Hur "bemöta" henne?

Reykur

Trådstartare
Min hund älskar att vara ute i luften och brukar få sitta i långkoppel ute på gården någon timme om dagarna då vädret tillåter.. Hon ligger och sover i skuggan eller solar i solen, beroende på va hon är på för humör ;)
Det har alltid funkat jättebra.. Hon har skällt lite nån gång då det kommit folk till närmsta grannen (rädd och nervig av sig i bland) men det är allt..
I dag kom en katt gåendes över gården, och av någon anledning gillar inte vovvan katter :crazy: hon började stormskälla och kastade sig efter katten, tro det eller ej.. Kopplet gick av! :eek: jag hann inte hindra henne, och i det läget hjälper det inte att ställa sig och skrika på henne..
Som tur är så kommer hon alltid tillbaka innom några minuter oftast när sånt här händer och så även denna gång.. Hon kom småtravamde efter vägen med sänkt huvud och vifftade lågt på svansen, hon skämdes jättemycket.. Jag berömmde henne jättemycket för att hon kom hem och tog in henne och aktiverade lite..
Va det rätt handlande?

Sv: Hur "bemöta" henne?

Ingen? ni som är så duktiga hundmänniskor här?..
Jag vill ju veta om jag gjort rätt eller hur jag bör göra om det skulle inträffa igen?

25 st som läst :smirk:

Jag hade nog inte berömmt när hunden kom hem på det viset utan snarare noncalerat och låtit hunden vara ett tag. Hon visade ju klart och tydligt att hon hade gjort fel... Eftersom du inte hade kallat henne tillbaka finns det ju ingen andledning till berömma heller.

Det kanske är fel sätt med så har vi gjort med våran, och det var numera väldigt länge sedan han gick över tomt gränsen utan tillåtelse trots diverse kattjakter...

Snurrfian skrev:
noncalerat och låtit hunden vara ett tag.

Det funderade jag på om jag skulle ha gjort nu när jag satt och funderade hemma..
Men hon kom springandes klappade jag om henne och sa "duktiga voffan, nu går vi hem" och så gick vi in.. Väl inne gjorde vi lite tricks som hon tycker är kul, så hon skulle känna att det nog ändå är roligare att vara med matte än att jaga katter och sen skämmas.. fast, jag vet inte om jag handlade rätt..
Fler åsikter? :)

Nej, hur ska hunden veta att det är för att hon kom eller för det hon gjorde? Koppla henne på platsen hon var och därmed bra.

berömma om den vänder och kommer tillbaka, alltså avbryter
sin handling skulle jag ha gjort.

Ignorerat när den har lämnat flocken ( du) när du försökte att kalla den tillbaka.

Det är ju skillnad då, avbryter hunden när matte kallar in så ska den givetvis uppmuntras o berömmas.Men hon skrev att hon inte gjorde detta alltså avbröt hunden då det inte hjälper. Då ska man inte uppmuntra detta beteende heller.
Lite dumt att inte kalla in hunden på så vis kan man inte träna inkallning o tala om för hunden att beteendet är oacceptabelt.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 982
Senast: Takire
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 076
Övr. Hund Igår blev min hund biten av vår grannes hund. Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och...
2
Svar
35
· Visningar
3 337
Senast: Bubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka