Hur "bevara" gammal häst?

Wildchild_84

Trådstartare
Jag tänkte mer ni som har mer erfarenhet utav äldre hästar, hur gör ni för att få ut så mycket som möjligt utav dom?

Nu vet jag inte om jag formulerade mig rätt men det jag menar är i fom av uppvärmning, foder/tillskott, massage, stretching, m.m ?

Sv: Hur "bevara" gammal häst?

jag har inte haft nån gammal häst, min äldsta är 4 år ;) Men, jag tror nyckeln är att känna efter, o ta en dag åt gången. Se till att magen verkligen fungerar, o att hästen håller lagom hull. Sen tror jag på att skritta fram och av länge. långsam uppvärmning i trav under lättridning utan att bända o dra för mkt, utan bara att hästen bjuder framåt. En gammal häst är oftast såpass välriden att man inte behöver liksom traggla saker på samma sätt. För jag antar vi pratar om ridning som motionssyfte o inte direkt tränings o tävlingssyfte? Jag tycker att man ska ha kul ihop med sin gamling! :)

Lång uppvärmning, varierad träning och framförallt regelbunden sådan! Fodrar precis som alla andra hästar utefter en beräknad foderstat, fast mina får fri tillgång på grovfoder. Regelbundna tandkontroller! Se till dagsformen, rid inte i vilket busväder som helst då förkylningar kan ta hårt på en gammal häst.

:)

Att förebygga är ju det bästa, i den mån man hinner innan det är för sent! :angel:
Såhär tänker jag:

Tänder - jätteviktiga, kolla relativt ofta (varje - varannat år, minst) men med riktig hästtandläkare som inte tar så mycket utan bara det som behövs (om det behövs). Vissa har rykte om sig att ta alldeles för mycket och det är inte bra på gamlingar som inte tänderna växer på.

Magen - jätteviktig, troligen har den hunnit tagit en del stryk redan i sitt liv. Dels underhållande mag-/tarmbalans i någon form, dels det viktigaste - bra grovfoder och i så stor mån man har möjlighet bör man försöka ha fri tillgång på grovfoder (eller begränsad fri tillgång, så hästen får lite hela tiden), hellre fräscht hösilage än hö eftersom hö är mycket dammigare, större risk för en äldre häst att få dammhosta. Bra ventilering i stallet är också ett viktigt kriterie.
Inte ge en massa kraftfoder, men blir de magra har man såklart inte så mycket val.
Bra mineralfoder, så heltäckande och bra sammansättning som möjligt.

Röra sig så jämnt i belastning som möjligt varje dag. Alltså - inga ordentliga träningspass om inte hästen går ganska hårt som utgångsläge och redan har kondis och styrka till det. Inte fyra vilodagar i veckan och normal träning tre. Om man kan undvika det. Något lättare pass med jämna mellanrum lär de bara må bra av dock, men att man försöker hålla dom i rörelse regelbundet och hålla kondis och muskelmassa. Äldre hästar tappar snabbare, bygger upp långsammare, och under tiden de är ur form sliter de extra mycket på kroppen.

Så lite ledslitande träning som möjligt. Ex rida mycket på hårt underlag (ffa om hästen inte dagligen härdats till det) rida långa och enformiga pass, hårda hopp-pass osv.
Så dynamisk träning som möjligt.

Själv tänker jag att om hästen redan är stel och lite knackig i kroppen, då är det bättre att underhålla med kosttillskott, ev. back on track, friskvårdsbehandling osv och försöka förbättra det utanför ridningen, men man kanske måste ha ganska lång uppvärmining för säkerhets skull.
Har man redan gjort bra förebyggande jobb, haft lite tur, och inte tränar fel/ för ensidigt, då behövs inte mer uppvärmning än vanligt. Noga med upptrappningen innan det hårda jobbet - ja, men som sagt, inte mer än vanligt. Skulle snarare säga att det är extra noga att jobbet blir dynamiskt och varierat under ett och samma pass så man inte nöter 45 minuter i samma gångart/muskeltonus ex.

Hovarna är också jätteviktiga. En sån sak som hela hästen kan "falla på" om de inte fungerar och som blir värre och värre att försöka rehabilitera ju äldre hästen blir. (Eftersom den då troligen gått med halvkassa/dåliga hovar lång tid, tänker jag, och börjar få sämre ämnesomsättning.)
Så koll på vem man anlitar och gärna plugga på själv/skaffa andra utlåtanden med jämna mellanrum om hovarna och verkningen. För att vara säker på att pålle får det bästa! :)

Jättenoga med sadel, lära sig så mycket man kan om sadelinpassning så man kan hålla koll regelbundet (minst varannan månad) att sadeln passar bra, inte nöja sig med något som "nästan" passar, då kommer spänningar och stelheter som ett brev på posten.

Så - egentligen allt som hästägare ska vara noga med, men mer petigt och mer förutseende än efteråtgärdande! :p
Gällande kosttillskott tycker jag glucosamin kan vara bra att ge i förebyggande syfte, men det optimala är att hålla lederna såpass bra att det inte behövs. Börjar de få lite dålig ämnesomsättning kan t ex äppelcidervinäger vara bra, men samma sak där.

(Min pålle är bara 18.. och han ska vara i toppform vid åtminstone 25 har jag tänkt! ;) )

Senast ändrad:

Lång uppvärmning, varierad träning och framförallt regelbunden sådan! Fodrar precis som alla andra hästar utefter en beräknad foderstat, fast mina får fri tillgång på grovfoder. Regelbundna tandkontroller! Se till dagsformen, rid inte i vilket busväder som helst då förkylningar kan ta hårt på en gammal häst.

:)

Lite nyfiken, vilken ålder tänker du på?
Tycker mer det låter som att du menar en häst i mindre bra skick, oavsett ålder?

Regelbunden träning och inga längre vilor! då äldre hästar lätt stelnar till.. Varierad träning är viktigt som till alla hästar i alla åldrar, men det man kan tänka extra mycket på är lösgörande övningar, då äldre hästar lätt blir lite stelare. Ej några hårda träningspass, utan lite lättare pass som inte sliter på leder för mycket. På sommaren är det ju perfekt att låta hästen simma!

Kolla tänderna ofta, mycket, mycket större chans att hästen får leva ett långt liv om tänderna är kvar. Foderstaten är väldigt viktig, att man har ett noga uträknat foderstat och håller sig till det sen. Kolla utrustning och verka/sko hästen regelbundet. -men det är kanske självklara saker.

Min pålle är 20år gammal och är lika frisk, kry och glad som de yngre hästarna som finns i stallet. Dock har han lite svårt att hålla hullet, så numera får han avelsfoder med extra mineraler, vitaminer och fetter,
(är man osäker på vad man ska ge sin häst så kan man ju alltid ringa och rådfråga dom på KRAFFT, väldigt hjälpsamma och kunniga)
och det funkar super bra! Han håller hullet och får energi till ridturerna oxå, :)

Personligen tycker jag att man ska känna efter vad hästen "säger", då det är väldigt olika från häst till häst, och jobba därefter, långa uppvärmningar och avskrittningar, tömkörning, longering och varierad ridning i skog och mark samt nått lättare dressyrpass då och då,
det funkar iallafall super för mig och min häst,, :)

Hoppas du/ni fick ut något av det jag skrivit,, ;)

Kloka råd. Min gamla korsningsponny är 33 år. Hon går ute året om, så slipper hon dammhosta. Hon är fortfarande vacker och spänstig och fick sitt första föl när hon var 29 år.

Kloka råd. Min gamla korsningsponny är 33 år. Hon går ute året om, så slipper hon dammhosta. Hon är fortfarande vacker och spänstig och fick sitt första föl när hon var 29 år.

Kul att höra! :)

Så är det ju, hästar kan vara väldigt olika fräscha beroende på hästhållningen, träningen och vad de råkat ut för i sitt liv.
Också något som motiverar till att försöka ge de bästa möjliga förutsättningarna! :)

Mycket rörelse (lösdrift i kuperade hagar) så de inte blir stillastående och stela. Bra foder, fri tillgång på strå för magens skull och nogran kontroll av tänder, hovar och eventuella "svaga punkter" hos individen. Dvs samma som för alla hästar, oavsett ålder!

Min äldsta är 25 nu, och kanonfräsh.

/Migo

Nu hade jag visserligen inte en gammal häst men än dock en gammal ponny:D (Även fast ponnyer generellt sett har en längre aktiv ålder) Köptes vid 16 års ålder och han tävlades så sent som vid 22 års ålder lätt fälttävlan, msv hopp och msv dressyr. Sin sista start gjorde han i dressyr som 25 åring!

Det viktiga med min ponny och de flesta äldre hästar är att inte ställa av dem längre perioder. Min ponny gick i hagen väldigt mycket (ute dygnet runt varje sommar och minst till kl 19 vintertid), på så sätt undviker man att de stelnar till av att bara stå. Viloperioder la jag in i den dagliga träningen, dvs rida 3-4 dagar, ledas för hand 1 dag, skritta en dag, vila en dag, rida två dagar osv.

Han fick fri tillgång till mat och extra foder i form av lucern, särskilt vintertid.

Efter varje ridpass var jag extremt noga med ordentlig avskrittning/leda honom, kyla ben eller linimenta och sedan linda. Vi hade turen att ha en egen vet. i stallet som gjorde ganska täta checkar av honom för att förhindra att småskador ledde till något mer. Han hade mycket problem med tänderna så det var extra viktigt att kolla med jämna mellanrum.

Värt att tänka på är att en äldre häst oftast behöver längre tid på sig att bli mjuk i muskulaturen så att man börjar varje ridpass försiktigt och att man vintertdi har rejält med täcken på så att de inte blir kalla:)

Annars gäller nog sunt förnuft, dvs bra hovslagare, bra grovfoder, varierad träning:)

Tack för alla svar!

Även om jag har haft häst innan så har jag inte haft någon kontakt med äldre hästar och var därför lite osäker på "hur man bevarar dom bäst".

Mycket av det som skrivs är ju, precis som ni säger, sunt häst förnuft oavsett ålder på häst. Jag har fått frågan om jag vill ha hand om en 21-åring under en längre period. Hästen är super trevlig och välriden, men . . inte riden alls på 6 månader pga skada hos ägaren.

Är det över huvudtaget realistiskt att tro att man kan sätta igång en sådan häst och få honom "ridbar" igen? Hur hade ni gått tillväga i igångsättning?

Han är fin i hullet men givetvis muskelfattig. Tacksam för ideer och svar! :laugh:

och att man vintertdi har rejält med täcken på så att de inte blir kalla:)

Tycker du skriver mycket vettigt, men just det här håller jag inte med om.
Att man ska vara noga med att den inte fryser håller jag med om, leder till onödig spänning, men det beror ju på dels hur mycket mat den får, hur bra ämnesomsättning den har, om den har mycket spänningar sen innan, individen, osv.
Det är inte bra för musklerna att bli övertäckade heller, eller för häst i lite överhull att ha varmt täcke i onödan! ;)

Vill man hålla en gammal hæst pigg och glad tror jag det ær viktigt att inte pressa den før mycket.
Hela tiden vara obs på om den trivs med det den gør och avsluta om den fått nog.
Gammla hæstar ær hærliga att arbeta med just før att man trænar dom enbart før deras vælmående skull.

Blir ledsen nær jag ser ældre hæstar som verkar vara helt trasiga psykiskt.
Som inte ser ut å trivas med livet.
Pensionstiden ska væl vara den hærligaste i hæstens liv utan stress och prestationskrav?

Min har hållt sig bra av sig själv ;)

Nä, men som sagts tidigare, kolla tänderna varje/vartanant år (om du inte blir rekommenderad annat) Regelbunden motion, skrittar mycket som uppvärmning. Streching gör jag inte (Vet du själv vad du drar och sliter i? :) ) Skrittar av länge, samt går promenader med honom. Han går ute dygnet runt på sommarhalvåret i myckety kuperad hage, går ute på vintern mellan sju och sju i princip i mycket kuperad hage, och får väl anpassad foderstat. (Var och kollade igenom honom hos vet och benen på honom är de bästa hon sett på ett så gammalt kallblod, och det tackar man ju och bockar för :D )

Men konténtan är ju att ha sunt förnuft, jag känner min häst bäst själv och ser om han mår dåligt, eller liknande. Förra året var första gången jag köpte ett täacke till honom faktiskt för jag märkte att det tog för lång tid för honom att "komma tillbaka" efter regn och snöoväder (elelr hur man nu ska förklara;) ) eftersom han inte har fritillgång på mat ute, blev täcke det bästa alt just då.

Många skriver att man ska "ta det lugnt" med sina gamlingar.. Min 20-åring är nog den häst som är mest vältrimmad och har bäst kondition i vårt stall! Jag rider och tränar för fullt och tänker fortsätta att göra det tills min häst säger ifrån! Jag märker direkt (när han vilat några dagar pga tappsko etc) att han inte alls är lika nöjd och tillfreds..

Självklart beror detta på hur fräsch hästen i sig är, men bara för att den nått en viss ålder på pappret så behöver hästen inte vara "gammal" för det. I många fall tror jag att hästen blir gammal när man bestämmer sig för att den är det och slutar rida som vanligt etcetera.

Självklart är jag noga med foderstat, kollar tänderna 4 ggr/år, ger lite glukosamin, noga med uppvärmning/avskrittning och tar det lugnt ett par dagar efter vila. Den största skillnaden mot när han var yngre tycker jag är att han tappar mkt fortare om han måste vila, och det tar längre tid att bygga upp. Därför försöker jag rida 6 dagar i veckan och verkligen hålla igång.

Så om hästen är fräsch och vill, RID PÅ! :)

Vår äldsta som är still going strong, pigg som en nyponros och är mer rörlig många gånger än hans yngre kamrater. Han har mycket grovfoder, men ej fri tillgång. Hos oss fodras hästarna 4 gånger per dag, och våra egna får också ett femte mål. Viktigt att veta så foderstaten har en bra balans, därför är analys på grovfodret viktigt i mina ögon. Komplettera efter behov, ofta brukar äldre hästar bli mer näringskrävande ju äldre de blir.

Regelbunden kontroll av tandläkare är viktigt, regelbunden motion likaså. Våra hästar står på stall från höst och över vinter, så nattetid får hästen alltid grovfoder så mycket han vill äta.

Hästen ifråga är 24 år i år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 159
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka