Hur blir det med min semester?

StandByMe

Trådstartare
Jag har funderingar på att kanske byta jobb. Idag var jag på arbetsintervju och chefen sa direkt att han ville anställa mig. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu utan går fortfarande och velar ifall jag ska tacka ja eller inte. Jag började i september 2010 på min nuvarande arbetsplats, och har alltså knappt arbetat tre år där. När jag började sa de att jag fick alla semesterdagar betalda nästkommande sommar trots att jag inte skulle ha tjänat ihop alla semesterdagar, och då istället skulle betala tillbaka detta om jag slutade inom 5 år (nu i efterhand förstår jag inte varför jag inte tog obetald semester då istället, men jag tänkte nog inte på det).

Hur blir det nu med detta, jag antar att det inte är alla dagar som måste betalas tillbaka? Hur görs detta, med rena pengar eller? Sedan undrar jag även hur det går med innestående komp?

Om det är något annat man behöver tänka på när man byter jobb, så nämn det gärna.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Du tjänar in semester år 1 och plockar ut den år 2. Det innebär att du år 1 inte har nån intjänad semester, men i ditt fall har du fått förskottssemester. År 2 plockade du ut den semester du tjänat in år 1, samtidigt tjänar du in semester som du ska plocka ut år 3. Om du slutar under år 2, så har du intjänad ej uttagen semester, som du kommer få utbetald i pengar. Skulden för förskottssemestern kommer att regleras mot din slutlön. Exakt hur det blir pengamässigt beror på när på året du slutar, om du har sparade semdagar från tidigare år, hur många förskottsdagar du tog och vad de är värda. Utan att ha räknat på det så tror jag att du sannolikt inte kommer behövs betala tillbaka nåt till arbetsgivaren.

Om du började i sept så bör du ha tjänat in ca 14 dgr till sommaren därpå. Det innebär en förskottssem på 11 dgr (jag förutsätter att du har tot 25 dgr). När skulle du sluta? du tjänar in ca 2 semdagar/mån, jag förutsätter att ni har semår en lagen, dvs m brytpunkt 1/4. Har du inte tagit nån sem efter 1/4 i år, så har du just nu 25 dagar som väntar på att plockas ut, plus 4 dagar som du kan plocka ut nästa år. Skulle du sluta imorgon skulle du få utbetalt semesterers för 25+4-11 dgr. Skulle du däremot plocka ut alla dina 25 dgr i sommar och sluta i augusti så skulle du tjänat in ca 10 dgr och bli skyldig arbetsgivaren 1 dag (fast det är ca 2 dgr/'mån som tjänas in, och man avrundar uppåt, så antagligen hade du tjänat in mer än 10 dgr.

Observera att jag i exemplen ovan förutsätter en massa saker och att det därför kan misstämma mot verkligheten
 
Sv: Hur blir det med min semester?

I första hand slås dina förskottbetalda semesterdagar ut mot dina betalda semesterdagar som du ännu inte tagit ut. Slutlönen består ju bl.a. av lön, intjänade semesterdagar i pengar och komp i pengar. Så smidigast för både dej och jobbet är att ta av dessa grejerna för att betala tillbaka och då få mindre slutlön.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Tack för svar, nu förstår jag bättre.

Jag har en fråga till som har med bytet av jobbet att göra. Hur gör man när eventuella nya chefen vill ringa nuvarande chef/arbetskamrater för referens? Jag har hört att man ska ha skrivit på ett nytt anställningsavtal innan man berättar för nuvarande chefen att man ska/vill säga upp sig, men jag kan ju inte skriva på nytt anställningsavtal innan eventuella nya chefen ringt om referenser, men min nuvarande chef kommer ju i och med referensen också få veta att jag söker nytt jobb. Hur gör man då?
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Jag brukar inte lämna innevarande chef som referens, om det inte är väldigt goda relationer mellan mig och nuvarande chef.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Fast både på mitt nuvarande och mitt förra jobb så semesterår är intjänandeåret. Nya semesterdagar kommer 1/1. Dvs vi bryter INTE semesteråret 1/4. Två olika kollektivavtal med olika förbund men samma skrivning - det är alltså i kollektivavtalet det står att intjänandeår och semesterår är detsamma och kalenderår.

Trots detta blev vi när vi började på förra jobbet (alla började 1/2) informerade om att det var brytdag 1/4 och intjänade år ett utbetaldes år 2, och även vi fick för den delen betald förskottssemester. Men informationen om intjänandeår och sem.år var alltså fel.

Så kan vara värt att dubbelkolla.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Tack för svar, nu förstår jag bättre.

Jag har en fråga till som har med bytet av jobbet att göra. Hur gör man när eventuella nya chefen vill ringa nuvarande chef/arbetskamrater för referens? Jag har hört att man ska ha skrivit på ett nytt anställningsavtal innan man berättar för nuvarande chefen att man ska/vill säga upp sig, men jag kan ju inte skriva på nytt anställningsavtal innan eventuella nya chefen ringt om referenser, men min nuvarande chef kommer ju i och med referensen också få veta att jag söker nytt jobb. Hur gör man då?

Tror du att din chef kommer att reagera negativt?

När jag bytte jobb (sl av förra året) så det hade varit karriärsjälvmord att inte ange innevarande chef som referens - sju år på samma arbetsplats hade sett lite udda ut att inte ha referens på.

Jag satte min närmsta chef som referens, jag visste hen inte skulle reagera minsta neg på om jag sökte nytt jobb. Däremot chefen över hen - där var jag rädd det skulle ta hus i helvete om/när det kom fram att jag sökte jobb. Men icke faktiskt.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Någon annan på kontoret är att föredra alltså? Jag funderar ändå om det kan komma fram, men kanske går det an om man pratar med personen innan och förklarar läget.

Jag kom på en till fundering, hur ska det nya anställningsavtalet formuleras med tanke på uppsägningstid o.s.v.? Bestämmer jag och eventuell ny chef om vilket datum jag säger upp mig från nuvarande företag, och skriver nya anställningsavtalets startdag två månader (min uppsägningstid) efter det datumet? Gör det någonting för t.ex. a-kassa om det blir ett glapp på någon/några månader mellan de två jobben?

Så många funderingar som kom. Kan jag vända mig till facket med denna typ av funderingar eller hur gör man egentligen?
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Någon annan på kontoret är att föredra alltså? Jag funderar ändå om det kan komma fram, men kanske går det an om man pratar med personen innan och förklarar läget.

Jag kom på en till fundering, hur ska det nya anställningsavtalet formuleras med tanke på uppsägningstid o.s.v.? Bestämmer jag och eventuell ny chef om vilket datum jag säger upp mig från nuvarande företag, och skriver nya anställningsavtalets startdag två månader (min uppsägningstid) efter det datumet? Gör det någonting för t.ex. a-kassa om det blir ett glapp på någon/några månader mellan de två jobben?

Så många funderingar som kom. Kan jag vända mig till facket med denna typ av funderingar eller hur gör man egentligen?


Det beror ju på när nya jobbet vill att du tillträder. Har de en tillträdesdag 3 mån framåt i tiden från när du får reda på att du fått jobbet, då väntar du en månad (iom att du har 2 mån uppsägningstid), och så säger du upp dig 2 mån innan du ska börja nya jobbet.

Vill nya jobbet ha dig så fort som möjligt brukar de höra om du kan få gå i förtid, det får du fråga nuvarande chef om. SÄger hen ja kommer man överens om ett datum så det inte blir glapp. Annars skriver du anställningspapper med tillträde 2 mån efter du fått besked om nya jobbet - och så säger du direkt upp dig från gamla jobbet.

Det sistnämnda blev det när jag bytte jobb - nya jobbet ville eg jag skulle börjat igår - jag hade (tack och lov) en månads uppsägningstid. Så när jag fick reda på jag fick nya jobbet skrev vi papper med tillträde 1 mån framåt - och samma dag sa jag upp mig från gamla jobbet.

Hur menar du med skillnad för a-kassa om det blir glapp?
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Tror du att din chef kommer att reagera negativt?

När jag bytte jobb (sl av förra året) så det hade varit karriärsjälvmord att inte ange innevarande chef som referens - sju år på samma arbetsplats hade sett lite udda ut att inte ha referens på.

Jag satte min närmsta chef som referens, jag visste hen inte skulle reagera minsta neg på om jag sökte nytt jobb. Däremot chefen över hen - där var jag rädd det skulle ta hus i helvete om/när det kom fram att jag sökte jobb. Men icke faktiskt.

Jag vet inte. Jag tycker min chef och jag har god kontakt men vi har haft en liten "dispyt" (inte dispyt, men diskussion - och hen uttryckte att hen tyckte det var jättebra att jag uttryckte mina åsikter så jag tror det inte är någon fara) kring en situation som inträdde nyligen.


Däremot vet jag att min chef ser en stor potential i mig, men jag har nyligen flyttat till ny ort så jag är inte längre stationerad i samma hus som övriga kontoret. Detta vet jag att min chef tycker är tråkigt och synd eftersom hen velat att jag ska utvecklas och ta större personalansvar. Nu har den möjligheten strypts. Jag upplever det samtidigt som att hen tycker det är problematiskt och en aning besvärande att jag sitter på en annan ort, så jag vet inte om hen skulle reagera positivt eller negativt när det kommer till att förlora mig till en konkurrent.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Det beror ju på när nya jobbet vill att du tillträder. Har de en tillträdesdag 3 mån framåt i tiden från när du får reda på att du fått jobbet, då väntar du en månad (iom att du har 2 mån uppsägningstid), och så säger du upp dig 2 mån innan du ska börja nya jobbet.

Vill nya jobbet ha dig så fort som möjligt brukar de höra om du kan få gå i förtid, det får du fråga nuvarande chef om. SÄger hen ja kommer man överens om ett datum så det inte blir glapp. Annars skriver du anställningspapper med tillträde 2 mån efter du fått besked om nya jobbet - och så säger du direkt upp dig från gamla jobbet.

Det sistnämnda blev det när jag bytte jobb - nya jobbet ville eg jag skulle börjat igår - jag hade (tack och lov) en månads uppsägningstid. Så när jag fick reda på jag fick nya jobbet skrev vi papper med tillträde 1 mån framåt - och samma dag sa jag upp mig från gamla jobbet.

Hur menar du med skillnad för a-kassa om det blir glapp?

Jag får jobbet bara jag vill ha det, så jag behöver inte vänta på något besked. Vi ska bara förhandla om lön, förmåner och andra detaljer innan jag helt bestämmer mig.

Nya jobbet är helt flexibelt med tillträde men jag vill allra helst arbete sommaren ut på mitt gamla företag (nya företaget hade dock gärna velat haft mig direkt(, främst för att jag vill ha min semester som planerat och det är inte möjligt på nya företaget. Undrar även om semester-veckor räknas in i uppsägningstiden?

Det jag menar med glapp är att det skulle egentligen fungera för mig att skriva på ett nytt anställningsavtal med start, låt säga, 1 september. Och sedan säga upp mig från nuvarande jobbet "idag", jobba två månader till (med semester inlagt om det räknas i uppsägningstiden) och sedan ha ett glapp på en månad där jag är utan jobb - men jag funderar om det kan bli något krux med a-kassan då, att man inte blir berättigad ersättning eller något liknande.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Vill du vara kvar på nuvarande jobb men få t ex andra uppgifter, annan lön etc kan det vara ett gyllene läge för det. Jag tänkte på att du inte bestämt dig ang nya, och det du skriver om hur din chef ser på dig. Att ta upp - inte på ett utpressarvis - att man fått ett erbjudande om annan anställning och funderar på att tacka ja för det innebär bla bla, men att du samtidigt trivs på nuvarande arbete men gärna skulle se att bla bla.

Bara som spinoff.

On topic så de allra flesta chefer ÄR professionella nog att väl hantera när en medarbetare väljer att gå vidare, så om chefen under dessa år inte gett indikationer på att vara.. lite sär.. tror jag inte det är någon fara. Dessutom är din chef en värdefull referens om hen er ett ärligt omdöme om dig till potentiellt nya arbetsgivaren. Men om nya jobbet sagt de vill anställa dig då anser de sig väl inte behöva några referenser? =)

(Jag hade ju referens när jag bytte jobb, men nya jobbet ringde aldrig ens och kollade den ;))
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Jag kom precis på att min nuvarande chef faktiskt inte kommer vara min chef om två dagar, då hen bara haft ett vikariat. Kanske är det då inget problematiskt att använda hen som referens, även om hen finns kvar inom företaget i en annan chefsposition?
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Jag får jobbet bara jag vill ha det, så jag behöver inte vänta på något besked. Vi ska bara förhandla om lön, förmåner och andra detaljer innan jag helt bestämmer mig.

Nya jobbet är helt flexibelt med tillträde men jag vill allra helst arbete sommaren ut på mitt gamla företag (nya företaget hade dock gärna velat haft mig direkt(, främst för att jag vill ha min semester som planerat och det är inte möjligt på nya företaget. Undrar även om semester-veckor räknas in i uppsägningstiden?

Det jag menar med glapp är att det skulle egentligen fungera för mig att skriva på ett nytt anställningsavtal med start, låt säga, 1 september. Och sedan säga upp mig från nuvarande jobbet "idag", jobba två månader till (med semester inlagt om det räknas i uppsägningstiden) och sedan ha ett glapp på en månad där jag är utan jobb - men jag funderar om det kan bli något krux med a-kassan då, att man inte blir berättigad ersättning eller något liknande.

Semesterveckor räknas in, men man kan inte kräva att ta semester under uppsägningstiden. Nu antar jag din sem redan ligger, är under semesterperiod osv och då är det nog inga problem, men man kan inte t ex om man har 1 mån semester innestående och 1 mån uppsägningstid säga att man tar semester under uppsägningstiden. Utan det är upp till arbetsgivaren.

Och inga problem att komma överens med nya AG att du börjar t ex 1 september - sådant där är en förhandlingsfråga mellan den som ska börja anställningen och chefen på nya jobbet. Sen kan ju nya jobbet säga nej till ett tillträde då och då såklart. Men vill de verkligen ha dig så väntar de nog på dig om arbetet bara möjliggör det (kan ju vara svårt om det är ett projekt med fixt startdatum t ex).

Glappet kan ge problem så ja, med lite av varje (SGI etc) - grunsregeln är att anmäla sig till a-kassan som första dagen som arbetslös för att undvika problem. Du får dock karens från A-kassan när du sagt upp dig själv (dvs du får inte ersättning första 45 (??) dagarna).
Det kan ge problem om du blir arbetslös sen med om du har ett glapp, då det är arbetsvillkor osv. Kan inte reglerna exakt, men undvik glapp helt genom att gå från en anst direkt till en annan - eller anmäl dig arbetslös dag 1 utan arbete.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Hehe, ja, nya chefen sa såklart att jag får jobbet om jag vill ha det men att hen bara ville kolla med referenserna så hen inte fått totalt snedvridet intryck av mig. Bara positivt tycker jag, då rekrytering inom min bransch många gånger är under all kritik och många "rötägg" får jobb hur enkelt som helst. Skönt att de har någon slags gallring.

Tack för tipset om att använda nya anställningen som ett förhandlingsläge. Nya arbetet är dock en chans för mig att få ett arbete med förankring i just denna ort, och jag tänker stanna i denna stad tills vidare så det känns bra att leta efter något lokalt som inte är kopplat till en annan stad. Jag sitter också ganska ensam och gör det jag på kontoret här i stan, eftersom resten av mina arbetskollegor sitter på huvudkontoret. "Problemet" på mitt nuvarande jobb är alltså inte kopplat till jobbet i sig egentligen, och går inte riktigt att lösa genom att förhandla fram något.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Hehe, ja, nya jobbet sa såklart att jag får jobbet om jag vill ha det men att han bara ville kolla med referenserna så hen inte fått totalt snedvridet intryck av mig. Bara positivt tycker jag, då rekrytering inom min bransch många gånger är under all kritik och många "rötägg" får jobb hur enkelt som helst. Skönt att de har någon slags gallring.

Tack för tipset om att använda nya anställningen som ett förhandlingsläge. Nya arbetet är dock en chans för mig att få ett arbete med förankring i just denna ort, och jag tänker stanna i denna stad tills vidare så det känns bra att leta efter något lokalt som inte är kopplat till en annan stad. Jag sitter också ganska ensam och gör det jag på kontoret här i stan, eftersom resten av mina arbetskollegor sitter på huvudkontoret. "Problemet" på mitt nuvarande jobb är alltså inte kopplat till jobbet i sig egentligen, och går inte riktigt att lösa genom att förhandla fram något.

Använd då din nuv chef (som ser potential i dig) som referens - om hen accepterar att vara referens såklart, skälet du har till att byta arbete borde svårligen någon vettig arbetsgivare se som negativt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur blir det med min semester?

OK, det viktigaste är att vidtala de du lämnar som referenser - innan du lämnar dem som referenser. Berätta att du sökt nytt jobb och hör om du får lämna dem som referenser till tilltänkta chefen.
 
Sv: Hur blir det med min semester?

Använd då din nuv chef (som ser potential i dig) som referens, skälet du har till att byta arbete borde svårligen någon vettig arbetsgivare se som negativt.

Tack, det var en bra input. Bör jag ringa och berätta för chefen om mina planer alltså? Detta kan jag väl göra utan att jag definitivt säger upp mig, eller hur? Jag vill såklart inte säga upp mig från nuvarande jobb innan jag har nya anställningen nedskriven på papper.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 116
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
860
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 519
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp