Sv: Hur börja utbildning för nybörjare?
Det forsta jag lar barnen ar vanlig vett och etikett i stallet. Jag lar dem att halsa pa hasten och sedan sadla och transa hasten. Det ar viktigt att redan fran borjan lara barnen att hasten ar en personlighet och ingen maskin.
Forsta lektionen bestar i att lara sej start, stopp och svanga hoger och vanster. Det beror pa hur tuffa barnen ar, men vi brukar ta lite trav ocksa (eller skritta over bommar)...sa har de nagonting att saga nar de kommer hem.
En bra sits ar viktig, men den kommer att komma naturligt nar barnet lar sej rida lite battre. Borjar man trimma pa barnen for tidigt i ridningen blir det for mycket jobb och inte alls lika roligt. Jag forsoker alltid gora nagonting nytt varje gang, och sa tar vi deras egen kropp, medans vi lar oss mer om hasten.
Effektivitet ar viktigt for mej, och jag ser hellre att barnen sparkar pa en gang for mycket an en gang for lite.
I ridningen maste de lara sej att kontrollera hasten sa snabbt som mojligt. Slalom mellan koner, gora volter i varje horn, rida snett igenom, serpentiner, halt vid A, trav vid C osv. Manovrering och kontroll ar det forsta de maste lara sej i ridningen.
Barnets egna balans kommer att komma medans de lar sej att kontrollera hasten.
Dessutom ar det battre att ha korta lektioner dar de har roligt och far nagonting att tanka pa nar de gar hem, an att de rider perfekt och har bra balans. Det tar flera ar att bli en bra ryttare, sa forsok inte gora allting pa en och samma lektion.
Det beror pa hur smart barnet ar och hur mycket kontroll de har pa sin egna kropp, men generellt ska du kunna introducera nagonting nytt varje lektion.
Lara barn att rida ar roligt, uppmuntra dem att ha ett mal med sin ridning. Tex till hosten sa ska de vara med i blabarshoppning eller lingondressyr, osv. Ett mal gor ridningen intressant och rolig, inte bara en grej man gor.