Hur börja ett ridpass på en "gå-påig" häst?

Targa

Trådstartare
Ni som har pigga hästar med stort steg och god framåtåtbjudning - hur börjar ni ert dressyrpass? Börjar ni med att samla ihop hästen i skritt eller låter ni den jogga fram i trav först för att den ska "coola" ner lite?

Jag försöker jogga fram min häst i början, men hon vill gärna bli väldigt lång och "slängig" - är det då bättre att samla henne lite i skritt först?

Sv: Hur börja ett ridpass på en "gå-påig" häst?

På min buspojk brukade jag först samla ihop skritten, bara en kort stund och i öppen form. Om jag försökte börja med att jogga igång i trav tänkte han "galopp, vad kul, wihaa!" och så åkte huvudet upp och ryggen ner och arbete tänkte han inte på mer den dagen.

Min häst, som även börjar bli lite till åren, skrittar jag fram ordentligt och börjar sedan med galoppen, bara för att hon är lättare att rida där (har en stor trav), när hon är fin i galoppen har jag fått traven "på köpet".
Hennes förra ägare gjorde likadant och det verkar passa hästen utmärkt, har även diskuterat detta med olika tränare och veterinärer.
De säger att det är bättre att rida igång i galoppen om hon jobbar korrekt där, än att sitta och slita på henne i traven, som jag inte riktigt behärskar innan hon är helt uppvärmd.

Uppvärmningen är nog väldigt individuell, man måste nog hitta det som passar hästen bäst, pova du med att samla lite i skritten eller varför inte göra mkt övergångar skritt/trav så att hon inte hinner "slänga iväg" utan samlar sig genom övergångarna...

Det sliter inte mer på hästen att "jogga" igång i galopp än att jogga igång i trav om man verkligen gör just det "JOGGAR" det är att kräva för mycket samling och styrkearbete i kalla muskler som inte är bra oavsett vilken av gångarterna det sker i.

Sen kan jag tillägga att det kan vara fiffigt att börja med en liten stund ren "grundlydnad" i skritt
(ev. fortfarande på lång tygel) halter, vända över ridbanan osv och att den ska lyssna omedelbart även om den inte är helt i form. då har du det med när du börjar jogga igång att den lyssnar efter dina hjälper!!

Tack alla - många bra tips redan

Att börja med grundlydnad i skritt låter vettigt.

Hästen har en stor trav som kan vara svår att följa innan man har hittat rytmen, så det kanske är en bra idé att från skritt gå upp ett kort pass i galopp (där hon är lättare att följa).

Tack alla - många bra tips redan

Att börja med grundlydnad i skritt låter vettigt.

Hästen har en stor trav som kan vara svår att följa innan man har hittat rytmen, så det kanske är en bra idé att från skritt gå upp ett kort pass i galopp (där hon är lättare att följa).

Det beor på hästen tycker jag, vilket som är bäst. Vissa blir mer uppvarvade av galopp eller "avrastning" öht, andra släpper spänningarna.
Förr hade vi klätterbackar mycket nära och kunde använda dem lite i framridingen, det fick vissa hästar att slappna av.

En "het" häst som inte bara är överfrisk utan "het" överlag börjar jag mycket lugnt på. Skrittar länge, försöker att jogga igång lugnt, andas lugnt (tänker extra på det, rättare sagt) sysselsätter huvudet
med att rida olika vägar, byta riktning mycket, sätta hjärnan i arbete.
En sån häst tycker jag ofta inte det hjälper att galoppera för att få lugn. Snarare kanske jag t o m väntar med galopparbetet tills den verkligen är lugn o stadig i traven.

Jogga igång och vara noga med takten, lugnet.

En överfrisk häst kan man däremot galoppera lite, eller tömköra först, kanske rida ut en sväng och klättra någon liten backe, tex, för att bort värsta extra energin.

Ibland kan man lyckas få hästen engagerad i arbetet direkt och använda energin till att få extra skjuts i arbetet och då är det :love:

Joggar igång.
Samlar efter ett tag.

Då är mellanskritt el. ökad skritt bättre-i mitt tycke

Ibland kan man lyckas få hästen engagerad i arbetet direkt och använda energin till att få extra skjuts i arbetet och då är det :love:

Ja - en härlig känsla :love:

Hästen är inte het, men har en härlig framåtbjudning. Jag vill ju helst inte att hon tappar den här framåtbjudningen redan i början av passet, men samtidigt vill jag inte att hon slarvar iväg heller. En skrittrunda innan brukar kunna varva ner henne lagom, men det känns inte så kul att ge sig ut nu i mörket (mest 70-vägar runt omkring).
Ett sätt som dock har fungerat bra är att börja skritta runt koner i olika formationer på ridbanan.

Hästen är inte het, men har en härlig framåtbjudning. Jag vill ju helst inte att hon tappar den här framåtbjudningen redan i början av passet, men samtidigt vill jag inte att hon slarvar iväg heller. En skrittrunda innan brukar kunna varva ner henne lagom, men det känns inte så kul att ge sig ut nu i mörket (mest 70-vägar runt omkring).
Ett sätt som dock har fungerat bra är att börja skritta runt koner i olika formationer på ridbanan.

Jag har nog liknande "problem" fast hästen egentligen är "het" så har det med tiden blivit mer av "överambitiös" Vill, vill, vill. Skrittarbete med lite hjärngympa som koner skulle jag kunna tänka mej också:idea:

Vad jag menade var att hennes trav är så stor att den gör det svårt för mig att hänga med, därför sliter det, galoppen är lättare för mig, och det handlar inte om ngn vidare samlig där heller precis...

Men rid lätt då? Min häst har också jättegång men man ska ju oavsett inte sitta ner på en kall häst.

Jag joggar alltid lite i trav på lång tygel innan jag kräver något av hästen... Vill inte samla en häst som inte är ordentligt uppvärmd.

Nä jag förstog det och ville bara visa att jag håller med ditt inlägg!! Bättre att jogga igång i galopp än trav om det passar hästen bättre det tycker alltså jag också...

Men rid lätt då? Min häst har också jättegång men man ska ju oavsett inte sitta ner på en kall häst.

Jag joggar alltid lite i trav på lång tygel innan jag kräver något av hästen... Vill inte samla en häst som inte är ordentligt uppvärmd.

Jo, men visst! Jag tänkte fel när jag svarade tidigare - jag joggar klart igång under lättridning och på lång tygel. Men det är då som hon blir så "gå-påig" och drar iväg i sina sjumila-kliv. Då måste jag sitta och ta förhållningar hela tiden för att hon inte ska bli för lång - och det är just det som jag vill undvika. I galopp, däremot, går hon lugnare, och det är därför jag tänkte att det var bättre att jogga fram i galopp.

Vad tror ni om detta?
1. Lång framskrittning på lång tygel men med lite lydnadsövningar
2. Framjoggning några varv i galopp
3. Ordentlig samling i skritt innan jag börjar travsamlingen.

Min blir mkt vildare av att galoppera :p men om det funkar för dig så varför inte? :)

Min blir mkt vildare av att galoppera :p men om det funkar för dig så varför inte? :)

haha, måste hålla med, min häst skulle inte ha nåt till övers för skrittarbete efter en galopp :angel:

själv brukar jag rida fram på långa tyglar, börja samla ihop henne ett par minuter för att kolla om hon är med och på gott humör :p
sen börjar jag trava igång henne, på långa tyglar oftast och lätt-ridning, efter det samla ihop, skrittjobb och när det känns rätt trava igång på det sättet man känner för :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka