Hur blir man eg hundinstruktör?

Sv: Hur blir man eg hundinstruktör?

Finns huuuur många utbildningar som helst, eftersom det inte är en skyddad titel så kan i stort sett vem som helst utbilda hundinstruktörer.

Sen finns det ju olika instruktörsutbildningar också. Tävlingslydnadsinstruktör, klickerinstruktör, agilityinstruktör, spårinstruktör, allmänlydnadsinstruktör, rallylydnadsinstruktör osv osv osv :p!

Förr var det välmest SBK som utbildade instruktörer, men nu finns det otaliga privata aktörer på marknaden. Bara att googla så hittar man MASSOR :laugh: (sen får man ju vara väldigt kritiskt också, alla utbildningar är ju inte precis bra utbildningar, men så är det ju med alla "oskyddade" utbildningar)

De flesta utom SBKs utbildningar kostar multum.
Till TS, kolla på Hund Campus o Hundutbildningsgruppen i Avesta..

Som sagt, finns typ trettiosjutton eller nåt.

Själv är jag SBK-instruktör och har även en privat instruktörsutbildning ifrån Hundutbildningsgruppen. Sen är jag klickerinstruktör -privat och Rallylydnadsinstrukör - SBK.

SBK-utbildningen är kritiserad för att ha för mycket praktik och för lite teori, Hundutbildningsgruppen å andra sidan är kritiserad för att ha för mycket teori och för lite praktik. Hundcampus är mest för dem som tänker jobba med hund, då de nog är bland de dyraste. Sen gillar jag personligen Lars Fält, som tidigare varit på Hundcampus, men han har slutat.

Jag tycker själv att jag har ett gott underlag för att lösa de flesta vardagsproblem som jag stöter på på kurser som jag har.

Vart hittar man dessa SBK-utbildningar?
Är det som det står här?
I så fall har jag kommit till steg två, hur går det till sedan?

Mitt mål har blivit att bli rallylydnadsdomare, och om jag förstått det hela rätt så krävs det först hundinstruktörsutbildning och därefter rallylydnadsinstruktörsutbildning för att sedan gå vidare till det som gäller mer för tävlingssammanhang.

Det stämmer, du måste först bli AL-instruktör för att sedan kunna bli rallyinstruktör, vilket jag tycker är lite överdrivet. Det borde finnas en en light-version av instruktörsutb såsom jag förstått att agilityn har.

Så för din del så måste du först vara hjälpinstruktör, hur många kurser bestämmer din klubb. Sen utbilda dig till ALI, det brukar klubben bekosta om man tex skriver på att man sedan har minst tre allmänlydnads/valp-kurser. Kan variera lite från klubb till klubb.
Sen kan du utbilda dig till rallyinstruktör, för att gå vidare till domare.

Allt detta sker naturligtvis på din fritid och de kurser du sedan har har du helt på ideell basis. Inte så konstigt att det saknas instruktörer.

Jag var redan AL-instruktör och fick frågan om jag ville bli rallyinstr. när rallyn sedan blev officiell behövde jag bara komplettera med en helg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 959
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka