hur bomma igen skötardörr till transporten?

eldkyss

Trådstartare
i morgon åker jag och hämtar min 8 månader gamla unghäst, ja skall köra med strippat släp och lös. Hur bommar man igen skötardörren från utsidan på bästa sätt?

Sv: hur bomma igen skötardörr till transporten?

Går det inte att låsa handtaget utifrån med nyckel?

Annars finns det väl inte så mycket mer att göra än att dra spännband runt hela transporten efter lastning? Skulle det hända något så är det ju dessutom lätt att få bort. Ha med en vass kniv i bilen, det ska man alltid ha :)

Nu har jag visserligen varit "på" dig i din förra tråd med, men tänk bara på att du måste stänga på ett sätt som är lätt att få upp - för vem som helst!

Låst hade jag inte gjort, om det krävs nyckel för att komma in.

Hu, bara att bomma igen dörren låter jäkligt farligt!

Farligare att inte bomma igen dörren. Lär inte vara den första lösa häst som trillar ut genom skötardörren (och tyvärr har vi nog inte sett den sista göra det heller).

Skulle du hellre ha ett 8 månaders föl släpandes halvägs ut genom skötardörren när du ligger i 70-80 och kör?

Jag skulle hellre ha hästen BUNDEN. Vilket ts skrivit att denna häst kan.

Som du ser har förutsättningarna ändrats, hästen har inte varit bunden i den utsträckningen som utlovades tidigare.

Jag körde mitt föl för många år sen som en vuxen häst- fastsatt med mellanvägg o brett. Den var van vid att sitta fast- dock inte utan mamma:crazy: 20 mil o det gick bra t o m att tanka- guldklimp:love:

Vill att de ska lära sig från början hur det går till o lättare kunna lära sig åktekniken.

Jag brukar vira med ståltråd.
Hur ser låset på dörren ut?

I somras körde jag mitt "föl" första gången uppbunden i släp, tillsammans med annan häst i släpet. Gick jättebra.
Andra gången vi körde uppbunden var det enbart den lilla i släpet, gick bra att köra men när vi kom fram och hade parkerat så gick han över bommen.
Den gick inte att laga på plats så när vi skull hem fick lillen åka baklänges.

Jag tycker att man kan hålla på och experimentera när man fått hem sin lilla häst och lärt känna den. Ska man hämta hem en häst för första gången så tycker jag det är säkrare -om det är ett föl- att den står lös i strippat släp med massa halm i och att dörrar och luckor är reglerade utifrån.

Det är naturligtvis olika från person till person, men så tycker jag är säkrast.

Och dessutom, har jag en häst i ett släp bakom min bil, ny eller gammal häst, så kör jag alltid med 100% fokus och extra försiktigt. Andra billister kan nog tycka att jag är en sölkorv som släpper bromsen 200 meter innan korsning osv...

Ja, ts får fatta sitt beslut hur hon vill. Men jag ville belysa att det måste vara fastsatt på ett sådant sätt att vem som helst ska få upp dörren, lätt.
Alltså inte låst med nyckel ex.

Min kommentar att det låter farligt att öht bomma igen dörren var inte menad att tolkas som att hon borde köra hästen lös utan spärrad dörr, utan att det optimala är en bunden häst.

Frågan är ju inte lås/inte lås, frågan är ju om man kan få upp låset lätt (lätt tillgänlig nyckel t ex).

Det optimala KAN vara uppbunden häst, men är hästen inte van vid att åka, van vid att vara uppbunden etc så kan jag inte tycka att det optimala i det här fallet är att köra hästen uppbunden.

Man får ju givetvis göra en bedömning över hela den aktuella situationen, inte bara en generell bedömning.

Jag tänker worst case scenario.
Bilolycka.

Då skulle jag inte vilja ha släpet låst med nyckel, som kan försvinna, inte gå att nå eller så kan den som vet var nyckeln finns vara okontaktbar.

Mycket hellre då ståltråd eller spännband. Fastgjort på ett oerhört säkert sätt!

Jag fick intrycket i TS andra tråd, som jag inte hittar nu, att hästen både varit uppbunden och åkt transport tidigare. Bara inte kombinerat, själv.

Jag tycket inte vi behöver lägga oss i TS beslut att köra lös, hennes fråga här var ju hur bomma skötardörren.

Utifrån sin egen erfarenhet och kunskapsnivå så fattar man ju beslut hur man vill göra, och kanske är detta utifrån TS förusättningar det säkraste sättet att köra?

Det jag egentligen ville få fram till TS var att vem som helst ska kunna få upp dörren.

Sedan lyckas jag (som vanligt) snurra in mig i oväsentligheter.
Men TS lär ju hur som vara på väg nu, och jag önskar henne lycka till!

Nu är vi hemma:laugh: jag startade denna tråd lite väl sent på dygnet så jag hann tyvärr inte ta del av era svar innan ja begav mig iväg.

Uppfödaren hade ett knep med balsnören, låter inte särskilt hållbart men det var det men jag drog även ett rep över dörren och band fast i en ring längre bak av transporten och det satt som berget.

Även den bakersta överluckan band vi fast för säkerhetsskull.

Jag körde utan mellan vägg och utan frambom och hästen färdades lös och ja förstår ju nu att det var ett bra val då han kom hem välbehållen och även låg och sov större delen av vägen hem:)

Han levde lite rövare i början men tröttnade sedan:p Inga sår ingenting han saknade mamsen det var allt. Nu går han här hemma med sina nya vänner och han är bara såå sööt:love:

Tack för allas engangemang!

Jag körde mitt föl för många år sen som en vuxen häst- fastsatt med mellanvägg o brett. Den var van vid att sitta fast- dock inte utan mamma:crazy: 20 mil o det gick bra t o m att tanka- guldklimp:love:

Vill att de ska lära sig från början hur det går till o lättare kunna lära sig åktekniken.

det var skönt att höra, ska hämta min 9 månaders om en månad ca och har en resa på 20 mil hem :crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 965
Senast: Robina
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama