Oj, här blev det visst lite reaktioner....
Ser att jag förklarade min ståndpunkt något lite otydligt i mitt förra inlägg.
Jo, jag har till att börja med själv varit utsatt (mobbad hela grundskolan, i ett större antal skolor). Inte för våldtäkt, men blivit taffsad på ett större antal gånger, och även upptryckt mot en vägg av en kille som juckade mot mig och kysste mig på halsen, inför ett antal andra människor. Nu hände visserligen allt jag nämnde i förra meningen när jag var 12-14 år gammal, i skolmiljö och med jämngamla gärningsmän (= ej straffmyndiga), men i alla fall. Ofta när jag blev taffsad på hade jag "utmanande" kläder, typ tights, en skjorta som bara var knäppt till näst sista knappen, ett linne eller så. När jag blev utsatt för *vad man nu ska kalla det* hade jag på mig en skjorta med 3/4 ärm som var knäppt till näst sista knappen, ett vanligt vitt linne under och tajta jeans. Det "tipset" (uppmaningen) jag fått från lärare och andra när jag blivit taffsad på, har just varit att skyla mig mer. Kanske bära mjukisbyxor istället för jeans, och om jag prompt ska ha kortärmat, då ha en lite bylsigare, knäppt munkjacka över. Helt enkelt täcka mina former. (Kan också förtydliga att jag var helt färdigväxt när jag var 12-14 år, dvs. jag hade 65F/70E i BH då också och allt).
Jag säger absolut inte att man som lite "kurvigare" kvinna ska skyla sig för att inte våldtagen. Det jag menar är att med tanke på hur samhället ser ut idag där våldtäkter och annat händer så lätt, utifrån mina egna livserfarenheter, och med tanke på att det finns en del rent knäppa domare (som ju vissa uppmärksammade våldtäkts-domar visat), så får man kanske tänka på att inte ytterligare trigga våldtäktsmannen. Som sagt, inget jag i grundet tycker är bra, men som samhället ser ut idag är det tyvärr så man får göra.
Hoppas ni förstår lite bättre nu.
Jag kan tyvärr inte påstå att jag förstår bättre. Däremot blir jag chockad, arg, ledsen, smått äcklad och en lång rad andra känslor inom samma spektrum
Vad ÄR det för idioter till vuxna du har växt upp med? Jag skulle se rött om jag hörde någon tipsa en liten tjej om att hon skulle skyla sig om hon blev sexuellt trakasserad av sina klasskompisar, herregud
Jag är uppenbarligen så upprörd att jag inte kan uttrycka mina känslor utan att använda smileys...
Och för att förtydliga lite extra så vill jag påpeka att jeans, tights, linne, skjortor som inte är knäppta ända upp etc. inte (INTE INTE INTE!!!) är utmanande kläder. Det är helt normala kläder som vilken 13-åring som helst ska kunna ha på sig utan att behöva känna att det är utmanande kläder eller att hon ska skyla sig för att slippa bli tafsad på.
Det positiva är ju att du själv är på gränsen till vuxenvärlden nu, om din ålder stämmer med ditt nick
Då kanske du allt eftersom kan börja se saker och ting ur en annan synvinkel och inte behöver lyda under någon annan vuxens åsikter.
Till exempel, hur tror du att det hade känts för dig om lärarna istället hade sagt att det var förjävligt det killarna gjorde mot dig, och sedan tagit ett snack med killarna? Utan att öht skuldbelägga dig. Hade du ändå tyckt att din trekvartsärmslånga skjorta och dina jeans varit utmanande klädsel? Eller, tycker du kanske som du tycker, för att du själv fallit offer för victim blaming?
Det jag menar är att med tanke på hur samhället ser ut idag där våldtäkter och annat händer så lätt, utifrån mina egna livserfarenheter, och med tanke på att det finns en del rent knäppa domare (som ju vissa uppmärksammade våldtäkts-domar visat), så får man kanske tänka på att inte ytterligare trigga våldtäktsmannen. Som sagt, inget jag i grundet tycker är bra, men som samhället ser ut idag är det tyvärr så man får göra.
Det här är något jag ALDRIG kommer hålla med om. Det är ju resonemang som dyker upp då och då, i alla möjliga debatter. Som nu senast, vi tjejer/kvinnor bör inte vara ute ensamma och springa med musik i öronen för vi kan bli mördade. Vi bör inte klä oss "utmanande" för vi kan bli våldtagna. Man ska inte bli för full för någon kan göra något mot en. Och vem har inte lärt sig hur man ska hålla nycklarna mellan fingrarna när man går hem själv mitt i natten, så att man kan försvara sig?
Samhället ser inte ut på något visst sätt så att "man får göra" på ett visst sätt. Var och en kan (och bör!) alltid själv välja hur man vill göra. Jag kan absolut förstå att man i situationer där man inte känner sig trygg, väljer att klä sig mer för att inte synas mer än "nödvändigt". Jag förstår det valet, på individnivå. Det är upp till var och en.
Men att göra generella uttalanden om hur "man" bör, ska eller måste anpassa sig för ett fåtal idioter, det är något helt annat. Och det vägrar jag hålla med om. Två fel gör inte ett rätt liksom, så att det finns idioter till våldtäktsmän som skyller på att tjejen "provocerade honom" och att det finns idioter till domare som tycker att tjejens klädsel spelar roll, betyder INTE att alla vi andra inte har något annat val än att hålla med om att vi kurviga damer nog borde skyla oss bättre.
Och att prata om att man får tänka på att "inte trigga våldtäktsmannen" är att skuldbelägga offret. Jag vet inte om du har hört det (ärligt talat blir jag tveksam med tanke på vilka stolpskott till vuxna du verkar ha haft runt dig...) men det är ALDRIG någonsin offrets fel. ALDRIG. Även om du skulle supa dig dyngrak, slänga kläderna i en buske och sedan naken vandra hem genom mörka gränder fulla av män i alla åldrar, så skulle det inte vara ditt fel om du blev utsatt för något. En tjej/kvinna "triggar" inte våldtäktsmannen för att hon ser ut på ett visst sätt, hur mycket än våldtäktsmannen vill få henne och omgivningen att tro det. Det är HAN (och BARA han!) som bär skulden. Aldrig, aldrig någonsin hon. Aldrig.
Avslutningsvis kan jag säga att även jag som liten tjej som utvecklade former ganska tidigt blev utsatt för tafsande jämngamla. Jag hade dock noll intresse för kläder på den tiden utan tyckte att stora adidasbrallor och en munkjacka var det skönaste som fanns, alltså bar jag det i skolan varje dag. Ändå var det ett par killar som tafsade. Så, tyvärr, idioterna slutar inte vara idioter baserat på någon annans klädval.
... Och herregud vad långt och säkert osammanhängande det här blev
Det blir lätt så när jag blir upprörd och inte kan sortera tankarna ordentligt...