Hur borstar ni hästens svans?

Sv: Hur borstar ni hästens svans?

Jag borstar ut svansen ungefär varannan dag. Då använder jag rikligt med pälsglans och en sån där träborste till man och svans. Jag börjar med att borsta ut topparna och jobbar mig sedan uppåt, på detta sätt slipper jag trassel.
Får även tillägga att jag inte borstar hela svansen samtidigt utan delar upp svansen i flera "slingor"

Jag borstar alltid igenom svansen med en vanlig hårborste (människoborste) varje dag. Gör man det varje dag med ordentligt med glansmedel så slits det ingenting! Brukar inte ens behöva glansmedel, men är svansen smutsig (eller full av brunstkladd) så gäller det att inte snåla med glansmedlet. Får i stort sett aldrig loss nå tagel, kanske någon enstaka om svansen är lerig eller i brunsttider. Jag lyckas alltid "odla" tjocka svansar på detta sätt.

Många borstar inte igenom svansen av rädsla för att den ska tunna ur, men enligt min erfarenhet så sliter detta mer på taglet och svansen ser FUL och TUNN ut! Jag tycker också att den bästa vägen till en fins svans förutom kamning varje dag är att klippa! Hur lång svans man vill ha är ju olika, men den måste toppas!

Men alla har ju sina olika knep :)

Är den extremt tovig så tvättar jag hela svansen med rejält mycket hästschampoo eftersom det hjälper till att "sära" på stråna och borstar med piggborste. Borsta med piggborste undviker jag i allra högsta grad annars, min sköthäst är arab och har tunn svans så jag vill inte borsta för mycket i onödan.

En hel del pälsglans, sen borstar jag med piggborste nerifrån och går uppåt mot svansroten. Svansarna på båda är tjocka och fina.

Har ingen aning om var denna tråd ska vara men om den är fel så får ni gärna flytta den.
Hur borstar ni hästens svans? Har sett att många gör på olika sätt och att hästarnas svans blir mindre och mindre.
När jag borstar brukar jag ta någon pälsglans i svansen. Sen tar jag vanliga ryktborsten och borstar igenom hela svansen. Alltså jag tar tag i hela svansen,lossar lite i taget och borstar igenom det osv. Sist brukar jag ta en pigg borste i topparna och sen dra igenom med fingarna.
Gör du så eller på något annat sätt?

Jag brukar inte borsta den varje dag.

När jag borstar svansen tar jag en inte allt för "elak borste" hård borste menar jag då.
Tar lite i taget och efter att jag blivit klar med detta borstar jag igenom svansen yttligare en gång och sprutar i pälsglans denna gång..:)

Är det bara jag som typ, aldrig borstar svansen? Haft min häst i ca 1.5 år och har under denna tiden borstat ut svansen ordentligt två (!!) gånger :o
Han har jättetjock och fin svans, den enda i stallet i princip som har det och jag är jätterädd om den. Däremot plockar jag ju alltid ut halmstrån och annat skit med fingrarna, och kan borsta av den lite med en rotborste bara.
När jag väl har borstat ut hela har jag använt mig av en vanlig hårborste (människoborste som några skrivit), och rett ut lite i taget. :) Ena gången tvättade jag den innan också, men annars använder jag mig inte av något glans eller liknande heller.

Jag skulle nog kunna skippa Rockets svans då den aldrig trasslar sig men han är en smutsgris och därför reder jag ut den och håller den ren. Lilly har tagel som svinto och utan man- och pälsglans och regelbunden vård blir den till ogenomträngliga dreads :crazy:

Förr borstade jag aldrig svansarna mer än till ev. tävling, men kom på att en tovig svans fastnar lättare i ohyvlat plank mm. Större hårförlust.

På min hårfagra är tvätt, balsam o sen glansspray ett måste. Ingen idé att slita i en jättelång/ tjock skitig korkskruvsvans.
Piggelinen funkar när svansen är behandlad.

Börjar i topparna o reder sen ut resten- test för test. Ser nästan groteskt ut när det är klart- länge sen nu:angel:

KL
Jag borstar i princip nästan aldrig svansen (eller manen heller). Jag plockar bort det stora skräpet och är nöjd med det om den inte är ett totalt trassel. Novans svans håller sig skaplig så man ser inte någon skillnad på ifall den är borstad eller inte. Hennes svans var ganska tunn och kort när jag köpte henne. Numera får jag tom klippa den 2-3 ggr/år för att den inte ska bli för lång.

Nej, mannen samma sak för mig som med svansen också :)
Och ja, jag har väl ganska tur med min, ganska renlig av sig :D

Jag borstar den i princip bara till tävling och då har jag mängder med glansspray. Annars pillar jag ut halm och annat smuts med fingrarna, eller tvättar den.

Borstar aldrig utom till speciella tillfällen, hon har lång, tjock och super fin svans. Plockar ut halm osv varje dag. Men när jag borstar den så är det mängder av pälsglans som gäller och för det mesta piggborste, sen en mankamborste i toppar i slutet. Måste dock tvätta svansen nu och sen fläta den så den inte är så trasslig + att hon är lös i magen.
Sen är det lättare att hålla ordning på svansen om ca halva är flätad (det närmast hästen). Hon är ardenner så svans har hon så det räcker, klipper till den för det mesta bara. Då är det alltid en massa pälsglans då man borstar efter att flätat halva.

Jag borstar man, svans och pannlugg med piggborste varje dag. Har i pälsglans först om det behövs.

Om de inte skitar ner sig så mkt så behöver jag bara dra några drag genom svansen/manen med borsten varje dag för att det ska förbli trasselfritt i veckor.

Valacken har en fin svans, tjock och lång. Så har han alltid haft. Stoet har en rätt tunn svans, och så har hon alltid haft. (Utom när vi hämtade henne då hennes svans var typ 3 dm lång för de andra hästarna hade bitit av den).

Tittar med en stooor suck på pållans svans och ställer henne sen i spolspiltan och duschar den :crazy:

Här kan man bosta till dödagar. Den är jättetjock och består av täta korkskruvar. Ingen borste eller pälsglans i världen hjälper här. Lika eländigt med manen. Men hon är superläcker på morgonen när hon släpps ut lerfri. Dock ser hon annorlunda ut efter 20 min :mad:

Sköljer ur den istället ca 2-3 ggr i veckan och är det tort ute gör jag inget alls.

Du är inte ensam ;) Den här perioden är mina hästars svansar lerinpackade, och då drar jag bara ett par ytliga tag med piggborsten. Aldrig i livet att jag ger mig in på att tvätta dem eller ah i glansspray nu, det har verkligen ingen funktion då de rullar in den med lera direkt efteråt.

De gånger jag borstar svansarna använder jag en bred hårborste med stora piggar, eller en hård rotborste.

Jag har svansen lite kortare klippt på vintern för att slippa leran längst ned. Dock är mitt "kortare" nog snarare normalt, min tränare brukar säga åt mig att klippa svansen för hästen inte orkar lyfta upp den, jag gillar långa svansar :D

Pälsglans och vanlig billig hårborste. Min 19-åring har tjock och fin svans som jag är väldigt rädd om! Men det funkar hur fint som helst :)

Det kan jag svara på!
Jag är extremt nojig över att slita på taglet men borstar ändå min hästs svans med piggborste :o

Borstar svansen max 2 gånger i månaden (behövs inte oftare). Borstar försiktigt ut svansen, en liten del i taget och sprayar sen rejält med pälsglans och drar i genom med fingrarna. Det brukar sitta max 10 - 15 strån kvar i borsten eller på golvet efter avslutad behandling :)

Det känns rätt ok.

Borstar igenom några ggr/månad :angel: Då använder jag en människohårborste, och tar lite svans i taget och borstar först topparna på den "tofsen" jag har i handen, sen längre upp och sist hela den tofsen. När jag har gjort så i hela svansen så borstar jag igenom en gång med svansen "som helhet" inte i "tofsar".
Ska jag borsta igenom svansen så använder jag pälsglans.
Manen borstar jag de flesta dagar, med samma borste. Svansen borstar jag "en kort snabbis" ibland också, då tar jag bara det yttersta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·
Hästvård Undrar hur ni brukar rykta hästen inför ett vanligt ridpass? Får en känsla av att alla gör olika och ridskolor lär även ut olika så...
2
Svar
25
· Visningar
2 494
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 229

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka