Sv: Hur börja med rallylydnad?
Ja, som rubriken, hur börjar man med rallylydnad?
Hur tränas det in, med klicker? Och VAD börjar man med, position vid sidan? Kontaktövningar?
Berätta ALLT
Jag tävlar i rallylydnad
Vi började med att gå en nybörjarkurs på närmaste hundklubb
-vilket jag kan rekommendera, det kan vara svårt att få in "rätt tänk" med skyltarna annars.
Därefter har vi gått ytterligare kurser och givetvis då även varit ute och tävlat en del. Men man måste inte gå kurser, det finns hur mycket på youtube om detta som helst! Men det är svårt att läsa sig till hur man gör om man ska börja helt från början, filmer och live är det som gäller alltså.
Man kan lära in med klicker liksom "vanlig" inlärning, klossträning används också en hel del av utövarna. Jag brukar blanda lite (dock ej klossträning) och framför allt göra det till en lek för hunden så hon hela tiden har med sig viljan!
Jadu, vad man börjar med. Allt beror på vilken hund du har,
alla hundar kan vara med! Hunden måste inte vara kontaktsökande eller något sådant från början (även om hundkurser kan ha det som krav).
Det är en fördel att börja med "följa John" för att få in fotgåenden, rör på dig och snurra runt, byt håll etc. Både med hunden på vänster och höger sida (höger sida har du nytta av högre upp i klasserna sedan).
Se till att hunden kan sitt och ligg -träna gärna en del stadga i detta så att hunden verkligen kan hålla denna positionen en stund -likadant här, du har nytta av det senare.
Sitta framför "front" är också väldigt bra att lära in snabbt, det är många skyltar som utgår från denna position.
Tänk på att ha kul! Detta är en lek för dig och hunden!
En lek som kommer att ge er en hel del inom allt som rör vardagslydnad i princip. Min hund har lärt sig allt inom fotgåendet tack vare rallyn exempelvis.
Tänk på att det är kan vara mycket nytt för hunden även om det känns som simpla saker -belöna ofta!
Och du, det kanske inte känns som att du kommer att börja tävla.
Problemet där är att säkert runt 95% av alla som tränar rally kommer till tävling förr eller senare!