Hur bli av med grannarnas

alazzi

Trådstartare
katter...? Vet att det är hopplöst egentligen eftersom det finns 4-5 katter som springer och skiter i min trädgård. Mitt eget barn kan inte leka på gräsmattan nu eftersom det hela tiden kommer katter som skiter överallt. Mina egna katter är innekatter så de skiter inte i andras trädgårdar.

Har köpt medel i zoobutiken som ska verka avskräckande men jag har fortfarande kattskit på gräsmattan. Kanske måste köpa fler förpackningar. Nu köpte jag en sort med behållare som sätts ut och som ska avge en obehaglig lukt.

Hur kan man göra sin trädgård ogästvänlig för lösa katter?

Sv: Hur bli av med grannarnas

Ett tips jag hörde på jobbet är att sprida kaffesump i rabatterna runt tomten. Ett annat som fungerar på vildsvin i alla fall är att kissmarkera reviret.

Trevlig kväll! :-)

Med sitt eget kiss då eller? :rofl::p

TS: vad jag förstår, när katter bajsar mitt på gräsmattan, så är det enbart revirmarkeringar. Kan man få grannarna att kastrera/sterilisera sina katter tro? Borde ju göra livet lugnare för dem med..
I områden där många katter bor kan det blir "för trångt" och då gör de också sådär. Vet inget riktigt effektivt sätt förutom kastrering tyvärr.

Utekatterna markerar förstås mot mina innekatter:( Det är framförallt en stor hane som markerar. Vet inte vems han är tyvärr, men jag har nog inget hopp om att det blir kastrering även om jag visste vems katt det var.

Om man har en omärkt katt springades ofta på sin tomt tycker jag gott man kan sätta på den ett halsband med ditt nummer på , och be ägarna ringa upp. Om du förklarar läget så kanske ni kan komma överrens om något?

Som ägare till utekatter så vet man ju sällan vad för ofog de ställer till med på andras tomter, jag skulle bli glad om jag fick hjälp att hålla min katt i schack så att den inte stör grannarna mer än nödvändigt.

Tyvärr är det väldigt få utekattägare som är intresserade av att ta det ansvaret.

Mina föräldrar löste problemet genom att låna en "tuff" hund. Efter att ha blivit bortjagade ett par gånger är tomten inte lika intressant. Eventuella "återfall" stävjas genom att pappa sitter på pass med vattenslangen. Inga katter kommer till skada, men deras tomt (eller snarare den lilla uteplatsen, för de är där de inte vill ha katterna) får vara ifred någorlunda.

Jag har aldrig hört om något doftpreparat som faktiskt fungerar i någon vidare utsträckning. Möjligen för att skydda rabatterna, men det är ju inte vad ni är ute efter.

Sätt upp ett par eltrådar runt det område som du vill ha ifred - ex längs tomtgränsen!
Om du inte har något eget el-stängsel kan du alltid prata med någon bonde som inte använde sina under vintern - ex. många fårbönder.

Dölj trådarna i rabattkanter och liknande, så att de inte "sticker ut" så mycket rent visuellt utan följer naturliga gränser.

Placera trådarna lågt - ca 1 dm från marken, 2 dm från marken och 3 dm från marken.

Katter som vill in till dej kommer snabbt lära sej att det är förenat med obehag och väljer därför andra platser för sina "toalettbestyr".

/Swat

Jag har ett elaggregat som används till tillfällig hage till hästen när vi är på tävling. Det tipset ska jag absolut prova :devil:

:D:D:D
Med sitt eget kiss då eller? :rofl::p

TS: vad jag förstår, när katter bajsar mitt på gräsmattan, så är det enbart revirmarkeringar. Kan man få grannarna att kastrera/sterilisera sina katter tro? Borde ju göra livet lugnare för dem med..
I områden där många katter bor kan det blir "för trångt" och då gör de också sådär. Vet inget riktigt effektivt sätt förutom kastrering tyvärr.

Jag blev galen där jag bodde tidigare på hankatter som gick o revirkissade hos mig fast jag hade 2 kastrerade honkatter!!! Speciellt var det en röd hankatt som skvätte ordentligt hos mig o även en gång gick han in o slände en kiss i min hall. Jag kan ju inte bli arg på katten utan på ägaren som inte har vett att kastrera. Så jag gjorde en skylt av papp o satte på hans halsband där det stod: Kastrera mig jag kissar ner hos grannarna. Sen efter det var han osynlig i ett par veckor o sen kissade han inte mer hos mig. Antar budskapet gick fram:D

:D:D:D

Jag blev galen där jag bodde tidigare på hankatter som gick o revirkissade hos mig fast jag hade 2 kastrerade honkatter!!! Speciellt var det en röd hankatt som skvätte ordentligt hos mig o även en gång gick han in o slände en kiss i min hall. Jag kan ju inte bli arg på katten utan på ägaren som inte har vett att kastrera. Så jag gjorde en skylt av papp o satte på hans halsband där det stod: Kastrera mig jag kissar ner hos grannarna. Sen efter det var han osynlig i ett par veckor o sen kissade han inte mer hos mig. Antar budskapet gick fram:D

Fan va bra :rofl:
Grattis! :bow:

Tyvärr har den stora hannen inget halsband. Har frågat grannarna om någon vet var hannen hör hemma, men ingen vet.

Har inte hunnit/orkat fixa någon tråd ännu. Det kom snö och kyla och just nu håller sig katterna mer inne verkar det som. Har bara sett två av de som brukar vara här. Fast skiten ligger försås begravd i snön:(

Just nu är det mest julstress, massor att ordna till jul.

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 695
Senast: Breaktown
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 322
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 419
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 964
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025