Hur bedömer man då...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ponnyryttaren_

Trådstartare
Hur dömer man en rörelse, där hästen gör rätt men inte ryttaren? Har sett såå många öppnor där ryttaren drar bak skänkeln t.ex.... Hur ska man bedöma detta? För i en vanlig dressyrklass så ska man ju inte döma hur ryttaren rider utan vad hästen gör.. men om ryttaren inte rider en öppna så kan väl hästen i princip inte göra en öppna heller? ELLER? Nu är frågan riktad till dressyrdomare, men jag vill givetvis ha input från alla möjliga håll!

Sv: Hur bedömer man då...

Torde hamna under Allmänt intryck, "Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt
effekterna av hjälperna". Låg poäng alltså.

Och hur bedömer du själva rörelsen? Som sagt, många rider skänkelvikning längs med spåret istället för öppna ( bakdragen innerskänkel) eftersom det inte är rätt rörelse så borde man inte kunna få bra poäng? Men hästen spårar och 'gör rätt', blir det rätt ändå?

Hur dömer man en rörelse, där hästen gör rätt men inte ryttaren? Har sett såå många öppnor där ryttaren drar bak skänkeln t.ex.... Hur ska man bedöma detta? För i en vanlig dressyrklass så ska man ju inte döma hur ryttaren rider utan vad hästen gör.. men om ryttaren inte rider en öppna så kan väl hästen i princip inte göra en öppna heller? ELLER? Nu är frågan riktad till dressyrdomare, men jag vill givetvis ha input från alla möjliga håll!

Man dömer BÅDE vad hästen gör och hur ryttaren rider i bedömningsgruppen.

T ex om hästen gör en fin fattning men ryttaren slänger fram överlivet i fattningen, så blir det sämre poäng än en lika fin fattning men där ryttaren sitter korrekt. T ex 7p i stället för 8p. Men felet bedöms förstås ännu hårdare om det påverkar hästen negativt, så att fattningen blir obalanserad. Då hamnar poängen kanske på 4 eller 5 i stället.

Dessutom är det ett minus i bedömningen under allmänt intryck. Förekommer det i mer än en fattning, eller om andra sitsfel förekommer, så drar det ner poängen på ryttarens sits och inverkan. Händer det bara i en enda fattning så bör det inte påverka allmänt intryck, men är det genomgående så slår det desto hårdare.

Om hästen lyckas göra en fin och balanserad fattning trots detta, så blir det däremot ett plus i bedömningen av hästen under allmänt intryck.

Samma resonemang ska gälla när det gäller skänklarnas placering i t ex öppnor. Drar ryttaren tydligt tillbaka innerskänkeln, så ska också effekten på poängen vara likartad som i exemplet ovan.

Ofta är dock tillbakadragandet av skänkeln inte lika tydligt som ett framåtkastat överliv i en fattning, och då blir det en gränsdragningsfråga, där olika domare kan bedöma olika. Det kan t ex vara en förklaring till att tre domare sätter sinsemellan olika poäng på en öppna i samma uppvisning. Dessutom syns inte alltid skänklarnas placering så tydligt för alla domarna (det beror på var domaren sitter och hur öppnan är placerad). Vid osäkerhet ska domaren alltid döma till ryttarens fördel, därför kan en del ekipage få för "snälla" poäng.

r.. men om ryttaren inte rider en öppna så kan väl hästen i princip inte göra en öppna heller? ELLER?

Jodå, det kan en del välutbildade ponnyer åtminstone :)

Det har hänt flera gånger på våra domarkurser att orutinerade ponnyryttare som sitter på gamla rutinerade SM-ponnyer har blivit ombedda att rida skänkelvikning utefter långsidan med framdelen innanför. Ryttaren har varit lite otydlig med hjälperna, men ponnyn kopplar snällt ihop - aha, öppna menar hon nog - det brukar ju vara på långsidan, och så gör ponnyn öppna. Någon större kvalitet blir det oftast inte, då behövs ju understöd från ryttaren. Men ponnyn formar sig lite i sidan och rör sig trespårigt. Duktiga ponnyer, som har varit med ett tag och alltid vill göra rätt :love:

Effekten av att dra tillbaka skänkeln blir ju att hästen tvärar för mkt och har för lite böjning i öppnan och det är ju det som domaren bedömer.

För 30 år sen fick en tränare frågan: "Var ska skänkeln ligga"
Svaret var: "Där hästen vill ha den"
Min slutsats är att om hästen utför en rörelse korrekt, har ryttaren inverkat rätt.

hur bedömer man dom som sitter på dom välutbildade ponnyerna som ändå gör rätt?

Domaren bedömer ju hur rörelsen utförs och inte så mkt ryttaren. Därnere på ryttarens sits och inverkan blir betyget inte heller så dåligt om hästen har utfört rörelserna bra oavsett om ryttaren gjort fel. Kan mkt väl tänka mig att det kan fungera på ponnyer. Men hästar vettefan.

hur bedömer man dom som sitter på dom välutbildade ponnyerna som ändå gör rätt?

I de fallen jag berättade om ovanför, så syntes det att det var en öppna, men utöver det så var det ingen kvalitet i rörelsen, så poängen för en öppna (om det skulle ha varit en öppna, vill säga) hade oftast inte blivit mer än 5, max 6 p (om hästen bibehöll balansen och ryttaren inte störde hästen).

Att göra "rätt" är ett uttryck som kan betyda allt från att hästen gör "rätt rörelse" till att hästen "gör rörelsen på rätt sätt". Hästen kan göra "rätt rörelse" även om ryttaren ger inkorrekta hjälper. Att göra rörelsen på rätt sätt, är oftast svårare om hjälperna inte är korrekta.

Säg att hästen gör en helt perfekt öppna, eftergiven i sidan och lätt i framdelen. Då måste poängen bli hög, oavsett vilka hjälper ryttaren ger, och man kan inte dra ner på "felaktiga hjälper". Detta är dock en ovanlig syn.

Desto vanligare är att hästen gör en hyfsad öppna: fotflyttningen är korrekt, den bibehåller balansen men förbättrar den inte, hästen är lite eftergiven i innersidan, men man skulle önska mer "urskålning". Ryttaren har dragit tillbaka innerskänkeln en del, men sitter och inverkar i övrigt ganska ok. I detta fallet ser man att hästen inte är tillräckligt eftergiven i innersidan + att ryttarens innerskänkel åkt tillbaka. Då bör man dra ner på poängen, eftersom ryttarens inkorrekta skänkelplacering försvårar för hästen att utföra rörelsen på det sätt som önskas.

Va bra svar jag fick =) tack!

Ja, de är på gott och ont med så välutbildade hästar (ponnyer). Synd att dom inte känns lika vanliga på stor häst, så mkt det kan göra för en ryttare som håller på att lära sig att ha en häst som hjälper till.

Jag tror det är mest små stabila ponnyer som inte är så väldigt lättstörda. Men det är väl så med vissa stora hästar också, såna där riktiga läromästare. Tänk de där man sett på YT som små femåringar passagar på! Jag har också sett en ryttare som såg hemsk ut på sin travare men när hon fick köpa en pensionerad dressyrhäst som läromästare kunde tjejen se riktigt hyfsad ut och t o m tävla lite dressyr.

Jag skulle tro att det är för att ponnyer oftare byter ryttare (iaf på högre nivå). Barn växer ju ganska fort, så man hinner inte alltid ha sin ponny i så många år. På ponny så rider man heller inte lika svåra program, så en ponny kan ju vara 'färdig' på ett annat sätt än en stor häst. Men visst har det med lynnet att göra också! Inte alla ponnyer som är välutbildade som är lättridna...

För 30 år sen fick en tränare frågan: "Var ska skänkeln ligga"
Svaret var: "Där hästen vill ha den"
Min slutsats är att om hästen utför en rörelse korrekt, har ryttaren inverkat rätt.

Ungefär så sa den person som lärde mig skolorna: "Skänkeln ska vara där den behövs".

Och hur bedömer du själva rörelsen? Som sagt, många rider skänkelvikning längs med spåret istället för öppna ( bakdragen innerskänkel) eftersom det inte är rätt rörelse så borde man inte kunna få bra poäng? Men hästen spårar och 'gör rätt', blir det rätt ändå?

Men om hästen spårar och gör rätt som du skriver så är det ju en öppna. Om det är en skänkelvikning så är det inte rätt rörelse och då blir det ju dömt som fel rörelse.
Det kan ju inte vara både rätt och fel rörelse på samma gång. Antingen är det en öppna eller inte. (och domaren bedömer vad som visas)

Jo, men jag menar att dom som rider hästen i skänkelvikning får sällan 0 (=inte utfört), utan snarare 5 , med kommentaren 'rak' (för man förutsätter ändå att dom rider någon sorts skola)

Om någon rider en skänkelvikning ist för öppna så ska det inte ges 0. Det är fortfarande trav ex.

Nu är jag ju inte utbildad domare men jag tänker så här. TR anger inte HUR saker ska göras eller hur hjälpgivningen ska ske. Om en öppna är en öppna, även om ryttaren inte ger hjälperna enligt ridhandboken så är det ju en öppna. Och då ska ett godkänt poäng ges (6+).

Ryggning är ju ett ganska bra exempel på en rörelse som kan ha hur många olika hjälpgivningar som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 329
Senast: lirco11
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar