Hur banta "halt" häst?

A

anni0301

Hej alla

Har en 22 årig welshponny som är glad pensionär. Han har en gammal skada och är utdömd men han lider inte av att bara vara sällskapshäst, kan skrittas på under ryttare. Mitt problem är att han är SÅ tjock! (fick honom i augusti då hade han gått på bete i två månader och fått rejäl mage, ingen hängbuk utan är fet på "bredden" över revbenen liksom)
Han äter knappt 6 kg hö per dygn, mineraler.

HUR får jag honom att gå ned i vikt? :crazy: Han ÄLSKAR mat och äter ALLT :grin: blir överlycklig för en liten tuss med hö....

Jag har egentligen ingen tid att motionera honom (därför jag tog hem honom, just som sällskap) men unghästen ska vila i vinter så då kanske jag får möjlighet att motionera honom lite, om det hjälper att skritta?

tips??

Sv: Hur banta "halt" häst?

En sådan häst kanske man inte kan ha på bete utan betesreducerare eller vad det heter, typ en munkorg med hål i som gör att det tar längre tid att äta maten. Då får han inte i sig lika mycket men har ändå att göra.

Tror inte att du kan reducera högivan mer och det verkar ju inte som att du kan motionera mer heller med tanke på hans skada. Annars bränner väl lååånga skrittpromenader fett?

Hej alla

Har en 22 årig welshponny som är glad pensionär. Han har en gammal skada och är utdömd men han lider inte av att bara vara sällskapshäst, kan skrittas på under ryttare. Mitt problem är att han är SÅ tjock! (fick honom i augusti då hade han gått på bete i två månader och fått rejäl mage, ingen hängbuk utan är fet på "bredden" över revbenen liksom)
Han äter knappt 6 kg hö per dygn, mineraler.

HUR får jag honom att gå ned i vikt? :crazy: Han ÄLSKAR mat och äter ALLT :grin: blir överlycklig för en liten tuss med hö....

Jag har egentligen ingen tid att motionera honom (därför jag tog hem honom, just som sällskap) men unghästen ska vila i vinter så då kanske jag får möjlighet att motionera honom lite, om det hjälper att skritta?

tips??
Att skritta hästen är ett utmärkt sätt att skonsamt få ner vikten på den. Du kan också ta med honom som handhäst när du rider ut med unghästen. Behåll hömängden, skritta och gå med hästen, sedan till sommaren ställer du den på mer lämpligt bete som inte gör honom så tjock (betesreducerare kanske?) Låt det ta tid. Vår tjockisponny har det tagit nästan två år att få i hygglig form. Hon blir fet på ingenting, framför allt på sommaren. Precis som på människa tar det längre tid att få ner vikten på någon om denne varit fet länge.

kan ju tala om att det inte var jag som släppt honom på bete :grin:
Jag fick hem honom i augusti och det var ägarna som lät honom gå på bete, Nästa sommar (när han står hos mig) så blir det betesreducerare PÅ!

Ok. Då är det till att ta krafttag med skrittpromenaderna då. För ned i vikt MÅSTE han så det inte blir en massa följdsjukdomar.

hur långa och många skritturer kan vara lämpligt för honom och som ändå ger resultat?

Finns det möjlighet skulle jag rekomendera 2*30 min.
Om han nu fixar det pga hältan.

det tror jag. Det är om han travar och galopperar under längre tid som han haltar.

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 890
J
Foder & Strö Nu börjar mitt sto, kbltravare, bli VÄLDIGT fet!! :eek: Har liksom inte tänkt så noga på det förrän idag, då jag longerade henne och...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Jet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka