Hur beter man sig med föl?

MissFideli

Trådstartare
Visste inte om det skulle ligga här eller på hantering, men lägger det här.
Idag när jag skulle mocka åt sto med veckogammalt föl, så föddes en del nya frågor :p
Han försökte tugga på mig ganska ofta, vilket förstås inte är så konstigt nu när tänderna börjat dyka upp. Jag puttade bort honom och fortsatte med det jag pysslade med. Självklart gav han sig inte så enkelt. Han försökte kliva rakt på mig några gånger och även klättra på mig. Han har också tidigare vänt rumpan mot mig och försökt sparka.

Fullt normala fölbeteenden, men hur ska jag göra som människa i sådana lägen? Han är jättegosig ibland, lägger sin underbara lilla mule på axeln och myser :love:

Sv: Hur beter man sig med föl?

Så gör min 3v gamla russunge med, jag försöker bara ignorera henne och knuffa bort henne om hon blir allt för närgången. Tänderna växer så det kliar nog så groteskt på henne.

Min försökte alltid kicka folk som föl, vänder röven till och backade upp. Sen kom bakbenen. Hon fick en smäll på bakbenen med nackremmen till en grimma. Sen försökte hon aldrig mer. Hon lärde sig att man fick inte sparka mot människor. Sen dess räckte det med harkla om man såg henne börja ladda. Bita gjorde hon aldrig dock vilket var skönt. Du får ge henne en tuggleksak att tugga på kanske? :p

Jag brukar hålla mig tätt och nära intill fölungen, så att den inte får så chansen att ta utrymmet som behövs för att sparka hårt eller klättra, om jag ser tendenser till det.
När sparken är påväg trycker jag mig mot ungens rumpa och ger den en dask med handen och puttar den framför mig, likadant om den klättrar, puttar den bakåt genom en hand på bröstet så den måste flytta på benen, samtidigt som jag håller mig nära.

Jag gör som mitt sto. Hugger ungen/sparkar på sin mamma så åker hon på ett bett eller en liten spark av sin mamma.
Så kommer ungen och ska sparka på mig så får hon en lätt dask så att hon förstår att det inte är ok.

Men lillkille har oxå som många andra föl, lite kli i tänder osv. Däremot så kan ha bli superarg på mig å lägga öronen slickat bakåt å "hugga" åt mig.. Detta gjorde han redan när han va ngr dagar gammal, trodde att det försvunnit nu, men i fredags så fick jag ett bett i huvudet när jag skulle stretcha hans framben ( han har "hängande knän"? som jag stretchar varje dag). Han är iofs hingst å får gärna vara lite busig, men när han lägger öronen bakåt å hugger så e d inte så trevligt! :( Det gör ju inte så ont nu, men han blir ju bara större å större! Ngn dom har ngr tips å idéer?? Mamman e jättesnäll å har absolut inte lärt honom detta!! Och han är jättemysig och social för det mesta, gnäggar när man kommer osv. Men ibland så kommer detta tråkiga beteende fram...

En häst är en häst är en häst är mitt tips ;)

Varför ska man behandla dem annorlunda bara för att de råkar vara små?
Bättre att sätta upp regler och krav tidigt, så kommer de aldrig ifrågasätta dem sen som äldre, om man gör rätt.

Att hitta på ursäker funkar liksom inte, för när ska man dra gränsen? Korrigera de beteendena du inte vill ha på den som vuxen, direkt. Det är det enklaste.

En häst är en häst är en häst är mitt tips ;)

Varför ska man behandla dem annorlunda bara för att de råkar vara små?
QUOTE]

+ 1 på den.

Saker man accepterar eller "lekar" man utför med fölet är inte lika roliga att stöta på när den är vuxen.

Sunt förnuft brukar vara bra att ha till hand när man är runt de små liven :D

+ 1 på det.

Fick hem förra året en 4 mån som ingen satt på plats. Var ett jävla helvete att ha att göra med. Tog mig en månad få pli på den ouppfostrade herren. Min lilla donna som visste vad hon fick och inte var en ängel i jämförelse.

Nej från dag ett ska ett föl hanteras och lära sig rätt mot fel.

Sådär gjorde förra årets hingstunge undan samma sto som årets stoföl. Hingstungen fick en turbulent start med många och tidiga klinikbesök, stickande nålar och läskiga veterinärer så han hade otrevliga tendenser hans första levnadsveckor. Han tog lätt till försvar (hugga/sparka) och kände sig lätt trängd. När klinikbesöken upphörde blev han bättre och bättre.. vilket talar sitt tydliga språk. Även om han alltid har varit tuff och fortfarande har åsikter, så är han absolut inte otrevlig idag utan en snäll och nyfiken individ. I hans fall tror jag att det även ligger lite i generna bakom fadern.
Har du uppfattat att din fölis känt sig trängd någon gång?

Årets stoföl har ett underbart temperament:love: En riktig mysplutta!
Men sjävklart testar även hon gränserna och gör som de flesta föl gör, vänder rumpan till ibland, smakar lite på oss osv osv. Men hon har en helt annan utstrålning än hingstungen som uppvisade ett skyggt och skrämt beteende till en början.

Om stofölet börjar testa står jag nära henne så hon inte kan träffa mig samtidigt håller jag handen över bogen och puttar bort henne från mig om hon vill vända bumpen till och sparkas, sedan fortsätter jag med det jag höll på med tex. borsta stoet. Lägger ingen större vikt vid det;)

Han är iofs hingst å får gärna vara lite busig, men när han lägger öronen bakåt å hugger så e d inte så trevligt! :( Det gör ju inte så ont nu, men han blir ju bara större å större! Ngn dom har ngr tips å idéer??

No, no, no! Att han är hingst ger han inte rätt att var "busig", korrigera som hästar gör mot varandra, tips finns redan i tråden. Jag hanterar många vuxna hingstar och har haft såna som fått "vara busiga" och de är ett rent helvete att hantera en sådan hingst när de ska naffsa, bufflas och vara dominant i hanteringen. Gör han utfall och biter så tillrättavisa honom i det ögonblick han faktiskt anfaller, jag har fått försvara mig mot 2-åriga ston rakt av som varit totalt respektlösa emot människor och då är det hårt försvar som gäller för att vinna respekten att människor gör man inte så med.

Och att fostra en liten skitunge är betydligt mer praktiskt än en i princip vuxen 2-åring, erfarenhet man har fått av att hantera andras uppfödningar :angel:

Senast ändrad:

+ 1 på det.

Fick hem förra året en 4 mån som ingen satt på plats. Var ett jävla helvete att ha att göra med. Tog mig en månad få pli på den ouppfostrade herren. Min lilla donna som visste vad hon fick och inte var en ängel i jämförelse.

Nej från dag ett ska ett föl hanteras och lära sig rätt mot fel.

Faktum är att en respektlös unge är överhanterad och av fel folk. Vanligt förekommande på förstagångsföl-ägare :D

Vi hanterar bara när det är nödvändigt och ouppfostrade är dom inte. Heller skulle dom aldrig få för sig att springa över folk.

Vi har aldrig satt nån unge på plats. Varken på dag 1 eller 256 Det får övriga i flocken göra och det fungerar alldeles utmärkt.
Varför göra saker svårt för sig?

Har svårt för sånt som att föl skall fostras..av folk.
Men folk begriper inte att det är deras fel att föl gör saker.

Kliar man i rumpan så kan dom slå.
Kliar man dom på bringan så bits dom.
Ja men då ger man väl sjutton i att göra så??

Sådant är också övergående. Och försvinner då dom passerar ett eller ett och ett halvt års ålder.
Något som tydligen väldigt få upptäckt av någon märklig anledning..:confused:
Utan här ska man fostra föl..kosta vad det kostar vill..

AM

Ah, så sluta mocka åt dom då? Ska föra det vidare till hästägaren, men hon håller nog inte direkt med dig i att man inte ska mocka boxen föl och mamma står i.

Man går inte in med skottkärror, dynggrepar och andra verktyg i en box där det står en fölunge..eller gör folk så?

Måste dom stå inne så flyttar man dom från boxen in i en annan då man mockar.

Eller menar du att dina bekanta både mockar och strör med hästarna inne?
AM

Faktum är att en respektlös unge är överhanterad och av fel folk. Vanligt förekommande på förstagångsföl-ägare :D

Vi hanterar bara när det är nödvändigt och ouppfostrade är dom inte. Heller skulle dom aldrig få för sig att springa över folk.

Vi har aldrig satt nån unge på plats. Varken på dag 1 eller 256 Det får övriga i flocken göra och det fungerar alldeles utmärkt.
Varför göra saker svårt för sig?

Har svårt för sånt som att föl skall fostras..av folk.
Men folk begriper inte att det är deras fel att föl gör saker.

Kliar man i rumpan så kan dom slå.
Kliar man dom på bringan så bits dom.
Ja men då ger man väl sjutton i att göra så??

Sådant är också övergående. Och försvinner då dom passerar ett eller ett och ett halvt års ålder.
Något som tydligen väldigt få upptäckt av någon märklig anledning..:confused:
Utan här ska man fostra föl..kosta vad det kostar vill..

AM

Jag tror också på att undvika situationerna där man av någon anledning blir utsatt för fölens lek och testningar. Onödigt att hamna i det så långt som det går.

Att knuffa tillbaka på en hingstungen somkommer och buffar är ju som att inbjuda till lek och sen är man ju igång med böket så att säga.

Min lillkille är efter Warsteiner, så kanske kan vara lite från pappans sida me? Jag kan väll inte tycka att han borde ha känts sig trängd nångång, men man vet ju aldrig vad som försigår i hans lilla huvud! Det är när jag böjer mig ner som han blir arg på mig, jag får klia och pilla överallt på honom annars! Bara jag inte sänker huvudet! :p Han e jätteduktig med grimma å att gå promenad tillsammans med mamma i grimma å grimskaft går jättebra! Så e verkligen bara dom där enstaka tillfällena som e så tråkiga.. Har bara haft stoföl innan, å dom har ju varit jättesnälla hela tiden!

Jag har sagt till honom varje gång, man ser ju oftast på honom innan han ska hugga. Så nu räcker det oftast att jag morrar till lite så tar han fram öronen igen, förutom i fredags då.. Då hann jag inte reagera innan. Men tycker att det är ett så himla konstigt beteende på ett litet föl...?? Han gnäggar alltid när jag kommer, å springer å möter mig i hagen å e jätteglad!

Inte konstigt igentligen. Och ganska vanligt på hingstföl.
Dom kan bli som små reptiler. Dom vill nypas men om man vänder blicken på dom så står dom och ser oskyldiga ut.

Just hingstföl är det ganska viktigt att dom får tillgång till lekkamrater i samma ålder som orkar busa på lika villkor.

Efter någon vecka ihop med gänget, så ser man en avsevärd skillnad.

AM

Ja, jag har inte så stort val. Det finns inga andra boxar att ställa dom i. Skottkärran var såklart inte in i boxen, men grep är ju ett måste. Är hästarna inne så måste det mockas när dom står inne. Inte alls ovanligt, även sett på travsidan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Övr. Hund Mina svärföräldrar har en liten dvärgpudel.. en fruktansvärt otrevlig hund, som de inte har pli på för fem öre. Jag fattar verkligen att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 030
Senast: Apollo 13
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka