Hur blir det med stallen i staden då?

Sv: Hur blir det med stallen i staden då?

Knappast ngt som talar mot ett tvång att ha hästar ute, om det är omöjligt att fixa så får man väl ge dispens med hänvisning till att sammhällsintresset är starkare än djurskyddet! Detta gäller dock knappast ridskolor i stadsmiljö men här måste man ge en relativt lång omställningstid.
Jag kommer fortvarande ihåg kornas utegång, ena året propagerade statliga rådgivare mot utegång o nästa var det tvång(som ngn slags födelsepresent till Astrid Lindgren) visst var det bra att korna måste komma ut men genomförandet anser jag var ett myndighetsmissbruk. Jag har fått uppfattningen att djurskyddsmyndigheten jobbar hårt på att få en bättre lösning än den gången.
PL

Nja, det beror på hur det ska tillämpas. Jag är inte helt för en sådan lag, lika lite som jag är för regeln vid 12 h utevistelse. Jag tycker lagen ska vara mer flexibel.

Som ex. Jag anser det vara värre att ha hästen ute 4 timmar i världens regn och blåst (då pratar jag inte vanligt regn och blåst, utan storm) än 14 timmar en klar vinterdag.

Vill man vara paragrafryttare så är ju det mot lagen som den ser ut idag. Därför skulle jag vilja att man skriver en mer flexibel lag om hästars utevistelse än den vi har idag.

kan ju berätta att jag hade en situation förra veckan, då mina fick stå inne en hel dag, för staketet hade gått sönder och jag jobbar..

Tough shit, men dessvärre en verklighet för de flesta ibland.

Jag är inte orolig för att få en anmärkning för en sådan situation, som jag ser det knappast ngt som talar mot en lag.
PL

Nä, igentligen inte jag heller. Men det borde gå att skriva om lagen till att vara lite mer flexibel, med tillägg extrem väder och tillfälliga lösningar.

Precis som med t ex boxstrl, de får stå i mindre boxar tillfälligt etc. Lagen i sig är jag för, bara den utformas lite bättre.

Jag är också för hagvistelse, men jag tror inte att det är genomförbart överhuvudtaget. Min häst och jag tävlar ganska ofta, och under tävlingshelgerna finns det ju inga möjligheter att hålla med hagar till alla hästarna? Särskilt inte när det är dåligt väder och små hagar blir ju leriga så fort (det är ju också uppe som diskussion, att man ska ha ordentliga hagar inte bara lerplättar). Dessutom bör ju regeln inte gälla sjuka hästar, för det är ju individuellt vilket de trivs med - liten sjukhage eller box, vissa hästar stressar ju upp sig när de står i sjukhage och kan se andra hästar busa osv.

Plus att då kan man ju inte använda flertalet av de stora och användarvänliga tävlingsplatserna, som till exempel Globen? Då måste man alltså ställa in tävlingar (som tex Stockholm International Horse Show) i Globen för att det inte finns tillräckliga hagar för de över hundra hästarna som deltog?

Självklart förespråkar jag själv utevistelse, min häst får vara ute så länge som möjligt på dagarna och går ute dygnet runt från maj-sent i september. På tävlingsplatser där han står i box går vi långa promenader i stället.

Mvh Huntress

Jag tror inte att ngn hade tänkt sig att det skulle gälla vid tillfällig uppstallning tex i samband med tävling eller träning, knappast ngt argument mot.
PL

Polishästarna har det värre. De står i spiltor utan fönster. De håller på att bygga om så att även de ska få boxar till sina hästar. De har en liten lite hage som ca 100 hästar ska dela på. De står en och en i denna hage så alla kommer inte ut ens varje vecka. De går på sommarbete väldigt kort tid och de rids max 1 h/dag. Dock rids även de till gärdet och liknande parker då och då.

Men vad ska de göra? De har 100 hästar och detta mitt i stan. Inte ens stall utanför stockholm har det lätt att hitta hagar till så många hästar.

Eh, får man fråga hur du vet det där?? :confused:
Polisen har 21 hästar, det finns två paddockar och en skrittmaskin så visst kommer alla ut, inte varje dag men i alla fall ett par gånger/veckan. De går på sommarbete ca sex veckor varje sommar (betydligt mer än många privathästar) och rids definitivt mer än "max 1h/dag".

Stallbygget räknas f ö vara klart om ganska exakt ett år. :)

Ja,hovstallet har byggts om och de har väldigt stora boxar till hästarna.De rids eller körs en timme varje dag + att de får gå i skrittmaskinen en timme /dag har jag hört.
Finns nog hästar som har det betydligt sämre än dessa.....

nej visst, de kanske inte har möjlighet att fixa hagar till dem när de står i sthlm men vet hästarna om detta? förstår de detta? vad de vet är att de står inne i en box 23 timmar om dygnet... det blir liksom deras liv. Ska vi använda oss av hästarna tycker jag de ska få något tillbaka. Utlopp för sitt naturliga beteende tillexempel. min häst har oxå stått inne en dag, när han var halt och hagarna var så leriga så det knappast skulle vara sunt att klafsa med en redan ansträngd sena. Men det var EN dag i hela hans liv. detta rör sig om större delen av året.det finns misshandel som är värre. men skulle man resonera så skulle ju allt vara tillåtet.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 154
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: 13579vas
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka