Hur beter man sig med föl?

Sv: Hur beter man sig med föl?

Jag säger ifrån när ett föl försöker ställa sig över mig och sparka ner mig i boxen.
Jag säger ifrån när det är helt omöjligt att få på en grimma för den reser sig och anfaller.

Jag fick mitt första föl förra året. Hon hade grimma en stund dagligen, vande sig vid att matte leder och bestämmer.
Uppfostran i övrigt skedde av moder och flock men hon lärde sig dag ett att matte inte var lekkompis.

Detta är jätteskönt för hon är helt underbar att hantera.

Hingstfölet ovan fick jag lasta för han respekterade mig när han skulle åka. Han försökte anfalla sin nya ägare med.
Men med mig gick han snällt, lyssnade och följde mig när jag ledde honom.

Sätt fast dem på gången. Gör vi när vi mockar om de är inne. Modern som vanligt mitt i gången och fölet i ena ringen med grimskaftet i ringen under på grimman. Har vi inga problem med för de lär sig ju snabbt stå uppbundna och det går ju fort att mocka då.

kl

Jag vande mitt föl vid grimma och grimskaft direkt. När han blev för jobbig i boxen medan jag mockade så band jag upp honom i boxen, så fick han träna på det oxå, samtidigt som jag ju var där och kunde hålla koll. Funkade kanon!

Vad gäller att de bits och sparkar och klättrar så var det tydliga regler från början. Det är skönt att man tog uppfostringsbiten direkt för nu är han superbra att hantera som ettåring. Stor skillnad mot hans kompis som är rena rama ganstern och ohanterad som föl. Stoet är väldigt ranghögt och han märkte nog att hon styrde och ställde, men att det var jag som var flockledaren och bestämde var det ingen tvekan om från stoets sida. Hon och jag har en väldigt fin relation och det var nog oxå bra att fölisen såg det. Då fick han naturligt bra förtroende för mig oxå.

kl

Sen passade jag på att träna på allt möjligt med honom som föl, lastning, spola honom, lyfta fötter osv, väldigt smidigt när de är små och så blir det inga konstigheter som stora. Pillade honom mycket i ansiktet oxå, och kring öronen, har haft en häst som var väldigt huvudskygg så det är något jag vill jobba bort i så stor mån som möjligt :) Ju mer man gör med dem som små ju lättare blir det när de blir större. Gör man grovjobbet med demn som bebisar så kan man ju släppa dem på bete utan problem så kan de få vara häst sen :)

Precis som jag gjort med min :) Stå uppbunden, lasta, åka till hage osv för öva åka, duschas osv. Hon är så lätthanterad med allt.
Nu går hon på betet och njuter av livet och bara är häst. När jag kommer ut kommer hon fram och vill bli borstad, ha grimma på och gosa. Älskar när jag masserar öronen och pillar med henne. Så en annan unghästägare är avis för min är så lätt och kommer fram :p

Kan tillägga att min åring är enda som har en flugmössa (sån man drar på) för hon litade på mig och jag drog på den utan problem. Så hon är enda i hagen som slipper ha flugor i ögonen. Så skönt med en som inte är huvudskygg och orolig. Fick hem en 2 åring förra året du knappt fick på en grimma på för hon var så rädd om huvudet.

Senast ändrad:

Huvudskygga hästar är jättejobbiga. Min gick inte att fånga ens i boxen för man kunde inte sätta på honom grimma, han fick ha grimma på med en liten stump grimskaft för det gick inte annars. Sen när man skulle tränsa fick man dela tränset och lägga nackstycket vid manken och sakta ta det uppåt. men övning ger färdighet! Nu stoppar han självmant in huvudet i tränset och pillar själv in bettet :D Och han kan tom ha flughuva numera! :love:

Det är underbart :D

Min åring var så kul som liten för hon visste matte gjorde roliga saker med en om man hade grimma så hon stack in huvudet i grimman om jag hade en i handen. Även om grimman var stl xfull :love:

Jag tycker det här är lite kul. Jag fick höra med min första unghäst, Pselma, som jag köpte som åring att jag hanterade för mkt, att jag skulle få såååå mkt problem osv osv. Hästen är nu 7 år, underbar att hantera, och har varit det helatiden.

Vårat största problem är när vi åker släp, men det är helt enkelt så att hon är bredåkare, lastningen var aldrig nåt problem.

Likaså med min första uppfödning, han är förvisso bara 3 än så länge, så det kan väl fortfarande gå åt helvete, men alla sa att jag hanterade för mkt osv. Han är idag riden 9 ggr, snäll och underbar i all hantering, om än lite knepig att lasta fortfarande, tar kanske 10-20 sek. Han är dessutom hingst, och gick utan fölsällskap som liten. Han betäckte förra året, men är fortfarande väldigt lätt att hantera runt ston, och generellt tittar han bara på dem om de inte kommer in i hans bubbla, för då låter han lite tills jag säger till honom.

Så jag tror inte att det har så mkt att göra med hur mkt man hanterar dem, utan snarare att folk inte klarar av att se dem som hästar, utan börjar se dem som nån typ av gosedjur istället. Det är främst där jag tror att det blir fel.
Så vet man inte vad man håller på med är det nog lika bra att hantera så lite som bara går. Men annars tvivlar jag på att mkt hantering är speciellt farligt, inom rimliga gränser förstås.

J
Så jag tror inte att det har så mkt att göra med hur mkt man hanterar dem, utan snarare att folk inte klarar av att se dem som hästar, utan börjar se dem som nån typ av gosedjur istället. Det är främst där jag tror att det blir fel.
Så vet man inte vad man håller på med är det nog lika bra att hantera så lite som bara går. Men annars tvivlar jag på att mkt hantering är speciellt farligt, inom rimliga gränser förstås.

Lite av det, skrev jag ju här. En som inte har rutin på unghästar och föl vill gärna gulla med dom när dom är små.
Man läser att dom sparkas och bits och då ska dom fostras.

Ingen funderar ens VARFÖR dom bits/sparkas/springer över folk.

Vi fick för två år sedan en unge från Värmland som var välhanterad.
Den tjejen hade båda fötterna på jorden och hade gjort radrätt ett fint jobb.

Men vi har även fått in odrägliga, överhanterade kräk som har totalt noll respekt för folk.
Ägare som skrävlat kors och tvärs om att dom kan lyfta fötter och leda fint..jojo...

Och som du ser, även i denna tråd, så finns det en inbördes tävlan om vem som kan göra mest med en unge...

Vi hanterar också, till viss del. Innan ungen är 4 veckor så kan det lyfta fötter, få på sig grimma och sitta ordentligt fast. (utan balsnören)

Men skillnaden är att vi aldrig hamnar i sitsen att dom bits/sparkas...Och vi gullar aldrig någonsin med en unge..nej.

AM

Jag är dock skyldig till att gulla med mina hästar, oavsett ålder på dem. Men det är på mina villkor, och hittills har det funkat bra.
Sen har jag förvisso linjer på mina hästar som är lätta, men jag har ju haft hästar som varit tvärtom innan med.

Vilken intressant tråd! Jag har nog gullat för mycket med mitt föl med ursäkten att han var så skygg och skeptisk i början... Han blev till slut lite för kaxig så nu har jag skärpt mig ;)

Men jag har en annan fråga om hantering av föl. Hur gör ni när ni lastar? Planerar att åka på fölvisning här i augusti och funderar på om jag ska lasta sto o föl något innan? Stoet är väldigt snällt att lasta men blir det problem med honom så tror jag inte hon snällt kommer stå kvar... Hur håller ni kvar stoet i släpet medan ni lastar fölet? eller lastar ni fölet först?

När vi kör sto med föl så tar vi ut mellanvägen och sedan lastar vi fölet och när fölet är inne i transporten så får stoet gå in :) Oerhört skönt med lättlastade ston i såna lägen så man bara kan leda in stoet i transporten utan några bekymmer så både fölet och stoet slipper stressa upp sig mer än nödvändigt! :)

Lastar fölet först och sen mor. Utan mellanvägg. Fölet har vi löst i släpet när det är så litet än. Sto sitter fast som vanligt.

Jag säger ifrån med "hästspråk". Istället för att mota bort, gör dig "hotfull" i kroppen och gå emot så backar fölet undan, då är du nöjd och fortsätter med ditt, precis som ett annat sto i hagen skulle göra (mamman också för den delen). Busa får fölet göra med andra hästar, inte med mig.

Väldigt trevligt att kunna gå ut i en hage med åringar som gärna flockas runt en men som direkt lyssnar när man visar med kroppspråket att de är för nära eller ska flytta sig, dessutom förflyttar de sig olika fort beroende på hur jag rör mig. Vi pratar inte skrämma, bara tala om/upplysa om önskat beteende.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Mina svärföräldrar har en liten dvärgpudel.. en fruktansvärt otrevlig hund, som de inte har pli på för fem öre. Jag fattar verkligen att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 030
Senast: Apollo 13
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka