Aha, okej. Det är kopplingar som jag personligen nog inte hade gjort som bilist om jag inte råkar bo just i området. På genomfart är chansen att man är med i eller ens känner till Facebook-gruppen ganska liten, och jag hade inte utgått ifrån att postlådor i närheten har någon koppling alls till katten eller någon som känner katten. Jag har ingen alls uppfattning av hur långt hemifrån katter beger sig.
Jag skulle mest oroa mig för att nattetid råka skada en katt som jag sen inte hittar, särskilt om det inte är trafikklokt att väja eller tvärnita, och det kanske blir en trafikfara att stanna och bege sig ut och leta.
Jag menar inget illa, och självklart ska man inte köra för fort eller hänsynslöst på något annat vis, men jag upplever det som att det läggs kanske oproportionellt mycket ansvar på bilisten i en sån här situation, och för katten har ju det värsta redan hänt. Kanske kunde man som kattägare hitta fler sätt att förebygga att något händer ens katt över huvud taget? Jag kan ju bara jämföra med mina hundar som inte får gå ut själva eller utan koppel, och vid dålig sikt har de både lampor och reflexer på sig. Trafiken navigerar de alltid tillsammans med mig, och jag har alltid ansvar för hur de interagerar med andra djur, människor och trafikanter.