Hur "bota" mjällig häst?!

Fashionistan

Trådstartare
Någon som kan ha en ide om hur min lilla fått mjäll/fjäll? Det är inte stöv då hon ryktas regelbundet utan tydliga vita flagor. Hon tycker att det är skönt när man är där och kliar och pillar! Inga sår.

Vad kan orsaken till detta vara och hur får man bort det?

Sv: Hur "bota" mjällig häst?!

Tvätta henne gärna med vetriderm klorhexidinschampo eller fungoral mjällschampo för människor. Svårt att säga vad det är när man inte sett det.

Okej, men är det så bra att tvätta henne nu då när det är så kallt? Det är mest på halsen och syns knappt på buken. Vita flagor, precis som coccos typ , fast tunnare då! :crazy: Kan det vara för att hon fick gå med fleecetäcke under sitt regntäcke en dag? vet att min mormors hund fick sånna mjäll om han vart för varm under sitt täcke någon dag.

Min häst fick likadant förra vintern, jag fick tips av veterinären att ge majsolja en gång om dagen. Ca 1 dl/dag.

Jag skulle även ha tvättat honom i mjällschampo men det hade jag inte möjlighet till eftersom jag bara hade tillgång till kallvatten då.

Han blev iaf mycket bättre av oljan! Men det ska vara just majsolja!

Lycka till!

Tror inte heller att man ska tvätta med schampo under detta halvår utan att det är absolut nödvändigt. Tror oxå att de flesta sådana här typer av hudåkommor går att åtgärda genom att kolla över foderstaten eller ge något tillskott. Går hästen med täcke kan det ju mycket väl vara svamp, men det får en vet. konstatera isåfall.

Lycka till.

Ja fast svamp tror jag dock inte att det är. det är ju lösa tydliga flagor och det är väl oftast om de är täckade väldigt "tätt" = varmt" eller va man ska säga?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat