Hur bli av med mössen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mushataren
  • Startdatum Startdatum
M

Mushataren

Jag skriver anonymt för jag skäms, det är så äckligt. Vi har möss inne och jag vet inte hur jag ska bli av med dem. Tycker vi har provat allt. Vi bor i ett gammalt hus och har alltid haft lite möss under diskbänken på vintrarna, min man säger att man får acceptera det på landet. Men är det verkligen sant? Finns det ingenting att göra? Pga allergi kan vi inte ha katt. Vi har fällor och tar förstås ett antal möss i dessa men problemet försvinner inte helt. Gift fungerar men det är så äckligt när mössen ligger och dör i väggarna. Sk musskrämmor som skickar ut ljud hjälpte inte ett dugg. Vippfällor som ska dränka dem hjälpte inte ett dugg. Vad vi än hittar på verkar de smartare och nu har de börjat hitta in i skafferiet. Hjälp, jag vet inte vad jag ska göra.

Sv: Hur bli av med mössen

Vi har aldrig haft så mycket möss i huset som i år under de 10 år jag har bott här. Antagligen är ett mus-år! Vi har faktiskt fått bukt med dessa små djur nu, men vi har mängder med slag-fällor. Vi köpte några som har lockmedel så det är inga man behöver ladda med godsaker...

Och jag tror vi har tagit 40 i stallet och det är nog nåt liknande i huset också :eek:

Skaffa sådana där fällor som tar de levande? Men då måste man släppa ut de en bra bit bort så de inte kommer "hem" igen :crazy: Ett "knep" som jag inte vet om det fungerar eller ej (låter inte så troligt) är att lägga ut råttbajs (eller bajs+päls från iller) på platserna där mössen finns. Eftersom de djuren äter möss i ett naffs. Om ni inte är hysteriskt allergiska för katter skulle nog det vara det bästa ändå, vi skulle inte ha en katt till vårat 100+år gamla stenhus just pga allergi. Men nu har vi tre stycken och är för första gången någonsin totalt musfria inomhus. Om man i den mån det går försöker täppa för de hål som mössen kommer in genom kommer de i alla fall inte in (lika lätt).

Blanda lite betong och fyll i utrymmet mellan avloppsröret och golvet, det finns ju små utrymmen där de kan krypa in. Täpper man igen där brukar de inte komma in där i alla fall.

Det har jag gjort i två kök där vi haft möss som gnagt och ätit på soppåsen m.m.

En sån där musskrämmare har vi också testat, jag tyckte inte att den funkade.. Vanliga gamla musfällor typ den som Emils pappa fastnade i tycker jag fungerar bra.

Skaffa sådana där fällor som tar de levande? Men då måste man släppa ut de en bra bit bort så de inte kommer "hem" igen :crazy:

Jag har såna fällor men jag släpper inte ut dem levande, jag dränker dem, tom en mamma med ungar :cry: Jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle kunna ha ihjäl ett djur men sen jag flyttade ut på landet har jag blivit tvungen att lära mig.

men då är det väl ändå bättre med slagfällor fästa i snören (så de inte far in i väggen) än att sitta och dränka varje mus själv :S

Du vet att drunkningsdöd är en rätt plågsam historia? Var åtminstone så human att du lär dig att ta ihjäl dem direkt.

kl

Jag har precis samma problem, har MÄNGDER med möss och är lite känslig för katter, dock tänkte jag ha stall katter när mitt "stall" är färdigt så hålls förhoppningsvis beståndet nere. Men tills dess har det full fest här.

Jag köpte slagfällor på Jula, svarta i plast som är mkt bra och enkla att ladda, jag lägger en liten chokladbit i och får vinst varje gång.
Dock tror jag att jag fått ner antalet en del nu, åtminstone inbillar jag mig det :confused:

Detta har jag gjort än så länge;

Lagt enris runt huset (ett par m mellanrum)
Lagt all ätbart i täta burkar
Hänger numera soppåsen på en stol och tömmer den ofta.
Rensat på golvet, tagit bort påsar/kassar etc så det är "öppen yta"

Sen då tömma och beta om fällorna ofta!

De dras ju till husen pga värmen och väl där så letar de bo material och mat, ger man dom inte chansen till något av det så får de ju flytta i jakt på det.

Har du pratat med ditt förs. bolag? de brukar ha avtal med skadedjurs företag, vilket brukar ingå i hemförsäkringen.

KL

Tack alla som svarat. :bow: :love: :bow: Det är så skönt att veta att jag inte är ensam till att börja med. Att ta någon mus ibland i någon fälla kan jag leva med men när jag såg spår efter möss i skafferiet höll jag på att spy. Törs man äta maten över huvud taget, jag vet ju inte var de har satt sina äckliga små tassar...

Är det ett extra musrikt år i år? Vi har i alla fall mer möss i huset än vi haft förut.

Ni som använder slagfällor, hur tänker ni när ni placerar ut dem? Hur lever möss egentligen? I flockar? Har de revir? Om man tar en mus i en fälla, hur många fler kan man tro att det finns?

Jag är väldigt tacksam för alla svar. Tack!

fick har nog tait 6 möss i år, fast vi har haft öppet golv pga renovering, musfällan som heter super cat säger jag bara! köp!!

Ta hjälp av Anticimex eller liknande. De är experter på sådant här!

kl
Våran katt anser att möss inomhus hör till familjen så han är totalt värdelös ut musutrotarsynpunkt:devil:. Utomhus däremot så plockar han dem på löpande band så han är inte totalt talanglös iallafall.

Som tur är har vi en JackRussel i huset och hon gör processen kort med allt som kan liknas vid gnagare!

Tänkte precis tipsa om det, tål man inte katt så är JRT ett utmärka råttfångaralternativ! Ta bort allt gift först bara.... (och köp en sträv vovve, tror de brukar vara lättare för allergiker?)

Som tur är har vi en JackRussel i huset och hon gör processen kort med allt som kan liknas vid gnagare!

Dom är bra dom :D Har själv en JRT tik hemma och hon är grym på att ta dom små djuren.

KL

Vi har bott i vårat hus nu under 2 vintrar, huset är från 1934 som vi helrenoverar. Förra året hade vi inte några möss men i år är dom överallt känns de som. Vi har ju som sagt en jack russel som plockar dom och visar vart dom är, men annars använder sambon råttfällor som funkar prima.
Varför ska du skämmas för att du har möss inne?? Dom kommer väl in överallt.

Vi hade invasion för ett tag sedan, kan tillägga att vi har Rentokil som är här och lägger ut gift.
Vi tog 14 möss på 2 dagar trots det i fällor, undrar om det är dessa som beskrivs här som slagfällor.
Jag köper mina på granngården eller av Rentokil. Granngården har kommit ut med en ny fälla som dödar genom elektrisk stöt, jag köpte den men har inte provat. Den borde döda snabbast av alla.

Vi sätter våra fällor under diskbänken, men har också tagit möss i fällor i hörnen och mitt på golvet.

Nog är det musår i år alltid.

Jag tycker att det är förfärligt att behöva "utrota" möss så här, och klarar inte av att varken gillra eller vittja fällorna..

kl

På lokalnyheterna intervjuade de en Anticimex kille för ett par veckor sedan, det har varit otroligt mkt möss i år eftersom snön isolerade så bra förra vinter = få frös ihjäl.
Antagligen blir det samma i år..

TS;
Jag är också lite tveksam till maten när man ser att de varit i skafferi etc så därför köpte jag tätslutade glasburkar på IKEA så då kunde jag sluta oroa mig över att de klampat runt där..

Men om du plockar ut skafferiet och verkligen tätar runt där inne, det får inte finnas några hål alls, funkar med ex. plåtar för större hål, alt aluminiumfolie i kanterna.... du kanske kan se vart de tar sig in? för i skafferiet är det ju verkligen inte kul att ha dem! Försök även täta under diskbänken, det går! Gällande huset så är det nog så att man får leva med att ha dem kanske (svårt att täta). Men som någon sa, ha ihjäl dem direkt istället för att dränka dem.
Annars är nog råttfällor i massor det enda...

Jag har såna fällor men jag släpper inte ut dem levande, jag dränker dem, tom en mamma med ungar :cry: Jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle kunna ha ihjäl ett djur men sen jag flyttade ut på landet har jag blivit tvungen att lära mig.

Fruktansvärt djurplågeri! Det finns ett antal sätt att ha ihjäl smådjur som inte går ut på flera minuters panik, ångest och lidande. Varför är det okej att plåga dem bara för att de är små:confused::devil::cool:

/Migo

Förmodligen inte för att de är små utan för att TS tycker dom är äckliga. Den typen har vi sett här förr :angel:

Det är väl inget att skämmas för ?? Men hellre fällor som dödar direkt ! Jag har snällt fått lära mej att ta till träsko eller vad som helst när mössen fastnat så olyckligt att de inte dör direkt .. ett fruktansvärt ljud när de får panik i fällan .. då måste det gå fort !!
Här i "nya" huset var det en smart liten sak som lekte med oss i flera dagar , tror den kom in när vi bar möbler och hade dörren öppen. Den käkade upp varenda frans på toalett-mattan en natt , och den hämtade hundmats-kulor och bar upp under soffan !!
Jag kände mej helt hysterisk till slut , men så tog vovven hand om det en kväll !!
Det är på grund av henne vi inte kan ha katt ...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 844
Däggdjur En dag när jag kom hem hittade jag en död gnagare på golvet. Inte så konstigt med tanke på årstid och gammalt hus, men jag kan inte bli...
2
Svar
20
· Visningar
12 105
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Att förklara döden för barn är inte det lättaste man kan göra i sitt liv. När pojkarnas pappa dog sa jag till dem med detsamma att han...
2
Svar
25
· Visningar
3 432
Senast: FrontLine_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar