Hur börja löshoppa?

nexxa

Trådstartare
Behöver lite tips och råd från er kloka bukefalister :)

Jag köpte förra året i maj en 1 årig hingst en sk 'gatukorsning' (nordsvensk/arab/travare :eek: ) I allafall så hade han gått 'vind för våg..' utan vård, han var helt enkelt misskött och ingen hade rört honom förrän då jag kom in i bilden (nåja hon som ahde honom ett par veckor hann vänja honom vid grimma i allafall men att fånga in i hagen var omöjligt!)

Eftersom han var mager och rädd började vår resa med att göda upp, sedan förtroende. När vi var som bäst påväg fick han foderstrupsförstoppning. Mitt i natten fick vi åka ner till Hbg (kan det varit juli-augusti skiftet förra året?) och han magrade ur den helgen enormt pga att han inte fick äta då han haft en rejäl foderstrupsförstoppning.

När han kom hem började vi om med allt på nytt. Han blev mer och mer hingstig, började ställa sig, var otroligt svår att leda och handskas med osv. Han kastrerades november sen lugnade han ner sig och blev riktigt fin att ha och göra med! Tills en natt när vi haft inbrott i stallet..dagen efter var han som förbytt och livrädd. Precis så som han var när jag mötte honom.

Vi är nu idag, tillbaka med att finna förtroende. Jag vet inte vad som hände den natten, men något har gjort honom riktigt rädd!
Han är dessutom lite av en staketsprängare och tar sig fram/igenom det som behövs om han känner sig trängd (bland annat med hästar som sätter honom på plats..)

Nu skulle ju detta handla om löshoppning men ville att ni först skulle ha bakgrunden för att förstå vår situation lite!

Då han blir 2 i år samt att jag köpt en häst som kommer inom det närmsta ska jag gemensamt börja jobba dem med tömkörning, lastning (han är jättelättlastad!) samt just löshoppning.
Stoet som kommer är van, cool och väldigt världsvän. Min herre är tväremot, han behöver en trygg kompis.

Funderade på att löshoppa dessa ihop. Är det en nackdel? Hur hittar han förtroende? Behöver han en äldre kompis som stöd?
Hur börjar vi arbetet? Skall jag leda honom runt en massa eller låta honom undersöka det hela själv?

Alla tips mottages tacksamt :bow:

Sv: Hur börja löshoppa?

Det kan vara smart att vara flera personer till en början. Åtminstone en som "sätter igång" hästen före hindret (till en början kanske bara bom?) och en som lockar med godis på andra sidan. Om din häst har lite "ponnygener" (mutbar) så kommer han snabbt att vara med på noterna.
Var försiktig bara så att du inte går för fort fram med träningen. det är alltid viktigt att behålla arbetsviljan...

Det är inte fel att löshoppa två hästar ihop men man måste vara försiktig.
Fler än två kan strula till det rejält!
Har löshoppat halvblod+shettis, halvblod+fjording och halvblod+halvblod det har gått bra!

Förutsättningar är:
Att dom båda går ihop i vanliga fall och känner varandra väl.
Att den ena är van att bli löshoppad så kan den gå först och visa.
Att hinderna inte blir för stora.

Extra plus:
Att man är två så man kan ta vars en häst om det skulle gå för vilt till.

Lycka till!:bump:

Jag har alltid börjat med mina unghästar att löshoppa tillsammans det fungerar bra men förutsättningarna är just att de måste gå ihop.
De lär sig löshoppningen väldigt fort och brukar tycka det är roligt!
Men bygg upp hela löshoppningsringen och ta bara bommar på marken första gången gång två kan du lägga upp små räcken..
Som sagt dom brukar tycka det är riktigt roligt och behöver oftast inte gå tillsammans efter en, två gånger.
Lycka till och var ett par stycken det blir lättare!

okej jag kan skriva lite snabbt hur jag började med att löshoppa

okej allt började med att jag såg en video om en man som hade sin häst lös i en rundkorall och genom att ha ögonkontakt med hästen så hölldes hästen längs med staketet hela tiden, sen var det något med axlarna oxå (jag fatta inte allt, den var på engelska) jaa och sen om han bröt ögonkontakten, och stannade på mitten, så kom hästen in mot honom.. och sen började mannen gå, och hästen kom efter.. haha jag var ju tvungen att pröva det.. försökte göra precis som han och det funkade!! i början så kom bara hästen min efter mej i skritt, men nu om jag börjar springa så travar han efter :love:

jamen iaf så genom det började jag att sätte in ett litet cavaletti (http://i241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/hopparhgt.jpg)hinder oxå, som han hoppade över utan problem.. sen när jg började höja lite så började han bara springa runtosv, så då satte jag upp ett litet staket (http://i241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/lshoppar80.jpg) och då hoppade han jättebra igen..
hehe vilken text jag fick till :P:D
kom ihåg nu att så här gjorde jag, säkert finns det såna som tycker att det här var fel av mej.. men jag använder inga piskor osv när jag löshoppar så :P

ett annat tips är att ta det lungt, så hans självförtroende hinnder med oxå :)
jag kan säga att hin häst var rejält hopptrött då jag fick honom.. nu hoppar han 80 cm utanm problem, både löshoppning o med mej på ryggen :idea:

lycka till med din häst! :bump:

(jag länkar bilderna för di blir så stoora annars :P)

Senast ändrad:

Vi har löshoppat 2 unghästar tillsammans, varav den ena gjort det nån/några ggr förut och en var helt grön. Vi värmde upp med att leda dem vid hand i skritt. Då kan man ju passa på att leda över bommarna.
Sen släppte vi dem och lät dem trava över bommarna (vi hade traditionell löshoppning, dvs ena långsidan+halva kortsidorna stängslade med hinderstöd och plastlina, ett hjälphinder och ett hinder)
Vi var flera stycken. Vi drev med piskor vid behov.
Egentligen hade vi tänkt löshoppa dem en och en (några språng enskilt blev det) men de var inte så väluppfostrade :angel: så de var lite svåra att hålla. Annars föredrar jag att hoppa dem en och en, iaf när de vet ungf vad det går ut på.

Börja med bommar på marken. Sen kan du bygga upp hindret. Sen bygga upp hjälphindret. Avsluta alltid med ett riktigt lågt och enkelt språng, avsluta inte med dagens högsta språng.
Självförtroende får de av att lyckas, och av att tycka det är kul. Det gör inget om de river eller klantar till det på annat sätt, de lär också av sina misstag, så det är inte hela världen, bara man avslutar positivt.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 957
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka