Hur borstar ni hästens svans?

Sv: Hur borstar ni hästens svans?

Svansen o manen borstar jag nog nån gång i månaden :)

Vanlig hårborste och gör likadant som jag reder ut mitt eget hår om det har trasslat, dvs nedifrån och upp, slinga för slinga...

Lerkokor i manen trycker jag sönder med nittången, går inte att borsta bort :D

Jag reder ut svansen med fingrarna först och plockar bort allt spån och skräp som fastnat. Avslutar med att dra över med rotborsten några tag.

Jag gör inget mer än plockar ut halmstrån ur den om hästen inte ska vara fin. Då tvättar jag svansen, tar i pälsglans och reder ut med grovtandad kam nerifrån. Alla mina hästar har otroligt tjocka och snygga svansar :laugh:

Glansspray brukar jag alltid använda.
Men alltid med svansar glansspray eller ej så borstar jag ut topparna medan jag håller i svansen och borstar ut svansen 'uppåt'. ;)Använder faktiskt inget annat än piggborste för det är det som fungerar allra bäst tycker jag! och ingen av mina hästars svansar har slitits mer för det. Och då råkar de flesta har varit otrolig hårfagra av sej.

Fick säkert ihop hela tio strån, men det är inga helsvansstrån, utan korta varianter från svansroten däre man inte kan 'hålla i' svansen på samma sätt.

Borstade svansen igår - ett enda [ganska kort] hårstrå och ganska mycket halm satt fast i borsten efteråt! :bow:

Varje gång jag borstar man och svans så har jag mycket pälsglans.. sen använder jag en hårborste och tar lite i taget. Min häst hade jätte tjock och fin svans men hans kompisar i hagen åt upp halva svansen i somras så nu är den ganska tunn och lite kortare.. så jag är rädd om det jag har! Sen borstar jag den ca 2 gånger i veckan, så blir det aldrig någon riktig tova i svansen.
Men viktigt, mycket pälsglans! (blir lättare att reda ut det då.. & det gör att det inte lossnar lika mycket hår.)

Massa pälsglans, borstar försikigt med en hårborste.
Borstar inte ofta svansen eller mannen, är fin ändå. Sparar och borstar nästan bara när vi ska iväg på utställning eller tävling.

Jag borstar manar varje gång, svansarna också om det inte är så att det är väldigt lerigt. Har hästar med svansar som går nästan ända ner i backen så det är ingen höjdare då. Jag tycker man håller taglet finast så!

Använder oftast pälsglans och en stor borste som är till för hästar men är utformad som en vanlig hårborste på ett ungefär.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 494
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 229

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka