Sv: Hur börja ett ridpass på en "gå-påig" häst?
Tack alla - många bra tips redan
Att börja med grundlydnad i skritt låter vettigt.
Hästen har en stor trav som kan vara svår att följa innan man har hittat rytmen, så det kanske är en bra idé att från skritt gå upp ett kort pass i galopp (där hon är lättare att följa).
Det beor på hästen tycker jag, vilket som är bäst. Vissa blir mer uppvarvade av galopp eller "avrastning" öht, andra släpper spänningarna.
Förr hade vi klätterbackar mycket nära och kunde använda dem lite i framridingen, det fick vissa hästar att slappna av.
En "het" häst som inte bara är överfrisk utan "het" överlag börjar jag mycket lugnt på. Skrittar länge, försöker att jogga igång lugnt, andas lugnt (tänker extra på det, rättare sagt) sysselsätter huvudet
med att rida olika vägar, byta riktning mycket, sätta hjärnan i arbete.
En sån häst tycker jag ofta inte det hjälper att galoppera för att få lugn. Snarare kanske jag t o m väntar med galopparbetet tills den verkligen är lugn o stadig i traven.
Jogga igång och vara noga med takten, lugnet.
En överfrisk häst kan man däremot galoppera lite, eller tömköra först, kanske rida ut en sväng och klättra någon liten backe, tex, för att bort värsta extra energin.
Ibland kan man lyckas få hästen engagerad i arbetet direkt och använda energin till att få extra skjuts i arbetet och då är det