Hur börjar man på högre höjder?

W

wannehavefun

Min häst är bara hoppad 70-80 pga att hon ganska nyligen blivit inhoppad. (9år) Jag förstår att man måste träna, träna trä'na men har ni tips på hur man höjer hindrena så att hästen inte tycker dom är höga.
Man måste ju ta det succesivt och bara gå vidare när det förra var enkelt men jag undrar ändå om bra övningar och så....

Sv: Hur börjar man på högre höjder?

det är inte hästen som tycker hinderna är höga utan det är ryttaren. hästen har en viss kapacitet som man till viss del kan förbättra genom uteritter i ojämn mark och dressyr. det är bara frågan om vad du tycker är högt och i hur bra kondition och muskelstyrka din häst har!!:bump:

Annars kan jga rekommendera travhopp på kryss (ca 50 cm i mitten) och studshinder (bra med kryss här också) ganska så låga till att börja med och två-tre stycken. sedan kan du öka på successivt.

Höj hindrena succesivt... Sätt upp tex 5 1/2an. Då kan oxern vara typ hur hög som helst. Du kommer alltid rätt o behöver aldrig fundera på avståndet.. nu menar jag inte riktigt HUR hög som helst men om du hoppar 70-80 cm på fristående hinder så kan du säker lägga oxern på 1m utan att det blir problem.

Tack för tipset! med 5 1/2, blir det ett galoppsprång då va?

ja det blir ett galoppsprång, ett ganska kort vilket är syftet med övningen :)

Håller med de andra om att 5 ½ är en bra övning, tänk på att det är trav in bara....

En annan bra övning tycker jag att det är med en kryssoxer som du har galoppbommar fram till. Lägg ut ca 3-4 bommar innan hindret med ca 3 - 3,25 m emellan.
Börja lågt så att hästen får in rytmen och sedan kan du höja succesivt. Ekipaget kommer enklare rätt med den här övningen och de får ett bra själförtroende av.

Man kan också bygga serier om 3 - 4 hinder tex börja med en studs, sedan 1 galoppsprång räcke och sedan 2 galoppsprång oxer. Man börjar lågt in på studsen och har sedan högre hinder på räcket och högst på oxern.

Ta även hjälp av en bra tränare.
Dessa övningar kommer du säkert att stöta på då.

Lycka till

om man kan grunderna i dressyren och i hoppningen spelar inte höjden nån roll för ryttaren,
men om hästen inte är så rutinerad så så bygg upp en serie som mik säger
med ett galoppsprång mellan dom två första hindren på ca 70-80
sen mellan dom två andra hindret 2 galoppsprång med höjden 80-90 och sen slutnligen 3 galoppsprång med höjden 90-1 meter

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar