Hur beter man sig när lösa hundar springer fram mot valpen?

N

nykomling

Hej
Vi ska skaffa våran första valp i vår, och kontrollfreak som man är börjar jag redan bekymra mig för hur man ska lösa olika situationer.

Jag kommer ibland att ha med valpen till stallet. Där finns det flera hundar varav de flesta är väldigt ouppfostrade, hundar ska vara kopplade /instängda när de är med där men är oftast lösa och springer vind för våg iaf.

Hur ska jag då göra om jag har min lilla i koppel och det kommer en eller flera som hoppar på henne och vill busa? Antar att det kan skrämma den lilla valpen. Jag vill inte heller släppa min lös så hon får härja runt med de andra då jag vill lära henne från början vad som gäller och jag ej tycker det är ett okej beteende. Hur skulle ni ha gjort? rytit i åt ägarna att de ska ha sina bestar ine i bilen/boxen eller kopplade när valpis är där?

Sv: Hur beter man sig när lösa hundar springer fram mot valpen?

Jag hade helt enkelt låtit valpen stanna hemma. Och om jag absolut tvunget måste ta med hunden till en sådan miljö som du beskriver att dom andra hundarna härjar i så skulle hunden få stanna i bilen tills alla hundar var kopplade. Då hade jag kunnat ta ut min kopplade hund med.

Håller med dig, på ett sånt ställe hade jag inte tagit med en valp ut.

I övrigt kan jag känna, ibland kommer det lösa hundar rusande och har man en liten hund så vill man faktiskt inte att de blir påhoppade av "lekfulla" jättehundar. Då gör jag så att jag lyfter upp hunden långt i förväg(om möjligt) så snart jag ser att någon kommer kutande.
Då skrämmer jag inte valpen/lilla hunden och förstärker att det skulle vara farligt med andra hundar, utan det är bara "nu bär jag dig en bit, no big deal"

Hinner jag inte lyfta i god tid så fokuserar jag på att parera/stoppa den andra hunden från att kuta "rakt på" på kan min hund hinna samla sig inför mötet.

Tack för svaren!
Vad skönt, att ni också tycker att detta inte är en ok miljö för valpen.

Stallansvarig har ju faktiskt sagt att hundar ska hållas kopplade/instängda så då får jag alltså ryta i till de inblandade så att reglerna följs.

Var mest en koll så att det inte bara är jag som är larvig som inte vill låta min valp bli påhoppad och/eller lära sig av de stora hundarna att det är okej att jaga efter och hoppa på alla människor som rör sig runt gården :crazy:

Jag antar att du och hunden tänker att stallet och människor och hundar där är en del av er vanliga miljö under ert liv tillsammans. Jag menar, det är ju ganska många timmar i veckan man är i stallet om man har häst. Och att göra sig osams med alla och ha hunden i bilen känns ju inte så kul som livstidsstrategi. Det vore ju jättekul om alla hundägare i ditt stall kunde komma överens om hålla sig till gemensamma regler men det lär knappast hända. Så jag tycker också du ska fundera hur det är när din hund är vuxen och dessa hundar fortfarande beter sig på ett annat sätt än din hund kommer få göra. Och din kopplade väluppfostrade hund blir stressad av att inte få följa med andra hundar i lek eller jakt. Kommer du fram till att det inte är en bra miljö för din hund då heller är det kanske dags att byta stall?

Hej
Vi ska skaffa våran första valp i vår, och kontrollfreak som man är börjar jag redan bekymra mig för hur man ska lösa olika situationer.

Jag kommer ibland att ha med valpen till stallet. Där finns det flera hundar varav de flesta är väldigt ouppfostrade, hundar ska vara kopplade /instängda när de är med där men är oftast lösa och springer vind för våg iaf.

Hur ska jag då göra om jag har min lilla i koppel och det kommer en eller flera som hoppar på henne och vill busa? Antar att det kan skrämma den lilla valpen. Jag vill inte heller släppa min lös så hon får härja runt med de andra då jag vill lära henne från början vad som gäller och jag ej tycker det är ett okej beteende. Hur skulle ni ha gjort? rytit i åt ägarna att de ska ha sina bestar ine i bilen/boxen eller kopplade när valpis är där?

Fast du kommer ju ändå inte kunna ta med en liten 8 veckors till stallet i flera timmar. Det kan ju inte vara så svårt att be de andra hålla sina hundar när du och valpis är där på snabbvisit för att lukta in er och kolla läget.

När den sedan vuxit till sig ytterligare ett par månader så att den kan vara med längre, får du väl bedöma om den ska få ha någon/några kompisar i hundgänget. Anser du att den överhuvudtaget inte får leka med dessa hundar så får du väl kasst strunta i att ta med den.

Men en hund behöver hundkompisar, den behöver leka, den behöver rejsa järnet... Nu vet jag inte var du menar med "bestar" :D - springer de runt hästarnas ben, skrämmer människor, eller röjer de bara allmänt omkring? Hur vill du att din hund ska bete sig (vilken ras är det)? Unghundar är ju bestar om något...:devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: inverterad
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka