Hur blir man gravid??

A

ahlsell

Ja så känns det som om jag behöver fråga nu :(

Fick ju ett mf för snart ett år sedan och efter det så vill det inte ta sig.

Har ni några råd för hur jag skall gå till väga? Några tips hur man förhöjer chansen att bli gravid?

Hos mig såg allt bra ut efter mf dock låg jag lite högt i Prolaktinvärdet nu när vi tog prov, dock var andra gången ok vid provtagningen.

Det är lång väntetid att få hjälp och vi vill inte vänta längre.. Dessutom har jag passerat 35 så tiden "rinner" liksom ut. Kan ju tillägga att jag blev gravid på första försöket förra året.

Så snälla ni kloka människor kom med råd hur man kan göra! :bow:

Sv: Hur blir man gravid??

Du/ni kan äta rosenrot

Studier på djur har visat att Rosenrot har förmåga att öka könshormonernas aktivitet. Hos hondjur ledde intag av Rosenrot till en ökad östrogen aktivitet, också en ökad fertilitet. Hos handjur gav Rosenrot upphov till ökad testosteron-aktivitet med en ökad muskeluppbyggnad (Tomsk State University, 1987).

Jag drack aloevera juice och åt folsyra. Det tog 5 månader att bli gravid den här gången. De tre andra gångerna har bara tagit tre månader.

Sen att ha sex vartredje dag är ju en beprövad metod, men varannan är nog bättre. Lycka till! Och du om det inte går snart så påbörja en utredning! Mvh Petra

Eller så slutar man "pressa sig själv" att bli gravid. VIPS så blir du på smällen, när du minst anar det :p

Fast det är just sådan som man kanske inte vill höra när man försöker och försöker ( inget illa menat )

Att det ska vara så himla lätt är ju lite missvisande dessutom :)

Eller så slutar man "pressa sig själv" att bli gravid. VIPS så blir du på smällen, när du minst anar det :p

Nej jag pressar inte mig själv utan vi har tagit det lungt och tagit dag för dag, men nu börjar jag känna att detta inte fungerar riktigt eftersom det är snart ett år sedan MF :crazy:

Du/ni kan äta rosenrot

Studier på djur har visat att Rosenrot har förmåga att öka könshormonernas aktivitet. Hos hondjur ledde intag av Rosenrot till en ökad östrogen aktivitet, också en ökad fertilitet. Hos handjur gav Rosenrot upphov till ökad testosteron-aktivitet med en ökad muskeluppbyggnad (Tomsk State University, 1987).

Så vi båda skall börja att knapra rosenrot :idea:

Tror tom att vi har det hemma

Ja jag har varit inne och tagit prov men det verkar rätt segt att få tid ändå :crazy:

Funderar skarpt på att göra det privat istället just för att få tid fortare

Har du testat så att du har ägglossning? Ibland lossar man inga ägg och då är det lite svårt, men med äl-stickor vet du i alla fall att du har den komponenten.

Du anar nog inte hur många gånger man får den kommentaren och hur mycket man HATAR den! Det finns inget värre att säga för det är som att säga att "du får skylla dig själv".

Tror det är MYCKET sällan som det beror på att man är 'spänd'. Tror det är mest BS. Jag försökte i över tre år och var fanimej inte spänd en endaste gång :mad: När det till slut tog sig hade vi använt ÄLstickor, gått på undersökningar och hela baletten. Jag var nog mer spänd då ...

TS: Jag skulle be om hjälp, få lite roliga piller etc :). Rekommenderar varmt Sophiahemmet i stockholm

Du anar nog inte hur många gånger man får den kommentaren och hur mycket man HATAR den! Det finns inget värre att säga för det är som att säga att "du får skylla dig själv".

Tror det är MYCKET sällan som det beror på att man är 'spänd'. Tror det är mest BS. Jag försökte i över tre år och var fanimej inte spänd en endaste gång :mad: När det till slut tog sig hade vi använt ÄLstickor, gått på undersökningar och hela baletten. Jag var nog mer spänd då ...

TS: Jag skulle be om hjälp, få lite roliga piller etc :). Rekommenderar varmt Sophiahemmet i stockholm

Jag håller med er båda!! Kan även jag rekommendera Sophiahemmet!

Faktum är ju att du inte har någon aning om du var mer fertil förra året - kanske råkade det slumpa sig så att alla förutsättningar var rätt just när ni försökte och att det inte varit det sen dess...

Jag tror du vet allt som är värt att veta vad gäller att bli gravid på egen hand. Det krävs inte mer än att spermier hittar till ett bra ägg... Det svåra är det man inte kan påverka (att de hittar, att ägget är bra).

Jag blev gravid efter spolning av äggledarna efter 1 års försökande. I och för sig går det inte garantera att det var det som gjorde det. Har nu en dotter på 1,5, blev gravid igen på första försöket i somras men det slutade i missfall för några veckor sedan.

Har du testat så att du har ägglossning? Ibland lossar man inga ägg och då är det lite svårt, men med äl-stickor vet du i alla fall att du har den komponenten.

Tyvärr kan man inte använda ägglossningsstickor för att se om man faktiskt har ägglossning! Det enda de visar är förhöjning av de hormoner som normalt sett hör ihop med ägglossning.

Tror enda sättet att se att ett ägg växer till är att göra VUL (vaginalt ultraljud).

Ja jag har varit inne och tagit prov men det verkar rätt segt att få tid ändå :crazy:

Funderar skarpt på att göra det privat istället just för att få tid fortare

Var går du och gör test? Jag sökte faktiskt redan efter 6 månaders försök bl.a för att jag trodde min sparsamma mens kanske var del i det hela (blödde bara 1 dag). Jag gick hos Gamla stans gynekologer (länk här: http://www.bbstockholm.se/index.php?page=Gynekologerna).

Han tog min oro på största allvar och jag fick göra diverse tester (minns ej exakt längre, men bland annat fick man vara där ganska tätt och kolla om ett ägg växte till). När han hade gjort vad han kunnat (tog ca en cykel eller 2) så remitterade han mig till Sofiahemmet och dit fick jag komma efter bara några veckor så det gick ganska snabbt tycker jag. Detta var dock 2006.

Båda är privata mottagningar, men vanlig sjukvårdstaxa/högkostnadskydd gäller!

Lycka till!

Aha, sorry trodde de visade om det faktiskt kom ett ägg! Men släpper man ifrån sej de hormonerna även om man inte släpper ett ägg då?

Vad jag har hört så är det vanligare än man tror att ägglossningen uteblir.

Men har din man testat sig? Även om det tog sig snabbt första gången så kan det ju ha varit en slump. Jag tror att han kan kolla simmarna för ett par hundra på fertilitetsklinik och sådant kan de göra omgående, borde inte vara väntetid.
Vi ska kunna få barn själva säger de men det kan ta tid då min man inte har så pigga simmare. Men tiden rinner iväg här också så nu har vi 3 IVF-barn eller rättare sagt, barn som kommit till via IVF.

Nä, sluta tänka på det så kommer barnen... Jo, säkert! Vi var inte på något vis stressade men efter 4 år oskyddat så tänkte vi att det behövde kollas upp.

Reproduktionscentrum i Uppsala är ett tips ochinte långt från U-V ;-)

Aha, sorry trodde de visade om det faktiskt kom ett ägg! Men släpper man ifrån sej de hormonerna även om man inte släpper ett ägg då?

Vad jag har hört så är det vanligare än man tror att ägglossningen uteblir.

*blandar mig i här*

Ja, hormonerna går upp i alla fall, men antingen har kanske inte äggen mognat som de ska, eller också fallerar något i själva försöket till ägglossning. Antingen blir det ingen ÄL den månaden, eller så försöker kroppen igen vid ett senare tillfälle - och orsakar på så sätt en försenad blödning. Att ÄL verkligen har ägt rum kontrolleras genom mätning av progesteron några dagar efteråt.

Aha :idea:

Då har man lärt sej nåt idag också!

Finns det inte progesteronmätstickor då?

Nej, det är svårare att mäta då det måste ske vid en viss tidpunkt - vi har alltid mer eller mindre höga nivåer av hormonet. LH-hormonet, däremot, skjuter bara i höjden 24 timmar före en ev. ägglossning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Kropp & Själ Min pappa har dött och jag vet inte hur jag ska hantera sorgen efter honom. Det är snart ett år sedan, han dog 2 mars förra året. Han...
Svar
7
· Visningar
3 199
Senast: Tassetass
·
Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 889
Senast: ako
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu sitter jag i en helt underbar stuga mitt ute i skogen och bara myser! (Eller ja - jag brottas med en förkylning också och snorar...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II