Hur blir man av med lock för öronen?

Jag har haft lock för öronen i flera år nu och det blir värre när jag är på jobbet
Var på VC och spolade ur en vaxpropp ur ena örat för drygt ett halvår sedan men det har inte blivit ett dugg bättre
 
Möjligt att det blir som när man håller för näsan och blåser men värt att försöka. Svälj med öppen mun. Ju större man gapar desto bättre upplever jag att det funkar.
 
Herregud, när jag läser om erfarenheterna av biverkningar på Rinexin i den här tråden kan jag inte fatta hur jag kan ha missat det. Så mkt som jag ätit det :nailbiting:O_o
Å andra sidan kanske det där med dålig sömn, ångest och aggressivitet är så vanligt förekommande i mitt humör att det inte gör nån skillnad på annat än locket i öronen :angel:
 
Nej jag frågade nog inte. Jag minns inte, det är så längesedan men hennes reaktion minns jag.

Till båda. Jag går inte till läkaren längre med öroninflammation. Det tar mer än vad det ger. Vid minsta symptom lindar jag in en pyttebit lök i bomull eller allra helst fetvadd och har i örat/öronen. Jag byter lökbit morgon och kväll eller oftare om smärtan ökar. Löken hjälper tills den torkat. Det tar öroninflammation lika bra i 99 fall av 100 och det dämpar smärtan omgående och jag slipper tjafsa med läkare, slipper tjafsa om tider och jag slipper slösa energi jag inte har på att i onödan åka till vårdcentralen. Det är dock viktigt att själva löken är väl inlindad så att den inte kommer i kontakt med örat utan att det enbart är bomullen/fetvadden som ligger mot örat. Ligger löken mot huden kan det bli frätskador.
Jag har hört om lökgrejen tidigare men har aldrig vågat prova. Jag blir så sjuk av öroninflammation och vet ju att Kåvepenin hjälper rätt omedelbart på mig. Men visst är det skitjobbigt att tjafsa med läkare om att man ens har det ibland. Bara för att de inte kan se tydligt så ska det visst vara något slags bevis på att man INTE har det istället för vad det rent faktiskt är- att man INTE kan se och således har 50% risk att ändå ha just det, lägg därtill på antal gånger man redan haft det och hur van man själv är..... Med det i minnet känns faktiskt lök som ett bra botemedel!
 
Herregud, när jag läser om erfarenheterna av biverkningar på Rinexin i den här tråden kan jag inte fatta hur jag kan ha missat det. Så mkt som jag ätit det :nailbiting:O_o
Å andra sidan kanske det där med dålig sömn, ångest och aggressivitet är så vanligt förekommande i mitt humör att det inte gör nån skillnad på annat än locket i öronen :angel:

Googla rinexin+stroke :nailbiting::angel:
 
Eftersom ni diskuterar Rinexin, fick tips om dem av min mamma som liksom många andra tyckte de var ”guds gåva” till mänskligheten. Jag fick sådan fruktansvärd ångest av dem, alltså helt nattsvart, det var så obehagligt!! Tror kanske jag tog två dagar och sen aldrig mer!

En sköterskekollega berättade att hon fick hemska mardrömmar av samma medicin och benämnde dem som ”djävulens påfund” liksom @TinyWiny. Läskiga biverkningar!

Min räddning för bihålorna är alltid Nasonex :heart
Nasonex har ingen effekt alls för mig! Vet att jag testade alla sorterna av olika nässpray för några år sedan på Apoteket, men inget hjälpte. Har testat olika nu också men ännu inte gått igenom alla. Har fått märkligt nästäppeproblem, tror det kan vara biverkning på någon medicin och så nässpray en tid som leder till mer nästäppa.... Nasonex har ingen effekt där heller, tyvärr, önskar den hade det!

Har faktiskt inga biverkningar av Rinexin vad jag vet. Med tanke på vad ni berättar, är jag tacksam för att slippa det!
 
Nasonex har ingen effekt alls för mig! Vet att jag testade alla sorterna av olika nässpray för några år sedan på Apoteket, men inget hjälpte. Har testat olika nu också men ännu inte gått igenom alla. Har fått märkligt nästäppeproblem, tror det kan vara biverkning på någon medicin och så nässpray en tid som leder till mer nästäppa.... Nasonex har ingen effekt där heller, tyvärr, önskar den hade det!

Har faktiskt inga biverkningar av Rinexin vad jag vet. Med tanke på vad ni berättar, är jag tacksam för att slippa det!

Nasonex används ju som "avgiftningskur" vid beroende på nässprej, jag ficke tt schema i 10 veckor... sedan dess märker jag faktiskt bra effekt på Nasonex. Tar bara vanlig nässprej numera vid rejäla täppor som inte nånting alls biter på alt inför flygresor vid förkylning.
Jag använder alltid Nasonex i kombo med koksaltspolning. Annars får det inte kontakt med slemhinnan utan fastnar liksom i snoret och blir verkningslöst.
 
Jag har hört om lökgrejen tidigare men har aldrig vågat prova. Jag blir så sjuk av öroninflammation och vet ju att Kåvepenin hjälper rätt omedelbart på mig. Men visst är det skitjobbigt att tjafsa med läkare om att man ens har det ibland. Bara för att de inte kan se tydligt så ska det visst vara något slags bevis på att man INTE har det istället för vad det rent faktiskt är- att man INTE kan se och således har 50% risk att ändå ha just det, lägg därtill på antal gånger man redan haft det och hur van man själv är..... Med det i minnet känns faktiskt lök som ett bra botemedel!
Visst blir man sjuk och det gör så förbannat ont. Just därför lökgrejen är så bra. Så fort jag känner att det börjar stoppar jag lök i örat och jag brukar vara i stort sett smärtfri en kvart senare och kan somna om (mina kommer nästan alltid på natten). Lite yrsel kan ibland finnas kvar och sjuk i övrigt kan man såklart vara fortfarande men att smärtan försvinner så snabbt är guld. Ofta kan jag häva hela öroninflammationen på mindre än ett dygn. Enstaka gånger har jag behövt lök i örat flera nätter i rad men kunnat vara utan dagtid.
 
Visst blir man sjuk och det gör så förbannat ont. Just därför lökgrejen är så bra. Så fort jag känner att det börjar stoppar jag lök i örat och jag brukar vara i stort sett smärtfri en kvart senare och kan somna om (mina kommer nästan alltid på natten). Lite yrsel kan ibland finnas kvar och sjuk i övrigt kan man såklart vara fortfarande men att smärtan försvinner så snabbt är guld. Ofta kan jag häva hela öroninflammationen på mindre än ett dygn. Enstaka gånger har jag behövt lök i örat flera nätter i rad men kunnat vara utan dagtid.
Det låter helt underbart! Ett bra tips!
Jag ska köpa hem fettvadd med andra ord, och se till att aldrig ha mindre än 2 lökar hemma ifall öronen får spader en dag. Nu ska det väl inte egentligen behövas när jag får rör i öronen, men Gud vet när det sker! Man kan ju få öroninflammation då också.
En sak jag undrar över är ju det här med örontrumpeten, det är, om jag förstått rätt, den som är skyldig till vätska bakom trumhinnan och öroninflammationer ständigt återkommande. Att den inte fungerar som den ska. Kan man inte...tja, laga den istälelt för att paja trumhinnan med rör?
 
Herregud, när jag läser om erfarenheterna av biverkningar på Rinexin i den här tråden kan jag inte fatta hur jag kan ha missat det. Så mkt som jag ätit det :nailbiting:O_o
Å andra sidan kanske det där med dålig sömn, ångest och aggressivitet är så vanligt förekommande i mitt humör att det inte gör nån skillnad på annat än locket i öronen :angel:
Min mamma tyckte också det var jättebra stoppa i mig och min bror vid minsta förkylning.
Hon kopplade inte förrns flera år senare min brors svåra feberhallucinationer med biverkningar av just Rinexin.
 
Nasonex används ju som "avgiftningskur" vid beroende på nässprej, jag ficke tt schema i 10 veckor... sedan dess märker jag faktiskt bra effekt på Nasonex. Tar bara vanlig nässprej numera vid rejäla täppor som inte nånting alls biter på alt inför flygresor vid förkylning.
Jag använder alltid Nasonex i kombo med koksaltspolning. Annars får det inte kontakt med slemhinnan utan fastnar liksom i snoret och blir verkningslöst.
Ja precis, den har fungerat vid allergiska besvär, men inte nu. Nu har jag svårt att tänka mig att den här periodens nästäppa har gjort mig beroende redan, så jag tror det är något som gör mig täppt i näsan och inte är det en förkylning. Dock funkar inte Nasonex.

Hur gör du med koksaltlösningen? Har funderat i de banorna men verkar så krångligt så har inte haft någon lust, värst är det dock när jag ska sova och lägger mig ner.... då är jag redo för att testa ALLT till slut, bara jag kan andas genom näsan igen!
 
Måste testa löktricket nästa gång! Är öronbarn och får inflammation 2-3 gånger per år. Senast rann det var och blod i typ 1 månad 🙄
 
Ja precis, den har fungerat vid allergiska besvär, men inte nu. Nu har jag svårt att tänka mig att den här periodens nästäppa har gjort mig beroende redan, så jag tror det är något som gör mig täppt i näsan och inte är det en förkylning. Dock funkar inte Nasonex.

Hur gör du med koksaltlösningen? Har funderat i de banorna men verkar så krångligt så har inte haft någon lust, värst är det dock när jag ska sova och lägger mig ner.... då är jag redo för att testa ALLT till slut, bara jag kan andas genom näsan igen!

Jag har köpt en spruta på apoteket. Nasaline. Blandar koksalt (googla recept) och spolar enligt instruktion. Tar dock mkt mer lösning än de ynka 2-3 dl som jag tror var rek... spolar säkert 2 liter per dag (vid förkylning) uppdelat på flera ggr. Känner jag att nåt är på väg spolar jag typ 5 dl morgon o kväll. Bäst tycker jag det är om lösningen är ljummen. Lite blaskigt Är det men det förkortar mina förkylningsperioder avsevärt och de har dessutom blivit färre sen jag dagligen börjat äta färsk ingefära 👌
 
Ja precis, den har fungerat vid allergiska besvär, men inte nu. Nu har jag svårt att tänka mig att den här periodens nästäppa har gjort mig beroende redan, så jag tror det är något som gör mig täppt i näsan och inte är det en förkylning. Dock funkar inte Nasonex.

Hur gör du med koksaltlösningen? Har funderat i de banorna men verkar så krångligt så har inte haft någon lust, värst är det dock när jag ska sova och lägger mig ner.... då är jag redo för att testa ALLT till slut, bara jag kan andas genom näsan igen!
Prova nässköljning med kanna! Inte så konstigt och jobbigt som man kan tro :)
 
Det låter helt underbart! Ett bra tips!
Jag ska köpa hem fettvadd med andra ord, och se till att aldrig ha mindre än 2 lökar hemma ifall öronen får spader en dag. Nu ska det väl inte egentligen behövas när jag får rör i öronen, men Gud vet när det sker! Man kan ju få öroninflammation då också.
En sak jag undrar över är ju det här med örontrumpeten, det är, om jag förstått rätt, den som är skyldig till vätska bakom trumhinnan och öroninflammationer ständigt återkommande. Att den inte fungerar som den ska. Kan man inte...tja, laga den istälelt för att paja trumhinnan med rör?
Det är en fantastisk lättnad! Mitt ena barn har tyvärr ärvt benägenheten att få öroninflammation. Hen var inte gammal när hen hade greppat det här med lök i öronen. Det var såpass att hen inte sa att hen hade ont när hen väckte mig utan att hen ville ha lök! (Barnet kollades givetvis upp senast dagen efter, det är en sak att som vuxen känna själv att det hjälper men en helt annan sak att enbart använda sådana kurer på ett barn men att kunna ge fullkomlig lättnad vid sådana tillfällen är inget annat än fantastiskt!)

Ja man skulle ju önska. Som jag har fattat det är det att det är trängre än vanligt och att det är det som för många är orsaken till mängden öroninflammationer och det går nog inte att göra något åt. Byta trumhinna kan man dock göra men det är inte aktuellt för mig eftersom det hade påverkat hörseln så lite. Mina problem sitter längre in och på hörselnerven men beror en hörselnedsättning mestadels på att trumhinnan inte fungerar korrekt så går den att byta ut.
 
Ja precis, den har fungerat vid allergiska besvär, men inte nu. Nu har jag svårt att tänka mig att den här periodens nästäppa har gjort mig beroende redan, så jag tror det är något som gör mig täppt i näsan och inte är det en förkylning. Dock funkar inte Nasonex.

Hur gör du med koksaltlösningen? Har funderat i de banorna men verkar så krångligt så har inte haft någon lust, värst är det dock när jag ska sova och lägger mig ner.... då är jag redo för att testa ALLT till slut, bara jag kan andas genom näsan igen!
Jag gjorde som @_Taggis_ . Köpte en nasalinespruta och man behöver inte köpa till mer specialsalt utan det fungerar precis lika bra med vanligt koksalt utan jod (joderat salt svider och kan irritera så det ska man inte använda). Tyvärr hjälper det inte alls mot min kroniska nästäppa trots att jag gjorde som @_Taggis_ och sköljde med flera liter men det är ganska skönt så det är värt att testa!
 
Min mamma tyckte också det var jättebra stoppa i mig och min bror vid minsta förkylning.
Hon kopplade inte förrns flera år senare min brors svåra feberhallucinationer med biverkningar av just Rinexin.
Jag åt dem utan uppehåll i flera år som barn. Jag förstod först som vuxen när jag fick dem igen varför jag var så arg som barn :( Den ger dessutom skador på emaljen på tänder som kommer upp under tiden man äter den. Inte kul alls.
 
Jag gjorde som @_Taggis_ . Köpte en nasalinespruta och man behöver inte köpa till mer specialsalt utan det fungerar precis lika bra med vanligt koksalt utan jod (joderat salt svider och kan irritera så det ska man inte använda). Tyvärr hjälper det inte alls mot min kroniska nästäppa trots att jag gjorde som @_Taggis_ och sköljde med flera liter men det är ganska skönt så det är värt att testa!

Gör samma. För snål för att köpa specialsaltet. Däremot har jag tagit det jag haft hemma och bitit ihop :o Ska kanske köpa lite jodfritt för välbefinnandets skull :angel:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Mirre
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: miumiu
·
Samhälle Alltså TV2 Danmark :bow: Först Helgstranddokumentären som var ett superviktigt projekt i sig, men nu detta. Jag skulle jobbat i...
2
Svar
38
· Visningar
3 151
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
976
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp