Hur börja?

gadriel

Trådstartare
Vet att det finns liknande trådar men har inte riktigt hittat ett bra svar...:o

Jag vill gärna träna distans med min häst, inte direkt för att tävla utan för att få en vältränad häst jag kan rida långturer med.

Jag har haft henne sedan början på juli, innan dess hade hon stått ett år, och p g a ömhet i fötterna innan skorna kom på har jag tränat i ca 1,5- 2 månader.

Jag har mest kört henne och funderar på om det gör så mkt skillnad om jag kör eller rider, hon tycker körningen är mkt roligare och hon orkar hålla ltie högre tempo när jag kör än rider så jag tycker det är bättre nu i början. Varva dock ltie med ridning också. Hon har varit ridskolehäst innan i 4 år så det är därför hon är lite less på att bli riden men det blir bättre och bättre.

I nuläget försöker jag köra ca 3-5 gånger i veckan ca 1,5- 2,5 timmar varje gång, Blandat skritt och trav, försöker trava så mkt hon orkar så det blir lite längre sträckor för varje gång. Någon gång i veckan händer det att det blir en längre runda runt 3 timmar med lugnt tempo.

Hon är fortfarande dåligt musklad men konditionen har blivit betydligt bättre.

Hur kan jag göra träningen effektivare? SKa jag köra kortare travpass i intervaller eller så långa travsträckor som möjligt? Är det bättre med långa eller korta rundor? Måste iväg en bit för att komma ifrån asfalten men när jag väl kommit in i skogen finns mycket grus/skogsvägar men de är hyffsat långa rundor så tiden drar ofta iväg lite.

Senast ändrad:
Sv: Hur börja?

Jag tycker din träning låter förnuftigt.
Försök att klocka travpassen och kör flera travpass med 5 min skritt i mellan i stället för ett långt travpass per runda. Öka hur länge du travar succesivt. Till slut kan du minska skritten till en minut för att så småningom ta bort den helt.
Vissa pass ökar du farten något på en kortare runda. När du kör längre rundor så minskar du på farten.
Det låter härligt att vara ute o köra häst, man blir sugen.
// Linda

Sv: Hur börja?

Tack för ditt svar!

Tror inte hon orkar 5 minuter än i ett sträck :o Får ta tiden nästa gång och se hur länge hon travar. Får väl köra 3 minuter kanske i början :angel:

Ja det är jättehärligt! Hade knappt kört alls innan jag köpte Lova och nu är jag fast ;) Men det går inte riktigt att jämaföra ridning och körning, det är roligt på oliak sätt men fördelen med körning är att man kan ta med en kompis och fikakorg :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Senast: Tofs
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 864
Senast: JohannaB
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 077
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 428
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar