Hur börja utbildning för nybörjare?

T

Tjopppsan

Jag har fått en fråga va en förälder till dotterns kompis om inte jag kunde lära henne o rida.

Visst det kan ja väl, dock har jag ingen utbildning, men ni kanske kan hjälpa mig med lite övningar?

Vad ska jag tänka på, vilka övningar ska jag börja med¨?

Jag har ju varit med så många ggr på nybörjarlektioner och tagit allt för givet, så jag har inte tänkt på vad de börjar med.

Har ni några tips, på roliga men nyttiga övningar? :)

Sv: Hur börja utbildning för nybörjare?

Balansövningar är väl aldrig fel?

kanske att hon får börja i stallet o borsta, sadla, leda etc. Sen skulle jg nog satsa på longering o massa balansövningar! Bara så hon inte typ tar stöd i tyglarna tan kan känna sig trygg utan tyglar...

mm, precis, lära känna hästen först. Sen kan du kanske leda henne några gånger, eller bara gå bredvid så hon kan känna sig trygg. Ta det lugnt!! Det är helt ok om det bara blir skritt med ledare de första lektionerna. Forscera inte framåt för fort, låt det komma i hennes takt.

Som andra har skrivit, låt tjejen bekanta sig med hästen från marken först, och låt henne vara vara delaktig i att borsta och göra iordning hästen innan ridningen. Du gör grunden i hennes framtida hästintresse och jag har sett så många "ridskoleungar" som verkligen BARA kan rida och inte ett smack om hästen i övrigt!!

Sen när ni kommer till ridningen, ta det lugnt och börja med någon som leder runt henne på hästen så hon lär känna hästens steg och kan sitta avslappnat i sadeln. Att "plocka" äpplen är en bra övning för balansen, kanske även sitta och blunda bara för att känna in hur hästen rör sig (givetvis med ledare). Sedan att rida utan stigbyglar är ju oxå bra för balansen. Som någon skrev, lär henne att hålla balansen utan stöd i tyglarna - det hjälper henne bara i framtiden! Longering i alla gångarter utan tyglar så hon lär sig att rida lätt också. Ha gärna en halsrem på hästen eller ett handtag på sadeln (ex snokrem fäst i ringarna på framvalvet) så det finns nåt att ta tag i i värsta fall om hästen inte har så mycket man.

tyvärr så är vär barns tålamod lite för litet för att det ska gå att gå alltför långsamt fram, så är risken att hon tröttnar istället. Det beror väl lite på hur mogen tjejen är, men du får väl känna in hur hon är och blanda in nyttiga tråkigt övningar bland lite roligare.

ett ytterligare tips är väl att gå till närmaste ridskola och kolla på några nybörjarlektioner så ser du vad de gör. Kolla hur de lägger upp första lektionen tex. Det jag minns från mina första lektioner var att vi var i stallet halva och red halva, men jag var inte alldeles nybörjare när jag började på ridskolan.

Lycka till!!

Hur gammal är hon?
Våra grannbarn höll lektion för mina ungar när de var mindre och de hade en jättekul övning som är helt genialisk, eftersom den bäddar för att våga röra sig på hästryggen och för att hitta balansen på ett trevligt sätt:

Beroende på hur snäll hästen är så kan den antingen gå på spåret med tyglarna i knut, eller i longerlina.

Förklara de olika kommandona:
Potatissäck - ryttaren ska säcka ihop och sitta lealöst på sadeln
Riddare - ryttaren ska sträcka på ryggen och sitta rakt och "fint"
Väderkvarn - veva med armarna som en väderkvarn
Plocka stjärnor - sträcka armarna rätt upp
Flygplan - ut med armarna som vingar
Nu skiter måsarna! - håll händerna på hjälmen

Sedan ropar du dessa kommandon medan ryttaren rider. Förslagsvis först i skritt, så småningom i trav och sedan i galopp.

Man kan låta dem rida några varv på ett av sätten, sedan kan man så småningom låta kommandona hagla med några stegs mellanrum om man ska ha riktigt kul :D .

Det forsta jag lar barnen ar vanlig vett och etikett i stallet. Jag lar dem att halsa pa hasten och sedan sadla och transa hasten. Det ar viktigt att redan fran borjan lara barnen att hasten ar en personlighet och ingen maskin.

Forsta lektionen bestar i att lara sej start, stopp och svanga hoger och vanster. Det beror pa hur tuffa barnen ar, men vi brukar ta lite trav ocksa (eller skritta over bommar)...sa har de nagonting att saga nar de kommer hem. :)
En bra sits ar viktig, men den kommer att komma naturligt nar barnet lar sej rida lite battre. Borjar man trimma pa barnen for tidigt i ridningen blir det for mycket jobb och inte alls lika roligt. Jag forsoker alltid gora nagonting nytt varje gang, och sa tar vi deras egen kropp, medans vi lar oss mer om hasten.
Effektivitet ar viktigt for mej, och jag ser hellre att barnen sparkar pa en gang for mycket an en gang for lite.

I ridningen maste de lara sej att kontrollera hasten sa snabbt som mojligt. Slalom mellan koner, gora volter i varje horn, rida snett igenom, serpentiner, halt vid A, trav vid C osv. Manovrering och kontroll ar det forsta de maste lara sej i ridningen.
Barnets egna balans kommer att komma medans de lar sej att kontrollera hasten.

Dessutom ar det battre att ha korta lektioner dar de har roligt och far nagonting att tanka pa nar de gar hem, an att de rider perfekt och har bra balans. Det tar flera ar att bli en bra ryttare, sa forsok inte gora allting pa en och samma lektion.
Det beror pa hur smart barnet ar och hur mycket kontroll de har pa sin egna kropp, men generellt ska du kunna introducera nagonting nytt varje lektion.

Lara barn att rida ar roligt, uppmuntra dem att ha ett mal med sin ridning. Tex till hosten sa ska de vara med i blabarshoppning eller lingondressyr, osv. Ett mal gor ridningen intressant och rolig, inte bara en grej man gor.

tack alla ni som svarat, jag fått lite ideer o hintar från varje inlägg tror jag, men ju fler tips jag får desto bättre blir jag! :)

Tjejen eller tjejerna, (passar på att ge dottern lektioner samtidigt) är nio år. Dottern har ridit innan medans kompisen är helt nybörjare.

Ponnyerna är islanshettiskorsningar, runt 21år, naturligtvis med egna viljor, inte alltid samma som tjejernas. ;)

jag hade lektioner för några småtjejer för ett par år sen. de var inte helt nybörjare, men den ena hade inte ridit på ridskola. brukade låta dem rida olika vägar i skritt (serpentiner tyckte de var superkul!) och longera dem i trav och lite i galopp. så småningom brukade jag springa brevid i trav och sedan släppa taget ett litet tag så de fick känna hur de var att trava själv.

Det dar ar lite intressant. Jag sjalv larde mej att rida utan ledare, da jag tyckte att jag inte hade kontrollen pa hasten och kande mej hjalplos dar uppe (jag var 4 ar). Jag ar ett kontroll-freak!!
Dock later jag inga av de som jag lar rida ha ledare, om det inte skulle vara sa att de ar mycket nervosa. Ju tidigare de lar sej hantera hasten sjalv, ju battre ar det.
I skritt behovs ingen ledare om man anvander en snall hast/ponny och inte ar pa ett stort oppet falt. Pa ridbanan kan hasten inte ta vagen nagonstans och du som tranare finns till for att hjalpa ryttaren att kontrollera hasten vid behov.

Oftast brukar barnen sjalva fraga efter att trava, galoppera, hoppa osv, sa jag later dem gora det nar de kanner att de ar redo for det sjalva.
9/10 av mina elever har aldrig haft nagon som leder hasten for dem under en lektion.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 182
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Okej, på senaste har jag och mina kompisar börjat släppa att gå på ”random” fester asså hemmafester hos folk man känner till runt om i...
Svar
3
· Visningar
945
Senast: Otherside
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama