Hur blir det med stallen i staden då?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mellon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 267
M

mellon

Läste en tråd om krav på att alla hästar skall gå i hage varje dag.
Var på hovstallet i Stockholm, och där fanns inte en chans till
att ha hästarna i hage. Dessutom stod de i spilta. (Om de inte har
byggt om sen jag var där, några år sedan..)
Kan man påverka även hovet att ordna hage?

Sv: Hur blir det med stallen i staden då?

Jag håller helt med hoppas verkligen att de har box i varge fall.. tycker nog att alla hästr borde få vara i hage varje dag..

Jag tyckte bestämt att jag hörde att de skulle få boxar nu till nästa år, allihopa.
Sen OM det skulle bli lag på att hästarna går ute kommer det alltid att finnas undantag och de som får dispans, skulle kunna tänka mig att hovstallet är ett sådant ställe....
Men nog skulle även de hästarna få lite "frihet" utomhus varje dag...

Jag var till Hovstallet för 3 år sedan, då var det ombyggt. Jättefint och hästarna har enorma boxar, ungefär dubbelt så stora som "normala boxar". De har även en skrittmaskin och de rids, körs varje dag. Just för att kompensera att de inte har några hagar.

/Lizzie

Jag hade en tråd ute för några månader sen om liknande gällande lag och utevistelse för hästar. Fick svar av någon som jobbade med djurskydd att det var ett av kruxen med att få igenom en sån lag - ridskolor och annan häst verksamhet som inte kan leva upp till kraven pga en sådan lag. Därmed en av anledningarna till att det idag finns djurskyddslag på att "tillochmed" KOR ska gå ute, men ingen för hästar!!!! Skrämmande....

det var jag som skrev den ny atråden om lagen, och det är väll självklart att om man inte kan ge hästen den vård den behöver så ska man inte ha häst! så enkelt är det, om man inte har råd att hyra en hage så att hästen kan få gå ute så ska man inte ha häst och om det inte finns plats för hästatrna att gå i hage så ska man inte ha stallet där, jag fattar inte vad problemet är?
det är ju en självklarhet!

hmmm... jag debatterar inte MOT detta, snarare för - men jag försökte förklara ett svar jag fick från djurombuds man när jag ställde samma fråga! Fattade du mig rätt eller? Svaret jag fick var ju att det blir svårt för ridskolor etc att leva upp till denna lag om x antal timmars utevistelse för alla hästar etc, och att det är därför införsel av lagen tar tid.

jo jo jag förstår dej precis det var inte riktiad till dej!!!
det var mer riktat till de som äger ridskolorna och de stallen som inte har tillgång till hagar omd u förstår mig

Jag tycker det är skandal att man ens får ha stall utan hagar där hästarna får vistas ute.
Har man ingen plats att bygga hagar ska man f-n inte bygga stall heller! :mad:

men jösses.. ska inte ens hovet som många "ser upp till" kunna ta hand om sina hästar? visst, skrittmaskiner och stora boxar hit och dit, men det stallet kan inte vara byggt för HÄSTAR! en häst är inte en häst om den inte får röra sig, få mental stimulans och umgås med andra hästar. Shit jag får dåligt samvete bara min häst går ensam en stund i hagen, vilket han gör lugnt och stillsamt när det sker. Och då är han ute 12 timmar /dygn, och det tycker jag är minimum!

och skrittmaskiner egentligen, hur funkar de? har aldrig haft anledning att han kontakt med någon...men om hästen exempelvis blir rädd eller råkar snubbla, fortsätter den bara gå då eller?? öhh....

jag säger för tusende gången:
LÅT VÅRA HÄSTAR FÅ VARA HÄSTAR
det är illa nog att vi håller dem fångna överhuvudtaget, då måste vi iallafall ta vårat ansvar.//arg 15 åring

Sen är det kanske inte så lätt att "trolla" fram hagar mitt inne i stan som hos tex Hovstallet. De hade en paddock förut men byggde en skrittmaskin där istället.

och skrittmaskiner egentligen, hur funkar de? har aldrig haft anledning att han kontakt med någon...men om hästen exempelvis blir rädd eller råkar snubbla, fortsätter den bara gå då eller?? öhh....
När jag jobbade i England hade dem en skrittmaskin. Den stannade om det hände något och om hästen av någon anledning tvår stannade. Vissa av hästarna hade lärt sig detta och stannade den i tid och otid

haha! ja dom är inte så dumma!
det verkar faktiskt som om alla här inne på bukefalos håller med mig om detta! så jag tycker verkligen att vi ska göra denna namninsamlingen!

då förstår jag :D Håller med till 100%.... fattar inte att inte alla hästar blir galna som står på ridskola och i princip aldrig går ut.....i vårt stall går hästarna ute 7 timmar/dag och DET är för lite tycker hälften av oss.....

Det finns väl andra stall än hovstallet där hästarna inte får vara ute om dagarna. Men i den kommunen där jag bor måste man f o m 2005 ha tillstånd om man fodrar 4 hästar eller fler. Nä ni läste inte fel utan det står faktiskt fodrar, det behöver alltså inte vara ens egna hästar. Hur gör man om man hjälps åt att sköta ett stall där det finns 4 eller fler hästar att fodra per gång. Det samma gäller för hundar och katter!

MVH Ann

Jag kan inte riktigt förstå att det överhuvud taget behöver diskuteras om en lag om detta. Det borde väl vara den självklaraste saken i värden att hästar ska gå ute varje dag?!? Eller?

Men självklart, om inte alla komma på det själva så tycker jag absolut att en lag vore på sin plats :d

Du har fått de nya reglerna lite om bakfoten. Du får ha upp till 9 egna hästar utan tillstånd, det är när du tar hand om andras hästar som det fordras tillstånd redan vid ett lägre antal.
Om en stallägare hyr ut fem boxplatesr till olika hästägare utan att han ngt ansvar för skötseln fordras inget tillstånd även om hästägarna turas om med skötseln.
PL

Hovstallet har nu jättfina boxar, dock kvarstår problemet med att de inta kan komma ut i hagar på dagarna. De rids/körs däremot mkt på gärdet. De får långa sommarbeten och bästa vård i övrigt.

Tycker det finns hästar som sköts sämre än dessa. Men visst det är ingen ursäkt.

Polishästarna har det värre. De står i spiltor utan fönster. De håller på att bygga om så att även de ska få boxar till sina hästar. De har en liten lite hage som ca 100 hästar ska dela på. De står en och en i denna hage så alla kommer inte ut ens varje vecka. De går på sommarbete väldigt kort tid och de rids max 1 h/dag. Dock rids även de till gärdet och liknande parker då och då.

Men vad ska de göra? De har 100 hästar och detta mitt i stan. Inte ens stall utanför stockholm har det lätt att hitta hagar till så många hästar.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 216
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 765
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 859
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 047
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka