Hur bor era hästar?

L

Lonely

Ja, ni läste ju rubriken..Hur bor era hästar? ;)

"min" bor i box, på spån, har både hink och vattenkopp, ett "fönster" i boxdörren där hon kan stå och titta ut. Har en stor hage som h*n (Anonym ;)) delar med 8 stycken andra hästar :D

Sv: Hur bor era hästar?

Jag har två hästar.Min ena häst har en utebox som går in i stallet (som en vanlig box) den är ca. 11 kvm och där är det nästan alltid öppet (dörren kan öpnnas uppe o nere) där kan han gå direkt ut till en hage på ca 1 ha.
Stoet står i en box lika stor med fönster.
Båda har vattenkopp (som ej fungerar dock), vattenhinkar,saltsten,krubba och sen turas de om en "happy horse ball" på dagarna går de två tillsammans i valackens utebox-hage..
Nu när de är på sommarbete går de i lite olika hagar.Dock brukar vi utnyttja uteboxen så de kan skydda sig från regn/annat i värsta fall.

Mina två har varsin box 3*3 m med spån,vattenhink,saltsten och varsitt fönster som dom kan kika på mitt hus igenom :) Iaf den stora hästen,den lilla når knappt upp :D Brukar se att den stora tittar när jag kommer på morgonen. Sen har dom, tyvärr, en liten vinterhage 2 m från stalldörren men en desto större sommarhage ca 40 m bort.

Hon har stor box med vattenkopp saltsten och 2 fönster. Är ute i hagen från tidig morgon till sen kväll med sina 2 kompisar.

Min bor i en stor hörnbox fylld med halm. Han har fönster så han kan se ut på stallplan. Det är bara halva väggar så han kan gosa med grannen eller titta ut på stallgången. I ena hörnet hänger vattenhinken och bredvid boxdörren sitter krubban och en saltsten bredvid.

I hagen går han med 3 kompisar och ex hingsten går själv i en hage bredvid eftersom han tydligen sparkar alla hästar. ( har inte sett det själv och han är jätte snäll mot människor men ingen vågar prova fast han har varit valack ett bra tag nu)

Senast ändrad:

Min häst bor i en box som är ca 3x4 m. Han står på en 3 dm tjock permanentbädd med kutterspån och har både vattenhink och vattenkopp. Boxen har skjutdörr ut mot stallgången och inget galler, så han kan obehindrat se vad som händer i stallet. Han har en granne till höger och en till vänster. Mitt emot honom finns tre kompisar till. Färgerna i stallet är: boxväggar i trä - ljusgrå/blå, boxväggar i sten - blå nedtill, vita upptill, galler - svart. Ute delar han hage med tre andra hästar och de har fri tillgång till hö.

Mina hästar bor i ett litet stall, 5 boxar. 4 hästar i stallet. Boxarna är 3x4 m allihopa utom stoets box, den är 5x3,5 m. All hästarna har fönster, krubba, saltsten, vattenkopp (lillhingsten har spann med vatten också). Boxarna har galler mellan så att hästarna kan lukta på varandra. På dagarna är dom ute i hagar. De två stona har vars en hage och valack och lillhingst går i stor gräshage. Snart ska lillen på bete och då ska stona gå i gräshagen.

Mina står i stora boxar med halmbädd. De har fönster och öppen överdel till boxdörren så de kan titta ut mot stallgången.
De går i hage med kompisar av samma kön under dagtid. De går 6-8 stycken i flock i en stor beteshage sommar och vintertid (när marken är frusen iallafall). Under vår och höst får de hålla tillgodo med en mindre, dock gräsbevuxen, och går då oftast 2 och 2. De går normalt sett ute dygnet om från maj till i slutet av augusti / början av september, men den delen av betet som är vall får de vänta med tills efter höskörden, i slutet av juni.
De har vattenkopp i boxen, vattenbalja i hagen och extra hink i boxen vintertid. Serverar även vatten i hink en stund efter ridning under vår och höst.
Saltsten har de i boxen och på betet. Får även salt i maten när de svettats.
Vi bor inackorderade i välskött stall med halvservice.

Mitt drömstall, som jag ämnar bygga när jag blir stenrik, är en blandning av utebox, lösdriftsstall och vanligt stall. Där skulle jag bo själv och slippa stallpendla. Jag är bekväm av mig och vill ha tillgång till uppvärmd sadelkammare, varmvatten, ha spolplatta och vettigt skötselutrymme för hovslagare / veterinär och mig själv. Men jag vill att hästarna ska kunna röra sig fritt så mycket som möjligt, få frisk luft och ha god kvalitet på sin utevistelse (hatar lerhagar).
Så i drömmen har hästarna tvådelade boxdörrar så de kan titta ut utanför stallet och få frisk luft dygnet om. Dörren leder rätt ut i en dränerad sandpaddock, som dels kan fungera som egen hage, men dels kan öppnas upp mot olika hagar beroende på årstid och väder. Då kunde de som ville gå på lösdrift utan att trampa ner marken helt invid uteboxen och man kunde använda boxen för individuell fodring, eller stänga in de som vill / behöver en stund eller över natten utan att skilja dem från de andra hästarna.
Där finns även ridhus och ridvolt med något fastare underlag i anslutning till detta optimala stall.

Min bor i en radhuslänga med tre grannar. Boarea ca 9kvm, tomtarea ca 1ha som delas med grannarna. Lägenheten(boxen) har fönster mot trädgården/hagen och har vattenkopp, vattenhink och foderkrubba. Golven är täckta av ett tjockt lager med spån. Centralfläkt och kallvatten. I boxen finns en lucka som går direkt till gödselstacken. Dörren vetter mot en stallgång och mellan boxarna finns galler. Efter sommare kommer han troligen flytta över stallgången till en större box utan fönster.

Min nordsvensk bor i box som är 3*3,5 m, 3 gröna "plastväggar" och en murad vit&grå vägg. Galler runt om, brukar oftast ha dörrgallret öppet. I boxen finns spån, saltsten, hörnkrubba för vatten och frontkrubba för kraftfoder. Han har grannar på båda sidor. Det är 4 hästar i stallet. Stallet byggdes för 1,5 år sedan. På vintern står han och en kompis i en tyvärr ganska liten hage. På sommaren i hage på ca 5 ha.

Senast ändrad:

Min häst bor i en box på ungefär 9 kvm, med fönster, och en boxgrind som brukar stå öppen så han kan stå och titta ut på vad som händer i stallgången.
Han har en krubba, en vattenkopp och en saltsten.
Han står i en länga med tre boxar, varav hans box är i mitten, så hästarna kan hälsa på varandra. Men nu står det dock bara en häst på ena sidan.

Han går i en rätt stor hage, med bra springmöjligheter, som han delar med två andra hästar.

Trivs bra i stallet, hoppas att min häst också gör det!

Min pålle bor i box - en ganska liten box faktiskt, men eftersom han har stora fina hagar att vara tycker inte jag att det är något problem. Bäddat med halm - med bädd. Han har vattenkopp, men jag brukar alltid bjuda honom på vatten i hink efter ridtur, tills han är otörstig. Gården han bor på har tre olika stallar med totalt 22 hästar, och stallet han står i är det största, med 11 hästar. Han boxgrannar är två små fuxmadamer med massor med humör som han gillar att reta. Alla hästarna (22 ston & valacker) går i samma hage - mycket stora, härliga, kuperade hagar med mycket bra bete - sommartid har de härliga sommarbeteshagar en 20-minuterspromenad hemifrån stallet.
Jag tycker det verkar som att han trivs alldeles ypperligt - och han har bott där de senaste 11 åren.

Min pålle bor i en stor box, i ett fint stall som har 6 boxar inne och 2 uteboxar. Han har som strö spån i boxen, dricker ur vattenhink och har saltsten. Går ute i hage med trästaket med en liten NF-ponny. Finns en del att pyssla med för dom där om dagen. Har kossor att titta på samt de som rider i paddocken som ligger bredvid. Min häst trivs kanon bra i detta stall och mår bra! :love:

Senast ändrad:

Mina två hästar har ett litet hembyggt stall med varsin lagomt stor box. Boxarna har halva väggar så att hästarna kan "prata" med varandra. I boxarna har dom vattenhinkar, krubbor och saltstenar och en tjockt, mjukt lager med kutterspån.
Det finns inga fönster i boxarna men på motsatta väggen tvärsöver "stallgången" är det två fönster som dom kan titta ut igenom.

Just nu trivs dom så himla bra i vårhagen så där får dom bo dygnet runt så ofta dom vill. När det regnar och/eller blåser på natten så vill dom komma in och då får dom såklart det :)

I sommarhagen där dom ska bo i sommar har dom badkar med vatten, saltsten, mineralblock och väderskydd.

Mina pållar bor i 13kvm murade uteboxar med halvdörrar, de har gummimatta och spån på golvet, dricker ur vattenhink och äter hö från hönät. De delar kuperade jättehagar med ca 20 andra hästar och verkar gilla att gå i flock! Hagarna roteras var 8-12 vecka, mockas varje dag och är ALLTID gröna - vi har bete året om :banana:

Fjordingen står i spilta med halm på golvet, vattenhink, saltsten och krubba. Han har halsrem och grimskat med kloss. Fönster att titta ute genom, med galler givetvis.

Shettisen står i box på halm han med. Han har halvdörr med galler nedtill så han kan se ut även när han äter på golvet, och grinden är lagom hög för att han ska kunna stå och vila med huvet på grinden (hans favvoställning). Vattenhink, krubba och saltsten (som dock inte är så poppis, den används mest att klia rumpan på). En uppbindningsring har han också. Fönster finns men han ser inget ut genom det mer än möjligtvis himlen och trädkronor eftersom han är så liten!

123269.jpg

Så här bor min pålle! :)

Boxen innehåller: Spån (ej bädd), vattenkopp (Extra stor, rymmer MKT vatten), krubba, stort fönster, sprinkler system i taket, ventilation, AC (andvänds på sommaren) :angel:

Min medryttarhäst står i en box med ett tjockt lager spån, ett stort fönster, saltsten, vattenkopp och krubba. Står nu i ett stall med bara 2 hästar. Går ensam i hagen men har en stor hage med träd och vindskydd.

Senast ändrad av en moderator:

Min bor i en 12 kvm stor box, hörn box så hon har bara en sida med *"granne". På den andra sidan har hon ett fönster där hon ser ut mot hagarna. Hon står på spån och har automatisk vattenkopp i boxen.
I hagen går dom två stycken, hon och hennes käresta. Dom är jättegoa kompisar och äter jämt ur samma hög...

Lonely skrev:
Ja, ni läste ju rubriken..Hur bor era hästar? ;)

"min" bor i box, på spån, har både hink och vattenkopp, ett "fönster" i boxdörren där hon kan stå och titta ut. Har en stor hage som h*n (Anonym ;)) delar med 8 stycken andra hästar :D
Utomhus dygnet runt året om med vindskydd och två kompisar (troligen snart 3). Boxen används sällan.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: jemeni
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama