Hur är halmtillgången i landet?

Sv: Hur är halmtillgången i landet?

Bor i Halland och har fått grå, trist halm. :( Vet inte vad den kostar då den ingår i stallhyran. Tyvärr så verkar bonden som stallägaren köper ha fått mkt av sin skörd förstörd i regnet, så h*n har bett oss snåla för h*n vet inte om halmen som vi fått kommer räcka hela vintern. :crazy:

Kl*

Enligt bonden vi köpte halmen av så verkar det som att all halm är dålig. Så det blir ingen halm för min del i år. I ren panik då hästarna nästan stod på betonggolvet så fick jag köpa torv. Ska dock köpa hem halmpellets och pröva det.
Känns väldigt tråkigt då jag och hästarna gillar halmen. Men vad ska man göra? :(

Jag bor i bohuslän och har köpt fin halm från en lokal producent. Inplastad havre- och vetehalm. De har mängder kvar så det blir inga problem om det skulle gå åt mer än det jag köpt hittills.

Betalar 500 kr för 250-kilos plastade rundbalar. Billigare om man köper större partier. Det är samma pris de tog förra året.

Tja det är vad jag betalar för motsvarande mängd hösilage.... hemkört, Med kvitto.

Bor i Skåne och fick inte tag på halm under den normala skördetiden. Mycket pga av att jag måste ha småbalar om jag ska kunna lagra på loftet.

Nu idag fick jag hem 4 gigantiska fyrkantsbalar fjolårshalm som ser väldigt fint ut, Hemkört till dörren. ( Tack vare snälla människor där jag haft stona på bete och som händelsevis kom över ett parti halm hos en bonde- och så tänkte de på mig också- verkligen SUPERGULLIGT!)

Ev kan jag få 1-2 balar till. Men då måste jag försöka göra plats dvs skära upp nån av balarna och ta upp på loften i mindre bitar.

Men nu har jag halmbalar så att jag knappt kan komma fram med rullebören när jag mockar. Vi har ju ett rätt litet gammeldags stall så här finns ingen större loge i marknivå där vi kan få in storbalar precis. Däremot om jag får fatt i småbalar har jag plats till nästan 1000 balar uppe på loften. ( Och då har jag halm i 2-4 år framåt. Vi brukar göra så att vi fyller loften de år när det är riktigt bra skörd och halmen är billig. Men det blir svårare och svårare då färre och färre lantbrukare pressar i småbal.

Jag räknar med att köra halmpellets, spån eller liknande till hästarna en del av vintern. Grisarna har prioritet på halmen för de vill ju gärna bädda mjuka madrasser och lägga halm över sig också.

Och jag betalar 270 kr för hemkört plastat hö på rundbal, ca 250 kg, tror tyngre ändå i år..

Vi har faktiskt pressat om till småbal något år, när vi haft svårt att lagra storbalar. Det tog inte så fasligt långt tid, och gick att skicka upp på loftet direkt från utkastet på pressen.

Brukar också pressa om, förra året både halm och hö för att få plats. Tycker dessutom att hårdpressad halm är mycket bättre att strö med. I år har vi dock fått låna grannens loge:)

Vi har faktiskt pressat om till småbal något år, när vi haft svårt att lagra storbalar. Det tog inte så fasligt långt tid, och gick att skicka upp på loftet direkt från utkastet på pressen.

Jo men då ska man ju känna en bonde som har en småbalspress och som är villig att fixa det till en... alternativt själv äga traktor och press...

Vi lånade in både traktor och press, hade vi haft kvar hästarna hade vi lätt investerat i en småbalspress. De är ju nästan gratis nu, ingen håller på med småbalar längre.

Delar av västra götaland, dalsland och värmland har haft svårt att få in havre och halm, möggelproblem. Allt enligt nyheterna igår. Att kustområdena som också fått mycket regn kan få en "bra" skörd beror på att det är en annan jordmån där. Blöt lerjord = sen skörd dvs i år svårt att få in i regnrika områden.

Västerbotten. Halm finns men i begränsad mängd, stor efterfrågan. Skördades i september (älgjaktsperioden) på flera håll och då var det regnoväder...

Vi lånade in både traktor och press, hade vi haft kvar hästarna hade vi lätt investerat i en småbalspress. De är ju nästan gratis nu, ingen håller på med småbalar längre.

Har funderat på just ompressning till småbal från storbal men aldrig kommit ihåg att fråga när jag haft någon som vet i närheten.
Hur gör man egentligen, måste man rulla ut storbalen i sträng och sedan köra den på vanligt sätt med småbalspressen eller går det att mata in halm i stillastående småbalspress ?

Vi matar i stillastående press. Det som behövs är alltså kraftuttaget.

Aha då blir det ju lite enklare än att behöva stränga upp det igen trodde inte pressen snurrade och "plockade upp" stillastående, är det väldigt arbetskrävande eller är det relativt lätt ?

Allt är relativt, vad man tycker är arbetskrävande och/eller relativt lätt.

Det är ju inte tungt, har man rätt upplägg för att mata pressen är det nästan en baggis.

Förr när jag hade småbalshö så brukade vi pressa ut löshö från logen på detta sätt=) Mycket smidigt! Vi matade oxå stillastående press som satt bakom traktorn som gick..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V