Hur blev ni med hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zania
  • Startdatum Startdatum
Z

Zania

Har sett att det finns en del hingstägare här inne. Är lite nyfiken på hur det kommer sig att ni skaffade hingst? Vad hade ni för kunskap och erfarenhet innan ni köpte hingst?Hur gick det sedan?

/Zania

Sv: Hur blev ni med hingst?

Det bara blev så. Jag hade honom som hingst ett tag, hade inga uppstallningsmöjligheter o ha kvar min som hingst, så jag kastrera för o få tillgång till träningsmöjligheter. Den kunskap jag hade innan var av andras hingstar samt från min utbildningstid som hästskötare.

Jag hade avelshingst på station 3 säsonger innan jag köpte min egen - den hingst jag hyrde säsong nr 2, så jag kände honom väl...
Fördelen med att ha station först är att man kan få en hel del kunskaper från hingstägarna om man saknar dem själv... :)
När jag haft egen (inköpt, men tillverkad hos mig) hingst några år lyckades jag dessutom visa fram en egen hingst som också godkändes så helt plötsligt hade jag två... Men jag sålde den första så nu har jag bara en igen.

Och här är det alltså shetlandsponnyer vi snackar om, om nu någon råkat missa det.. :D

Oj oj, flera olika anledningar, beroende på hingst...

Hingst nr 1, New foresthingsten Parino RNF 17-S hade jag på station 1994. Jag kände hans ägare och frågade om jag fick låna honom...

Hingst nr 2, Fredriksbergs Dizney RNF 98, Dizney har jag känt sen han var tre år då jag har arbetat hos hans uppfödare, och jag har dessutom åkt och betäckt med honom flera gånger hos hans senare ägare. Jag har haft Dizney på station 2002, 2003, 2004 och 2005. Året 2004-2005 har han varit hemma hos mig hela vintern.

Hingst nr 3, Dimmans Eros, egen uppfödning efter ovanstående Fredriksbergs Dizney. Avelsvärderad, men ej godkännd enligt rasvisa krav. Men jag ger mig inte - ännu... :angel:

Hingst nr 4, Fridhems Kalle RS 410, minishetland. Införskaffades som ej gdk hingst (och tanken var blivande valack... :angel: ) som ridponny till sonen - skulle egentligen låna ett sto av Fridhems stuteri, men "blev" med Kalle i stället...

Så kan det gå...
Hlsn Helena

Hade i min ungdom ett antal hingstar som sköthästar. Det var då jag kom på att jag fungerade bäst med hingstar. Men första egnahästen blev en valack. Sedan köpte jag en påläggskalv, den fortsatte att vara hingst tills den gick bort. Efter det har det bara rullat på, bara hingstar har köpts in. Endast en kastrerade jag, men det pga att den skulle lånas ut. Ville inte ta chansen att få tillbaka ett monster.

Hur det kommer sig?

Ja, märren fölade, å det blev en pojk.
Han är idag 2 år och växer så det knakar.

Vi blev med hingst när min dotter skulle tävla Lunnalyckans Tacado RNF, han var fantastisk och en bra läromästare för hingsthållare. Vi använde även honom till avel. :banana:
Nästa steg blev en Welsh Hingst som vi köpte av en slump, detta visade sig vara ett lyckokast och är nu en fantastisk hingst i vår verksamhet.
Vi har nu 4 hingstar på station 3 semin 1 naturlig vi äger 3 av dem. Vi har även utbildning av hingstar så vi har ytterligare 3 hingstar här för närvarande bland alla föl o ston :love:

Jag hjälpte till en säsong på ett stuteri i närheten av mig. Säsongen efter så leasade vi en hingst, Ekbäckens Savoy RWM 32, vi betäckte i alla möjliga posisioner :o för att lära oss då vi hade en egenuppfödd hingst på lut. Savoy blev kvar under vintern och i år har vi honom på station samt en till hingst som är lånad, Bostorp Bells RW 96. För att pigga upp livet lite så har vi köpt in en egen hingst, Bostorp Besk RW 115 (helbror med Bells :smirk: )Så i år har vi alltså 3 hingstar som betäcker. Den egenuppfödda hingsten är nu såld och ska visas av de nya ägarna i höst :banana:
Om något år skulle jag vilja få tag på en cobhingst att ha på station. Tyvärr är de inte så många direkt men jag kan locka med 2 diplomston och 2 klass I ston :angel:

Vi köpte en fölunge sommaren -01 i Danmark. Han var då två månader och kom till Sverige när han var avvand vid 7 månaders ålder. Han hade sådan utstrålning och härlig attityd att han var lätt att fästa sig vid, trots att det fanns 30 fölungar på stuteriet så var han den som jag såg direkt.

Drömmen fanns hela tiden att han skulle bli avelshingst men vi vågade väl aldrig tro på det själva. Vi visade honom på en utställning på våren som treåring, han fick då 89777=38 poäng och därför chansade vi och anmälde honom till hingstpremieringen på hösten. Han rekommenderades och godkändes med 88888=40. I höst ska vi göra bruksprov.

Har inga erfarenheter att hålla hingst sedan innan, har tidigare skickat i väg mina ston till passande hingstar. Första året med egen hingst är snart till ända, alla ston utom ett krångelsto är dräktig (som vi inte har gett upp hoppet om än :))

Har duktiga människor runtomkring som hjälper till och svarar på frågor samt en kanonveterinär!

började sköta en russpojke när han var ett, snart två och tiden gick, vi körde in honom och han blev jättetrevlig. sen skulle han tillbaka till sin ägare (det var en familj som hade honom på foder som sällskap åt en annan hingst, fast jag och en annan tjej tog hand om honom), och en tid senare var vi och hälsade på honom och bestämde oss för att ta honom på foder igen pga hur han hade det (den här gången var det jag och tjejen som jag skött honom med tidigare som blev fodervärdar). det var inte planerat, men tycker man om hästen så gör man :love: fast han var ju cirka 1.25 i mankhöjd, och vi liiite för långa för b-ponny :angel: så vi ägnade oss åt körningen och det var helt underbart kul! han var en enorm personlighet, och jag är övertygad om att jag ALDRIG kommer träffa någon som honom igen... nu är han tillbaka hos sin ägare igen, eftersom vi inte kunde ha kvar honom pga olika anledningar :cry:

Jag skaffade Arabhingst pga att jag tycker att dom har en sån härlig uppsyn och en sån utstrålning, jag har haft hand om en 3 åring efter Cortez innan så jag har haft med hingst att göra innan..sen har jag förhoppningar på att min hingst ska bli godkänd nästa år också =)

Våran godkända shettis hings Slättens MadgicII är den första hingsten som föddes hemma hos oss överhuvudtaget och vi var helt nya på det hela och som tur var så katrerade vi inte honom utan behöll han som hingst och se vad som hände han blev godkänd ;-) . Han är en väldigt snäll och trevlig hingst så det har aldrig varit några problem med honom skönt det men då jag känner andra med många hingstar så hade jag kunnat få hjälp där om jag hade behövt....

Min hingst föddes här på gården.
Behölls som hingst för han var klapphingst ända till han var drygt 2 år. Han skulle eventuellt kastrerats innan 3 års testet men han var snäll och lätthanterad och fick därför förbli hingst. Är tre år och ännu ej prövad som hingst.
Han ska nu säljas så jag vet inte hur det kommer att gå i framtiden men jag hoppas och tror att han kommer att visas för bruksprov i framtiden.

Lill / Stall Nöbbeled

Zania skrev:
Har sett att det finns en del hingstägare här inne. Är lite nyfiken på hur det kommer sig att ni skaffade hingst? Vad hade ni för kunskap och erfarenhet innan ni köpte hingst?Hur gick det sedan?

Vi träffade på en underbar arab hingst med ett toppen temperamet. Som jag tyckte var snygg och skulle passa mina ston.
Hade även tröttnat på att lämna mina ston hoss mindre seriösa hingsthållare. Att skaffa en hingst var inga problem då vi har egen gård och lång erfarenhet av hästar.

Min dröm är att få fram en godkänd ardenner hingst. min mamma och hennes man har en godkänd hingst och han är så mysig och snäll, dom har även unghingstar och dom är ju bara för go.

Jag tog den första arabhingsten på foder, med tanke på att jag skulle kunna träna och tävla honom i distansritt. Anledningen var att jag tycker det det är alldeles för lite arabhingstar i svensk distansritt, och eftersom jag nyligen då hade köpt gård så var det ett alldeles utmärkt tillfälle att komma med något bidrag själv istället för att klaga på utbudet.

Nu har jag en ny arabhingst i träning, och ett egenuppfött hingstföl som jag hoppas på inför framtiden

Camilla

Jag började rida en välutbildad arabhingst medan jag väntade på att min unghäst skulle bli ridklar och tyckte att det var det roligaste häst jag ridit så jag tog honom på foder och köpte honom sedan. Det visade sig att han hade en stam jag tyckte mycket om och mycket bra ridbarhet. Jag har betäckt två ston med honom (han betäckte ytterligare ett sto), och nu letar jag efter ett bra arabsto att avla på. Han var redan visad och godkänd innan.
Jag hade lite hingstvana innan, har också sett betäckningar och lärt mig av erfarna hästgubbar.
Nu har jag en ettåring efter honom med halvblodsmöderne som det ska bli intressant att se hur hon utvecklar sig.

Blev erbjuden en arabhingst med bra stam för ett bra pris....han är dock endast 1½år och ska kastreras till näst höst....
Men funderar ändå på att ställa ut honom i vår som hingst en sista gång..han fick väldans bra poäng nu som ettåring.....

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 121
Senast: Tora
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 303
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka