Hur beräkna foderstat vid fri tillgång?

DarkInNight

Trådstartare
Jag har fri tillgång på grovfoder på mina två hästar, en åttamånaders och ett 13 årigt sto.
SbRp 43
Energi 7.1
kvot 6

Förutom hösilaget får hon betfor med potatisprotein för att få upp proteinet, samt mineraler.
Glad och pigg, fin i hull.

Problemet är att jag inte vet om mängden jag ger är tillräckligt, det är svårt att veta hur mycket hösilage fölet äter eftersom hon går med en annan häst.

Hur mycket brukar man räkna på ett ungefär med att ett hästföl på åtta månader äter på fri tillgång?
Hur brukar mycket brukar ni räkna med att hästar på fri tillgång äter?

Sv: Hur beräkna foderstat vid fri tillgång?

Vet du inte hur mycket grovfoder du sätter ut till dem?

Jag har inte orkat kontrollväga mina småbalar förrän sista veckan typ och det skiljer ju sig massor upptäckte jag. Men väger allt jag sätter ut i hagen/boxen så jag vet precis hur många kg som går åt. Det i hagen delar två hästar som ser ut att äta typ lika mycket (och äter typ lika mycket i boxen) så jag räknar bara med att de äter hälften var. De har typ fri tillgång, det blev mycket spill i början men nu lyckas jag tajma ganska bra vad som går åt.

Föl vet jag inte alls dock.

Jo då, jag vet ungefär vad de sätter i sig tillsammans, i snitt 30-35 kilo per dygn. Har gissat på att åringen äter ungefär 10-15 kg , men det är bara gissningar.

Mina Dponnyer äter i snitt 12-15kg hö var per dygn, den yngsta är 22 månader och inte D ännu.

Problemet är att jag inte vet om mängden jag ger är tillräckligt, det är svårt att veta hur mycket hösilage fölet äter eftersom hon går med en annan häst.

Hur mycket brukar man räkna på ett ungefär med att ett hästföl på åtta månader äter på fri tillgång?
Hur brukar mycket brukar ni räkna med att hästar på fri tillgång äter?

Om hon är i lagom hull så är hon förmodligen i energibalans. Räkna ut fölets energibehov och kolla hur mycket grovfoder som behövs för att täcka energibehovet (får hon även annat foder så får du räkna in energin i detta också). Då får du en bra uppskattning av hur mycket grovfoder hon äter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 089
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar