar hon vandra. Jag har löst det så att hon går på lösdrift och i de fall hon har behövt stå på box (iväg på kurser, när hon haft boxvila etc.) har hon stått uppbunden med spiltkloss. Men även om hon hindras från att vandra i en cirkel blir hon väldigt orolig i boxen så fort någon häst tas ut i stallgången, lämnar stallet etc.

Någon med erfarenhet av problemet som har något bra tips på hur man kan jobba med det? Jag är helt klart för att hästar ska gå på lösdrift men samtidigt finns det ju många situationer där det är väldigt smidigt om hästen kan slappna av i box.
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

På riksanläggningen Wången löste dom det genom att slänga ut de två boxvandrande (som fanns där när jag gick där) hästarna på lösdrift.

Hästarna blev genast lugnare och finare att ha och göra med och träningen av dem gick även bättre.
Den ena var en travhäst och den andra var en russtravare.

På nätterna stod de själva i hagen tror jag och på dagarna gick ytterligare 2-3 hästar i den hagen som sedan togs in för natten.


Hästar som har sådana här olater, om man i boxen inte tillåter de att vandra så kommer de hitta på något nytt, tex krubbita. Och hindrar man en häst från krubbitning med tex en rem runt halsen så börjar den ofta vandra istället. Det är en ond cirkel som hästen aldrig blir av med och i minsta situation då den inte kan hantera sig själv så kommer den börja igen. Man kan aldrig "bota" en sådan här häst helt, bara förmildra symptomen genom att göra vardagen bättre för den genom att tillgodose just den individens behov
 
Senast ändrad:
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Någon med erfarenhet av problemet som har något bra tips på hur man kan jobba med det? Jag är helt klart för att hästar ska gå på lösdrift men samtidigt finns det ju många situationer där det är väldigt smidigt om hästen kan slappna av i box.

Kan det inte vara en bra ide att släppa hästen på lösdrift samtidigt som du tränar ensamträning med hästen? Man vill ju ändå att hästen faktiskt ska trivas i boxen, stå ensam i boxen när man gör iordning hästen och mata den och sen släpp ut den osv. Tillslut kanske man kan gå ifrån en stund och öka på det därifrån.

Den kommer ju aldrig att börja uppskatta boxen sålänge den känner stressen i den iallafall.
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

/.../ Någon med erfarenhet av problemet som har något bra tips på hur man kan jobba med det? Jag är helt klart för att hästar ska gå på lösdrift men samtidigt finns det ju många situationer där det är väldigt smidigt om hästen kan slappna av i box.


Ha den på box så lite som möjligt, och minimera alla stressmoment. Ha ex maten redan liggande inne när den kommer så att den inte behöver stå och vänta. Är den rädd så var med den, gå bara bort i korta stunder.

Det bästa är om du skapar situationer där den kan stå i box utan att beteendet kommer fram - får den stor erfarenhet av att stå i box utan att känna stress så kommer den också (långsamt) sluta associera boxen med stress. Ge exempelvis kraften inne i boxen, stå med den när den äter. Sedan direkt ut igen. Box = cafeteria. Så kan man lämpligen tänka även kring transporten.

Min går numera på lösdrift, men han körde hela artilleriet; vandrade, vävde, sparkade i väggar och käkade inredning i perioder när han stod uppstallad. Alla dessa beteenden finns kvar hos honom, och han kan ta till dem när han blir instängd och inte vet hur han ska hantera situationen. Men idag är han helt lugn även i box, han kan stå inne en-två nätter (ex vid avmaskning eller liknande) utan att hetsa igång, han får då ordentligt med hö och halm (ska räcka hela natten), och har sin boxgranne att "prata med".

När ett självbelönande beteende väl är befäst är det väldigt svårt att bryta helt. Det finns där latent, och man får helt enkelt minimera riskerna för att hästen ska behöva ta till det.
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Tråkigt att din häst vandrar. Först får du klura på om du kan ge mer mat så hästen har att göra när den vandrar. Funkar inte det har jag hört/läst någonstans att man kan lägga ut blidäck i boxen så hästen får gå i dem, då måste den tänka lite o lyfta på fötterna, jag vet inte om jag skulle våga testa men det bestämmer du ju själv, man kan också hänga något i taket som dinglar ner i boxen. Då bromsas farten kanske upp lite. Ska klura på vart jag läste om detta men gissar att det var hästägarens handbok, den gamla klassikern. Lycka till!!!
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Hästar som har sådana här olater, om man i boxen inte tillåter de att vandra så kommer de hitta på något nytt, tex krubbita. Och hindrar man en häst från krubbitning med tex en rem runt halsen så börjar den ofta vandra istället. Det är en ond cirkel som hästen aldrig blir av med och i minsta situation då den inte kan hantera sig själv så kommer den börja igen. Man kan aldrig "bota" en sådan här häst helt, bara förmildra symptomen genom att göra vardagen bättre för den genom att tillgodose just den individens behov

Jag tycker det är missvisande att kalla det olat. Boxvandrande, vävning, krubbitning och liknande faller under kategorin stereotypa överslagshandlingar. Alltså inget som hästen väljer att göra...
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Precis, sedan är det ju så att hästen ofta inte mår dåligt i det skedet när den utför detta beteende. Nu har jag mest läst på om ffa vävning, men jag läste massa forskningsunderlag från SLU för ett par år sedan och då hade man testat hjärtfrekvens osv hos hästarna, som visade att när hästarna väl vävde så blev de lugna. Hindrade man dem från att väva, DÅ blev de stressade igen.

kl

dessa typer av beteenden kommer från att man har rubbat hästens naturliga beteende och de uppvisar ofta klaustrofobiska beteenden. det man bör göra är att sätta hästarna i så stora hagar som möjligt, minsta vistelsen på box så mycket som möjligt, tillfredställa tuggbehovet ordentligt osv.
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

what so ever, jag använde ett ord, tillförde detta tråden något tyckte du :grin:
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Jag tycker faktiskt det gjorde det! Även fast jag tror att DU har koll på att det inte ät en olat så är jag övertygad om att andra tror det! Bara det att det finns företag som säljer gummimattor att klä in boxar i för att hästarna ska sluta tugga (ist för o lösa de egentliga problemet) tycker jag säger en hel del.
För dig personligen kanske det inte tillförde något, men det kan absolut ha gjort det för väldigt många andra som läser nu eller i framtiden :)
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

what so ever, jag använde ett ord, tillförde detta tråden något tyckte du :grin:

Ärligt talat, tycker jag inte att det är att märka ord när man gör skillnad på olat och stereotypi. Ordet olat antyder ju tex att beteendet skulle kunna uppfostras eller bestraffas bort. Ordet stereotypi antyder inte det.

Jag tycker att det var bra att Migo redde ut begreppen, så att folk lär sig vad som är vad (även om du säkert visste det redan innan).
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Måste protestera mot den i denna tråd som påstar att hästen börjar krubbita om den inte kan boxvandra. Jag har aldrig varit med om att en stereotyp byts ut mot en annan. Jag har hållt på med hästar i 50 år och aldrig sett detta. Jag tror att folk hittar på saker för att bekräfta sin egen åsikt.
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Håller med.

Jag tror inte att stereotypa betéenden är lika vanligt förekommande idag eller ens att de finns lika många som på 70- talet trots den stora skillnaden på hästantalet.

Folk försöker nog mer att ändra hästens miljö idag eller se till att detta inte uppstår.

Box"vila" är en stor risk, men även där har man sedan länge gjort sjukhagar ute osv.

Jag tror som Lager. att har hästen väl funnit tröst i betèendet så ligger det där latent o kommer tillbaka så fort hästen blir olycklig igen.

Min förra häst som precis hade fått en "son" att ta hand om började krubbita fast den stog ute under boxvila. Förjäkligt när det senare visade sig vara bärrandsröta:crazy: Men... det kom faktiskt inte tillbaka.
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

*KL*

Ts är du helt säker på att hästen inte har ont någon stans ?

Vår häst boxvandrade när hon hade ont i munnen dels fler frakturer i munnen som säljaren undanhöll . När vi fick ordning på munnen lungnade även boxvandringen ner sig .

Tror det var ett sätt att ta bort smärtan och enagera sig i något annat .''

Långsökt tanke men undrar om det är så ovanligt igentligen med att man försöker tänka på annat och blir stressad av smärta även som häst ?

Mia
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Måste protestera mot den i denna tråd som påstar att hästen börjar krubbita om den inte kan boxvandra. Jag har aldrig varit med om att en stereotyp byts ut mot en annan. Jag har hållt på med hästar i 50 år och aldrig sett detta. Jag tror att folk hittar på saker för att bekräfta sin egen åsikt.

Jag är beredd att hålla med. Inte haft så många med stereotypa beteenden iofs. Men när krubbitaren vi hade när jag var liten hindrades att bita började han inte mer något annat, och när boxvandraren bands upp började hon inte med något annat.

Dock tror jag att om man i utlösningsfasen hindrar, DÅ kan det komma ett annat överslagsbeteende.

Men en krubbitare/boxvandrare/vävar börjar ju alltid av en orsak. Dock kan de FORTSÄTTA långt, långt efter orsaken som utlöste är borta. Om man då bryter beteendet kommer inget 'nytt'. Däremot om hästen är så stressad att den därför biter/vandrar och man hindrar - då kan nog komma något annat 'istället', för hästen måste fortfarande hantera den inre stressen.
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Jag har också ett sto som boxandrar, hon har sitt voltspår i bädden.
Känner igen allt detdär som du säger, såfort det händer något i stallet så blir det värre, men kör runt hela nätterna även när det är lugnt.

Hon har blivit illa behandlad tidigare och är klaustrofobisk så jag tror att det är där som vårat problem ligger.
Jag har ingen möjlighet att ha lösdrift så jag har provat endel knep ^^

Jag bytte boxkompis (från en aningens hispig hannoveraner till en lugn och stabil fjording).
Genast blev det mycket bättre!

Maten och vattnet finns alltid klart inne i boxen när hon kommer in.
Ibland struntar hon helt i maten om hon tycker att det är för stökigt i stallet. (Någon häst gnäggar, något skramlar osv.)

Slutade att byta täcken varje kväll eftersom hon även springer runt vid täckesbyten, så byter bara täcken på henne när det behövs.
(bara för att låta henne vara så mycket som möjligt så hon kan finna lugnet så fort som möjligt)

Började ta ut henne först på morgonen!
(Då slipper hon höra när dom andra går ut och på det viset blir det lugnare och hon hinner inte kuta runt)

Dethär är några grejer som jag har gjort :)
Hoppas att det kan vara till någon hjälp iaf!
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Har man inte tillgång till lösdrift hade jag passat på att nu på sommaren låta hästen gå på bete dyget runt med lugna kompisar, om hästen trivs med detta såklart. Och endast ta in den då du ska pyssla och och passa på att ge en godbit då när hon kommer till boxen? Bara pyssla om henne och ge gotta.

Aldrgi haft en stressad häst så har inget vettigt råd. Detta kändes bara som något jag gjort till att börja med om jag inte haft lösdrift:)
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

KL

Tack för alla era svar!

Vill betona att hon går på lösdrift i nuläget och verkar väldigt nöjd med det. Anledningen till att jag ställde frågan är att det som sagt finns tillfällen då det trots allt är smidigt att ha en häst som kan stå på box - till exempel när man åker på en helgkurs.

Tror inte att hon primärt vandrar pga av stress - vi har arbetat så pass mycket med hennes stress och jag försöker ha rutiner som gör att hon slipper jaga upp sig. Tror snarare att det är ett beteende som sitter så pass djupt att hon faller tillbaka i det så fort hon hamnar inom fyra väggar och så jagar hon upp sig PGA boxvandringen.

Kollar tänder, muskulatur, givetvis hovar etc. regelbundet så jag hoppas inte att det beror på smärta, men det var intressant att höra att det stereotypa beteendet kan öka i och med upplevelse av smärta!

Håller helt med om att boxvandring och dylika beteenden är allt annat än en olat. Det är inget som kan uppfostras bort.

Ska försöka vara konsekvent med att det alltid finns mat i boxen när hon kommer in och att hon bara står i sällskap med extremt trygga hästar. :)
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

/.../
Håller helt med om att boxvandring och dylika beteenden är allt annat än en olat. Det är inget som kan uppfostras bort.


Ska försöka vara konsekvent med att det alltid finns mat i boxen när hon kommer in och att hon bara står i sällskap med extremt trygga hästar. :)


Jag har gjort så och det har givit resultat, men man får ta det i små steg. Min kan jag fortfarande inte ta med till främmande stall och bara lämna i en box. Då börjar han först skrika och härja, sedan väva. Det blir för mycket. Men han fixar att stå lugnt i box hemma vid behov.

Det är en gammal häst så honom tänker jag inte "tjafsa" med, han får leva sina sista år där han trivs bäst. Vore han en yngre förmåga som jag ville tävla med så hade jag tränat specifikt på det, i små steg.

Hästens blir ju lugn av att utföra beteendet, det självbelönande, och man får antingen stoppa den fysiskt från att utföra det, eller ta bort/minimera grundorsaken som triggar hästen att utföra det.
 
Sv: Hur botar man en boxvandrare?

Det är faktiskt ganska ovanligt att travaren har stereotypiska beteenden...Jag personligen skulle behandla henne för magsår...Gastroguard, dyrt men fruktansvärt effektivt. Ge henne extra magnesium ( som dom gör av med i stressade situationer)

Hästen har garanterat magsår.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 456
Senast: tanten
·
Hästvård Det börjar bli dags att kastrera min lille huligan men jag tvekar lite eftersom jag får så olika bud när det gäller eftervården. Jag har...
Svar
14
· Visningar
1 794
Senast: Blyger
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 989
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp