Hur behandlar ni en sträckning i bakdelen?

stallhh

Trådstartare
Mitt avelssto som går med föl schasade iväg en av de andra i flocken för några veckor sen och gjorde en tvärnit i samband med att hon vände runt i ilskan. Såg då att hon de första stegen haltade kraftigt, men allteftersom hon skrittandes kom tillbaka till mig så försvann det. Tänkte då att hon sträckte sig.
Har sedan dess testat att rida henne i skritt vilket gick bra.
Igår när de kom springades i hagen, så såg jag att hon i traven småhaltade...spåg ut som fram, men den gamla sträckningen bak kan väl se ut som att de linkar fram?
Funderar på att ta upp henne o fölis t stallet för att undvika att hon springer o stressar....har inte känt ngt svullnad el liknande på henne.
Hur brukar ni behandla?

Detta brukar jag utgå ifrån:
Haltar hästen en dag mycket lindrigt dvs 0,5-1 grad men inte är varm svullen eller haltar i trav låter jag den vila, ev lindar och kollar den dagen efter. Haltar den då även i traven/är varm/svullen ringer jag veterinär. Vet jag att den gjort som din och då haltade och sen några veckor senare haltar i traven hade jag definitivt bokat tid hos vet.

Men den har i så fall sträckt sig upptill på rumpan, så inget att linda.
Blir att jag tar upp den t stallet iaf, veterinären kan inte göra så mkt vid en sträckning ändå sa han, utan det är lugn o ro + smörja/massera in bägge skinkorna med liniment.

Blir att jag tar upp den t stallet iaf, veterinären kan inte göra så mkt vid en sträckning ändå sa han, utan det är lugn o ro + smörja/massera in bägge skinkorna med liniment.

Jag menade att oavsett om hästen sträckt sig i rumpan, om den haltar tex h.f så lindar jag båda fram som stöd och avlastning för det icke haltande benet. Vad veterinären kan göra är att utesluta om det rör sig om samma sträckning eller om det är något annat nu eftersom du skrev den började halta igen efter några veckor så är det ju inte ens säkert det hänger ihop.

Jag hade framförallt försökt försäkra mig om att det inte är något helt annat den gamla sträckningen som spökar.

@stallhh hur vet du öht att det var en sträckning ? :confused::crazy:

Hur du ska behandla blir ju svårt att svara på i läget eftersom du inte vet varför hästen är ofräsch .

Men om du känner att hästen behöver utredas, så hade jag bokat kliniktid omgående för en snarast undersökning. Om hästen inte är sämre och eftersom den inte ska ridas osv utan är avelssto, så hade jag bedömt utifrån det och inte tagit in hästen på Box utan anledning innan klinikbesöket om hästen enbart verkar lindrigt markerande då den någon gång rör sig i högre gångart men generellt inte gör det i hagen .

Senast ändrad:

Fast hur vet du att det är en sträckning i rumpan? Den kan ju lika gärna ha sträckt sig, vrickat sig, gjort illa sig på annat sätt, någon annanstans?

Är min häst halt vill jag i första hand kontrollera honom hos min vet. I andra hand så har han en osteopat och en ir-terapeut som är väldigt bra på att känna igenom honom.

Nu senast han var konstig så var han av annan anledning på hältutredning hos en annan vet o böjd ren, endast halt på innerben på liten volt på hårt underlag. Eftersom han just tappat en sko o fått den påslagen av annan hovslagare än standard så trodde vet han var öm. Nästa som kollade var ordinarie hovis som inte hittade något i hoven. Eftersom min ordinarie vet finns långt bort och det är svårt att få tid när jag kan komma från jobbet så avvaktade jag tiden vi redan hade för allmänt vetcheck om 3 veckor. Vi hade redan nästa lediga tid hos osteopaten 2 veckor senare så kvar att ringa ut lite mer "akut" var ir-terapeuten. Hen hittade en rejäl sträckning i hela bogen o upp i halsen på benet där hästen tappat skon vilket överensstämde bra med rörelsemönstret. Hen behandlade o hästen blev ordinerad vila.

Hade hästen inte precis genomgått en hältundersökning så hade jag varit betydligt (!) mer tveksam till att både bara låta vila o att ta ut ngn annan än vet. Nu känner dock både ir-terapeuten o osteopaten hästen och är väl införstådda i hans tidigare problem o anpassar sina undersökningar/behandlingar utifrån vad man vet. Går inte på saker som är tveksamma o som vet inte undersökt osv vilket tyvärr inte verkar vara en självklarhet i många fall...

Eftersom det gått "några veckor" och det inte var en säker diagnos med sträckning ens från början hade jag absolut låtit veterinär kontrollera.

Många saker kan ju bli värre av att gå med det länge.

Mitt avelssto som går med föl schasade iväg en av de andra i flocken för några veckor sen och gjorde en tvärnit i samband med att hon vände runt i ilskan. Såg då att hon de första stegen haltade kraftigt, men allteftersom hon skrittandes kom tillbaka till mig så försvann det. Tänkte då att hon sträckte sig.
Har sedan dess testat att rida henne i skritt vilket gick bra.
Igår när de kom springades i hagen, så såg jag att hon i traven småhaltade...spåg ut som fram, men den gamla sträckningen bak kan väl se ut som att de linkar fram?
Funderar på att ta upp henne o fölis t stallet för att undvika att hon springer o stressar....har inte känt ngt svullnad el liknande på henne.
Hur brukar ni behandla?

Jag hittade min häst haltandes i hagen på ena bak en söndag för 2 veckor sedan. Såg rätt okej ut när han bara gick rakt fram, däremot var det väldans stappligt bakåt och åt sidorna (när höften vrids utåt/inåt). Veterinär tyckte vila några dagar, ute i hage på dagarna och täcke på både ute och inne för att hålla sig varm, trodde precis som jag att det var en sträckning. Inget svullet på nått ben.

Dom stod då ute dygnet runt på bete fortfarande men fick nu börja komma in på nätterna för att han skulle få vila ordentligt på natten och ha sitt back-on-track-täcke. Detta har funkat fint! Nu har han börjat ridas igen (bara skritt först såklart) efter 1,5 vecka och allt ser bra ut. Hade jag kunnat rida själv hade jag börjat efter 1 vecka men jag är lite höggravid så jag fick vänta lite extra på att medryttaren kunde börja rida, menmen, det skadar ju inte...

Så...ja. Så har jag behandlat en sträckning. Nu verkar det ju vara lite annorlunda för dig då det fortfarande märks så långt efteråt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·
Hästvård "Det är okej att ge upp" sa vet. under senaste besöket (1 vecka sen) Så till problemet: Jag har alltid grubblat på denna häst sen den...
2
Svar
28
· Visningar
5 354
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar