Hur börja träna 1-åring?

Jannice

Trådstartare
Hejsan!

Jag är alldeles ny, både här på Buke och inom Western, men har hållt på med hästar sen barnsben (är 28 år)

Nu ska jag köpa häst igen efter flera års uppehåll, och det blir ett litet 1-årigt sto e: Mr Yankie Bar (Quarter) och med Moonlight Gambler som morfar :)

Det jag undrar över är:

Vart börjar jag? Uppfödaren vill att jag visar henne inom Halter, hur går det till? Vart vänder jag mig för att få veta när och var jag kan visa upp henne? Hur ska jag träna henne innan visning? Vad krävs för att visa henne?

Vad kan jag mer göra inom Westerngrenarna med en så pass ung häst?

Hoppas att inte mina frågor anses allt för dumma och att jag istället får en massa bra svar :bow:

Sv: Hur börja träna 1-åring?

Gå in på www.wras.se och titta på vilken del av Sverige som du "tillhör" och där kan du få lite tips om klubbar som ligger i närheten och lite hjälp på traven med tränare, tips m.m. :)

Att träna unghäst är jättekul och de klarar MYCKET när de är bara 1 år :)

Trail at hand och Showmanship at halter (finns beskrivna på wras.se under tävlingsgrenar) är två grenar man kan ställa upp i.

Även longeline (longering av hästen)

Lycka till :D

Vänd dig till SQHA om du vill veta mer om halter. Inom WRAS finns endast showmanship at halter och det är inte samma sak som halterklasser inom SQHA, vilket jag antar att uppfödaren menade. Kan inte uppfödaren hjälpa dig med var och när och hur du ska träna/tävla Halter?

Jag förmodar att det är en renrasig paint eller SPB du har (?) och då är det SPHA du kan vända dig till, på varje APHA show anordnas halterklasser.

Leta reda på några tränare eller clinics du kan åka på, där kan du miljöträna samtidigt som du får hjälp med haltern, showmanshipen, trail at hand, longeline. Det finns massor roligt du kan göra med en åring utan att överanstränga den.

Ang Longe Line, som är en gångartsklass för 1 och 2-åringar kan du kolla på NSBA Scandinavias hemsida, dels för en förklaring, medlemsskap så du kan tävla nsba klasserna samt clinics för olika allaround/gångartstränare. Jag rekommenderar att du tar hjälp med träningen inför longe line av någon, det är lätt att man överarbetar åringarna och det varken ska eller behöver man. Annars är det en väldigt rolig klass om man har en unghäst av gångarts eller allroundtyp..

Longe Line klasser anordnas av både APHA och NSBA-S i Sverige. 1-åringar får tävlas i LL efter 1 juli varje år.

Shallow_xx:
Tack för tipsen! Gick in på WRAS och kollade, fast det var lite svårt att se vilken klubb som låg närmast då de inte hade så uppenbara namn, och på vissa stog det inte ens vart de låg... Så jag får nog ringa runt lite idag :)

Ginne: Hon räknas som Paint, får hon vara med på SQHA's halterklasser iaf då? Jag ska fråga uppfödaren, tänkte merom det fanns nåt lite närmre för hon bor ganska långt ifrån där jag bor...

wrangler: Japp det är det, eller hon räknas som det iaf (Paint/Quarter). Då ska jag gå in på SPHA's sida och kolla mer! Står clinicsen med där, eller är det via WRAS jag hittar dem?

NSBA Scandinavia har jag faktiskt inte hört talas om så det måste jag genast in och läsa mer om!

Tack för alla tips :)

Hej Jannice. Välkommen till western-Sverige. Som Wrangler säger så tycker även jag att du ska leta upp en lämplig tränare i din närhet. Du kommer upptäcka hur avslappnade, lättsamma och hjälpsamma 99,99% av westernfolket är oavsett nivå. Så hoppa med i en aktiv klubb, det kommer du ha mycket nytta av.

Det är en renrasig Paint, inte bara räknas som det ;)
Hon får inte vara med i quarter (AQHA) klasser. Beroende på om hon är regular paint eller SPB registrerad (solid utan fläckar) så får hon vara med i vanliga APHA klasser eller SPB klasser.

Ta hjälp av uppfödaren! Om det är CB's så sitter Anders med i NSBA-s' styrelse och kan hjälpa dig med den biten också.

Lycka till med träningen och tävlingen!

Senast ändrad:

Lucky rider: Tack så mycket :)

wrangler: Haha, sant :D

Hon är regular paint. Pappan är CB's men hon är från privat uppfödare :)

Tack så mycket!

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 778
Senast: Nominous
·
Hästhantering Hejsan! Vill veta er åsikt om det här... Jag sköter en 2,5 årig som jag kört 1 gång i veckan och markhantering 1 gång vecka. Hästen är...
Svar
5
· Visningar
1 434
Senast: Cornelia
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 696
Senast: Madde_padde
·
Western Har sett liknande tidigare trådar men har inte riktigt fått svar på mina frågor. Har under en längre tid varit sugen på att prova...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Jagoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka