Hur börja?

Maris_

Trådstartare
Förhoppningsvis får jag hem selen i morgon och vi kan börja köra!

Men, hur mycket och hur ofta bör man köra? Min häst har inte blivit körd nu på länge, bara någon enstaka gång. Sedan juni när jag fick hem henne har hon motionerats regelbundet genom promenader, tömkörning och löslongering.

Målet är att två vuxna ska kunna åka efter henne samtidigt, men visst bör vi börja med en av oss tills hon blivit starkare? Hur bör vi lägga upp träningen?

Har främst tänkt köra på en skogs och grusväg, en liten slinga som är ungefär 1 km lång (ett varv så att säga). Det finns även ett fält som vi kan vara på.

/ Maris

Hej!

Ett ganska bra träningsupplägg tycker jag kan vara att börja med att köra två kilometer, första 2-3 gångerna i skritt och sedan lägger du in lite trav. Sen kan det vara ganska lagom att öka med någon kilometer i veckan.

För att det ska vara roligt att köra dressyr och precision är det nog bra om de är uppe i kondition så att man kan promenadköra dem någon halvmil, varav en ganska stor del i trav så att man har lite framåtbjudning och kraft att ta av.

Om jag var du skulle jag börja att köra själv, och sen börja med att vara två i vagnen efter ett par veckor. Då känner du ju henne också ganska väl, så du kommer att märka i vilken utsträckning hon påverkas av att ni är två i vagnen så du kan avbryta passet när hon börjar kännas för trött.

Tack så mycket för tipsen!

Tyvärr kom inte selen idag, så vi får hoppas att den dyker upp i morgon istället!

/ Maris

Jag tycker det är bra att ta lite tid med hjälp av armbandsuret i början också, så man ser om man ökat eller minskar tiden man kör. Detta mest eftersom jag har lite sådär "snällhetsanfall" ibland och tycker "oj, stackars hästen har du travar låååångt" - så kanske det bara är en liten bit! :)
Du kan ju också mäta upp vissa sträckor med bil eller så, kanske på en grusväg, så du vet hur långt du kört. Skriv sedan upp det i en almanacka eller nåhon annanstans - "från den stora stenen till det röda huset är det 1 kilometer och när hon travat den sträckan är hon rejält trött". Sedan kanske du travar samma sträcka ett tag och ser hur kondisen blir bättre och bättre! När hon travar den där kilometern utan att bli trött är det dags att trava 2 kilometer i stället och så vidare.

:banana:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
2 079
Senast: Åsa A
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar