Hur beskriver ni mentalitet?

Red_Chili

Trådstartare
Fick lite tankar då jag läste en annan tråd här på forumet..

När ni säger att en hund är lätt-tränad/svårtränad - vad jämför ni med och hur snabbt ska den lära sig för att få räknas som "lättlärd"/vart går gränsen till "svårlärd"?

Samma sak med lite andra grejer, vad jämför ni med och vart går gränserna, samt hur är en hund som är/har:
självständig/vilja att vara till lags?
mentalt arbetskrävande/ej mentalt arbetskrävande?
fysiskt arbetskrävande/ej fysiskt arbetskrävande?
skällig/tyst?
stor jaktinstinstinkt/liten jaktinstinkt?
modig/feg?
reserverad/ej reserverad?

Vad räknar ni som liten/mellanstor/stor hund? snabb/långsam hund?

Tänkte att en sådan här tråd kan vara bra att ha då det onekligen finns delade uppfattningar kring detta.

Är det tex så bra att säga att "åh, hundras X är så enormt svårtränad" trots att den kanske är "normal-lätt" att träna men att personen i fråga jämför med tex en BC (trots att ras X inte är vallhund)?

Sv: Hur beskriver ni mentalitet?

Oj nu får man tänka efter...

Jag tycker en lättlärd hund är en hund som gärna lär sig och alltid strävar efter att göra rätt. Sen är det väl skillnad på lättlärd och lättdresserad. Min hund (flat) är mycket lättlärd då hon gör vad som helst för mat och snappar upp saker snabbt! Lättdresserad är hon endå inte eftersom hon är rätt hård och inte bryr sig om tillrättavisningar så hon behöver en fast hand och strikta regler för att inte spåra ur.

En svårlärd hund är en hund som är trög eller ointresserad. Där man själv som tränare måste ha oerhört bra fantasi för att hålla hundens intresse vid liv.

Jag tycker att man ser tydlig på hunden hur mycket mentala aktiviteter den kräver. Då den är nöjd och lugn så har den fått tillräckligt med både motion och aktivitet. Om den istället river huset och klättrar längs med väggarna mår den inte bra! (kan förståss bero på annat med)

En krävande hund anser jag är en hund som behöver mer än 2-3 timmar diverse aktivering dagligen = i princip alla jakt och brukshundar.

En normalkrävande är väl en hund som behöver 1-2h aktivitet.

En icke krävande klarar sig med 1 timmes aktivitet.

ungefär;) svårt att mäta:p

Skällig är en hund som skäller hela tiden:smirk: Typ hundgårdshund som aldrig håller tyst:angel:
Tyst hund skäller nu och då, t. ex vid fara

När ni säger att en hund är lätt-tränad/svårtränad - vad jämför ni med och hur snabbt ska den lära sig för att få räknas som "lättlärd"/vart går gränsen till "svårlärd"?
Det är svårt att säga exakt var gränsen går, för det finns ju massvis med hundar som varken är lätta eler svåra utan ett mellanting. dessutom är det ju väldigt individuellt även inom raserna från hund till hund.
Lättlärda hundar är för mig hundar som lär sig nya trick på bara några minuter och som visar tydligt att de VILL lära sig och VILL lyda.
Svårlärda hundar är för mig hundar som det tar månader att lära t.ex. att sitta, och som inte är det minsta intresserade av att lära sig det heller. Som man efter en halvtimmes övertalning får att sätta rumpan i backen i en halv sekund och sen reser den sig omedelbart igen och tittar på dig med tom blick när du försöker få den att göra om det.

Samma sak med lite andra grejer, vad jämför ni med och vart går gränserna, samt hur är en hund som är/har:
En självständig hund är för mig en hund som inte är så brydd över var husse/matte håller hus utan går sin egen väg. Som under promenaderna går rakt fram i full fart och sällan eller aldrig vrider huvudet för att ta kontakt med den som håller i kopplet, och som går och lägger sig inomhus och inte bryr sig om vem som kommer och går i rummet såvida det inte vankas något gott.
En hund som är villig att vara till lags är i mina ögon en hund som har full koll på sin "ledare" och vill vara nära. De vet precis hur långt kopplet är och drar sällan framåt. Om de mot förmodan skulle dra till i kopplet så studsar de snabbt tillbaka med en urskuldande min och går sedan fint. Inomhus befinner de sig helst vid sin ägares sida (eller iaf i samma rum) och älskar all uppmärksamhet de får. När man tränar kämpar de stenhårt för att lära sig nya kommandon så fort som möjligt för att få beröm - för det bästa i hela världen är när matte/husse är nöjd och glad.

Jag kommer inte på några bra ord för att beskriva det!

skällig/tyst?
Det säger väl sig självt - en hund som ständigt tar till rösten så fort någonting rör sig eller så fort den blir glad/stressad/rädd/arg/har tråkigt är för mig en skällig hund. Och en hund som sällan eller aldrig skäller är tyst.

modig/feg?

Asch jag orkar inte! :rofl:
det är inga tydliga gränser, de allra flsta hundarna r ju mellanting.

Vad räknar ni som liten/mellanstor/stor hund?
En liten hund är för mig hundar upp till 40cm.
En mellanstor hund är för mig hundar mellan 40-60cm.
Och en stor hund är 60cm och uppåt.
Sen beror det ju visserligen på kroppsmassan också, en liten whippet-tik på 45cm är en ganska liten hund och en staffehane på 60cm är enorm! ;)

snabb/långsam hund?
Vinthundar är snabba, pekingeser är långsamma.

Senast ändrad av en moderator:

Är det någon som tänker på att det kan vara skillnad på lättlärd och lätt-tränad?

En hund kan ju ha riktigt lätt för att lära sig saker - som den själv vill lära sig, men sedan inte vara så motiverad i att lära sig sådant som matte/husse tycker att den ska lära sig.

Jag vet många hundar som anses vara "korkade" som bara är lite "svår"motiverade. När det handlar om att lära sig sådant som de vill lära sig, då tar det inte alls lång tid..

För att svara på mina egna frågor:

Ang. lätt-/svårtränad: Jag jämför med andra hundar inom samma ras. Det blir lättast så för mig. På så sätt kan jag stå och säga att en vinthund är lättlärd och en vallhund är svårlärd... Men då får man ju vara tydlig med att förklara vad man jämför med.

Självständiga hundar är för mig hundar som har egna idéer, som inte behöver "fråga" matte/husse om vad som ska göras hela tiden.
En hund som bara vill vara till lags hela tiden är för mig en hund som måste "fråga" matte/husse innan den gör någonting.

En mentalt arbetskrävande hund är för mig en hund som kräver mer än 1 timmes mental träning/dag - en ej mentalt arbetskrävande klarar sig på mindre.

En skällig hund är för mig en hund som skäller "i onödan". Jag tycker att enda gången det kan vara okay att hunden skäller till är om det kommer in någon i hemmet/plingar på dörren, men då bara för att berätta att någon kommer.

Stor jaktinstinkt ser jag det som när hunden "måste" få jaga. För vanliga "jaktraser" så är det väl de hundar som behöver det för att må bra mentalt. Annars ser jag vinthundarna som hundar med stor jaktinstinkt eftersom det verkar vara omöjligt att få dem att inte bli helt till sig så fort de ser harar eller annat "bytesdjur". Visst går det att träna dem så att de kommer när man ropar ändå, men de VILL hela tiden jaga. En hund med liten jaktinstinkt kanske bara tycker att det kan vara lite kul med något som rör sig, inte mer.

En modig hund är för mig en hund som har svårt för att bli skrämd av saker och ting OCH om den blir skrämd så har den i alla fall hyfsat lätt för att skaka det av sig och undersöka vad det nu var som skrämde den. En feg hund är rädd "i onödan" för allt möjligt.

En reserverad hund är väl en hund som inte ser någon anledning att möta nya bekantskaper, oavsett om det är människor eller hundar. En hund som hellre drar sig undan än går fram om någon försöker hälsa på den.
En icke reserverad hund "gillar allt och alla".

En liten hund är en hund vars huvud når upp till mitt knä eller mindre.
Mellanstora hundar är från "huvudet vid mitt knä-höjd" till ca 65 cm.
Stora hundar är ca 65cm och högre.

Snabba hundar är för mig vinthundar. Allt annat är långsamt. :angel:

Är det någon som tänker på att det kan vara skillnad på lättlärd och lätt-tränad?

En hund kan ju ha riktigt lätt för att lära sig saker - som den själv vill lära sig, men sedan inte vara så motiverad i att lära sig sådant som matte/husse tycker att den ska lära sig.

Jag vet många hundar som anses vara "korkade" som bara är lite "svår"motiverade. När det handlar om att lära sig sådant som de vill lära sig, då tar det inte alls lång tid..

Den diskussionen har jag & min kompis haft i oändlighet. Hon anser att BCs är korkade som lyder minsta vink, medan hennes akita som går sin egen väg och vägrar göra något om det inte finns en väldigt god anledning att göra det är superintelligent.
Jag tror inte att det finns korkade hundar (eller jo såna individer finns det väl det också men inte så många) utan det beror väl helt på vad man vill ha ut av sin hund.

Min BC-korsning kan jaga en boll i evigheter och tycker det är skitskoj. Smart? Inte särskilt.
Kapplöpningsgreyhounds springer nästan livet av sig efter en mekanisk hare som de ALDRIG får tag på. Smart? Inte särskilt.

lätt-tränad/svårtränad
Använder jag inte.

Självständig ex ridgeback, rottis m fl. Behöver inte ägarens pepp för att göra grejjer. Många spetsar faller in under detta. De går genom världen efter eget huvud bara de får, och klarar sig utmärkt utan påhejjande matte.

En icke krävande kan ligga på soffan hela dan & klarar sig utmätkr med vanliga promenader eller rejäla joggingturer men behöver inte aktiveras mentakt för att må bra. Ex klarar sig min vavva utmärkt utan att tänka (spår, sök tricks, lydnad, han hatar det) jämfört med en BC som ofta får dåndimpen om den inte får jobba nåt alls, många brukshundar faller under mentalt krävande tycker jag. De mår helt enkelt inte bra om de inte får jobba med skallen regelbundet.

Fysiskt krävande kräver rejäla motiornsrundor, vi snakcar maratonlöpare eller fram med cykeln alt lössläppt så den kan kuta mkt fritt. Men min erfarenhet är att med rätt mental aktivering behövs inte alls så mkt fysisk som en del tror. Ej fys krävande=promenader funkar fint.

skällig/tyst?
Skälig= skäller ofta & gärna. Tyst= skäller mkt sällan.

Stor jaktinstinkt ofta lika med svår att ha lös utan rätt träning, får lätt upp spår som hunden gärna följer. Liten= kaniner kutar framför nosen & den tittar bara till "ojdå" och går vidare. Alternativt som mina, stora tror det är ett gosedjur & lillen blir skiträdd för den :angel:

modig/feg?
Använder jag inte heller så mkt men skulle jag göra det är en modig hund en som försvarar familjen no matter what, skiter i om ndet är mörkt i trädgården är nån på gården ska den jagas iväg! Blir inte rädd för höga ljud eller annat. Feg? Rädd för det mesta inkl människor djur & läten. Ta min lille som beter sig som ett fullblod när man är ute ibland, rädd för allt från hundar till papperskorgar. Han är feg han :o

Reserverad hoppar inte upp i knät på främlingar, springer inte & hälsar på folk hit & dit, gillar de den känner & skiter i andra. Motsatsen älskar ju alla ;)

Vad räknar ni som liten/mellanstor/stor hund? snabb/långsam hund?

Stor: GD, leonberger, irl varghund m fl (i vissa sammanhang schäfer, rottis m fl, beror på HUR stor som menas..)
mellan: staffe, mellanpudel, springer spaniel m fl
liten: vavva, pomeranian, toypudel..

Snabb/långsam funderar jag inte över, även hundar som ser ut som en kubik kan förvåna :D

lätt-tränad/svårtränad

Lätttränad= stor vilja att vara tillags (se nedan) eller stort matintresse

Svårtränad= Mkt självständig och noll matintresse.

Självständig = Kan vandra långt bort från matte/husse, sådana som man ser tänker "jasså matte tycker du jag ska komma, nåja om 10 minuter kanske när jag kollat in alla kissfläckar här borta"

Vilja att vara tillags = Håller sig alltid nära matte/husse, ofta ögonkontakt, typ "matte matte vad vill du nu, vad ska jag göra nu? nu då?"

Mentalt krävande = Kräver daglig hjärngympa för att inte riva huset
EJ mentalt krävande = Kräver i princip ingen hjärngympa öht

Fysiskt krävande = mer än 2h motion per dag
Ej fysisk krävande= funkar med några 15 min promenader/dag

skällig/tyst?

Skällig = skäller mer än något enstaka voff åt gången fler gånger dagligen.
Tyst = Skäller inte ett enda voff enns dagligen

Stor jaktinstinkt= Drar efter byten/spår och även ger tendenser på detta trots träning

Liten jaktinstinkt= Som min grabb, det springer korrar, fåglar, harar osv överallt men det är mkt roligare att leka med en lite kvist. Lätta att träna (om man enns behöver det) att inte dra efter vilt.

modig/feg?

Modig= ser den något farligt så vjoffar den kanske en gång innan den går fram och undersöker.
Feg= skyggar, törs inte gå fram osv

Ej reserverad= hälsar glatt på alla människor
Reserverad= undviker kontakt, ställer sig gärna bakom husse/matte

Vad räknar ni som liten/mellanstor/stor hund?

Liten, under 30cm
Mellan 30-50cm
Stor 50cm+

Sedan har det också med kroppsmassa, avlånga hundar med stor massa (ex basett hound) flyttas upp en kategori jämfört med höjden för mig

snabb/långsam hund?

Beror på vilket sätt man menar snabb, springa snabbt eller göra saker kvickt.
Snabb är en hund utifrån dess storlek. En hund som har rullande eller vaggande gång är inte snabb medans de med kvicka flytande språng är snabba.
Kvicka är hundar som när man säger sitt redan sitter innan man hunnit säga klart ordet. Långsamma är de som det mer blir en booboom rörselse när sätter sig.

//Ainon som har en lättränad, ganska självständig, ngt mentalt krävande, halvt fysiskt krävande, tyst, liten jaktinstinkt, modig, ej reserverad, liten och snabb hund

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 862
Hundavel & Ras Hej allihopa! Här kommer jag igen. :o Det är så att jag precis har skickat in en ansökan till en stiftelse om att få hjälp med att...
2
Svar
32
· Visningar
4 328
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka