Hur Blir Man Av Med Ringorm??

TheHunted

Trådstartare
Hur Blir Man Av Med Ringorm??
en och möjligtvis 2 hästar i stallet har det och undrar hur man ska bli av med det innan det sprider sig till dom andra??

Mycket tacksam för svar!

Sv: Hur Blir Man Av Med Ringorm??

Mina hästar hade det förra våren!! Tvättade dom 3 gånger med det medlet som näms!! Ring din vererinär så är det bara att bada hästen!!! Det är jätte smittsamt!!!

Det är ju väldigt smittsamt så hästen ska helst sättas i karäntän och tvättas några dagar i veckan. Då måste hästens saker också tvättas eftersom det kan innehålla "ringormet".
Har hört att ett stall som drabbades av ringorm smittade ner alla hästar för att få bort det så snabbt som möjligt. Annars kan det ju hoppa från häst till häst och det kan ju ta veckor innan man ser att en häst har ringorm. Men det bestämmer ju stallet om man vill.
Alla säger olika; vissa säger att det är väldigt smittsamt, och andra inte. Vissa säger att om en häst har ringorm i ett stall så måste man tvätta alla hästar och saker för att få bort det, och vissa att man bara behöver tvätta den drabbade hästen. Så det är upp till varje stall att själva bestämma vad dem vill. :crazy:

Ringorm/revorm är en svampinfektion som är väldigt smittsamt och kan gå över på andra djur samt människor. Kontakta veterinär snabbt.

Jag fick själv ringorm på ryggen (av kossor) när jag gick på jordbruklinjen i gymnasiet, det kliar som sjutton men behandlas lätt med svampmedel som typ pevaryl eller canesten men jag tror inte de hjälper på häst... (Väldigt små tuber dessutom ;) )

Hoppas det löser sig!

// M

Jag drabbades utav ringorm när jag var yngre. Då en utav ridskolans hästar smittade mig. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för olika salvor jag fick. Men det var säkert nått sånt som de andra nämnt.

Kommer iallfall ihåg att det inte var så roligt att drabbas utav det.:crazy: :D

Min ponny hade ringorm. Det stod 6 till hästar i stallet men bara hon fick. Ringorm är en svampinfektion som någon redan nämnt, och drabbar unghästar lättare än äldre hästar som har bättre immunförsvar. Dessutom brukar inte hästar som en gång haft ringorm få det igen.

Jag behandlade min ponny med Immaverol vet, som baddas på själva ringormen. Box, borstar annan utrustning tvättade jag med Virkon, som är ett bakteriedödande desinfektionsmedel. Funkar även bra på typ Ringorm. Finns att köpa på dom flesta Apotek eller Lantmännen. Tänk på att svampar bildar sporer som kan ligga latent i ett stall i flera år utan att utvecklas till svampar. Därför är det viktigt att tvätta även stallet. Virkon dödar sporer. Oftast är en häst som haft ringorm smittfri efter 2 veckors behandling med Immaverol.
Undvik täcken eftersom det stänger till i pälsen å dom små svamparna får det varmt o mysigt o förrökar sej fort.

Senast ändrad av en moderator:

Har du inte fått någon information av veterinären då som konstaterade ringormen ? Ringorm kräver inte alltid behandling utan kan avläka av sig själv på ca 2 mån..., men eftersom ni har fler hästar bör ju en behandling ske för att förhindra smittspridningen. A och O hänger egentligen på folket i stallet..allt för ofta ser man att folk INTE respekterar smittspridningen utan hälsar/klappar glatt på smittade hästar för att sedan gå vidare till de friska...Samma med lån av borstar/utrustning/lån av boxar osv osv...Täcken/voljockar och annat tyg tvättas enbart i 60 grader i vanlig maskin så dödar detta svamparna. Utrustning tvättas med jodopax, boxen med något decinfektionsmedel. Bäst att tvätta en smittad box är att högtryckstvätta...sedan decinfektera den...

Här kan du läsa mera om ringorm
http://www.sva.se/static/253.html

Läste på sva.se

Vaccin mot ringorm har under hösten 2003 introducerats i Sverige. Vaccinet heter Insol. Det går att vaccinera både som profylax och under pågående infektion.

Ni har inte fått någon fakta från vet?

vi behandlar med pevaryl(stavas?).. japp samma som till människor;) .. funkar jätte bra och mycket lättare att hålla på med eftersom det är en salva.

har du nån aning om vad vaccinet kostar?

Tittar man i Fass står följande:

Förpackningar och priser
Injektionsvätska, suspension
2 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 612.50 kr
5 x 2 milliliter injektionsflaska, receptbelagd, 2808.50 kr

Kanske vits att titta på doseringen då också... 0,3 ml för häst upp till 400 kg. Om hästen väger mer än 400 kg gäller 0,5 ml. Grundvaccinering är två sprutor med 14 dagars mellanrum. Samma vid behandling. Ibland ger man en tredje spruta efter ytterligare två veckor om det inte ger med sig. Glöm inte desinficera borstar, box, täcken, sadlar, träns och allt annat som kan bära på små sporer.
Lycka till!

även tex. träd i hagen som hästen skubbat sig på . tvätta med virkon eller jodopax (10 % blandning) det sa vet. till oss för många år sedan.

vi hade det för nåra veckor sen i stallet och det finns ett vaccin mot ringorm, väldigt nytt, för oss kostade det 300 kr.

När min häst hade ringorm så behandlade vi hela henne + borstar med Virkon varje dag, finns att köpa på t.ex. Granngården. Dessutom använde vi Imaverol (då måste du få utskrivet av vet.), kommer inte ihåg hur ofta det var, men kanske 2 -3 ggr/vecka i 2 veckor.

Doseringen tycket jag vederbörande kunde kolla själv, därför skrev jag inte ut det.. Fass djur finns ju på nätet...bara att kolla.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
911
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Om någon i familjen har misstänkt ringorm, ska övriga familjemedlemmar stanna hemma då tills man har besökt läkare och fått provsvar...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 035
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
480
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama