Hur är halmtillgången i landet?

Rie

Trådstartare
Hörde av en bonde att det har lagts en hel del beställningar på halm till Ukraina.
Av annan bonde att det blivit svamp i halmen och den därför inte kan tas till vara.
Finns det någonstans där det har blivit bra halm? Eller har allt regnat bort?

Sv: Hur är halmtillgången i landet?

Här är det katastrof med halmen, och det är många som inte fått in allt spannmål tyvärr, pga regnet. Halmen ligger kvar på backen..
Vi hade tur och fick det vi behövde i halmväg dagen innan regnet började, och den halmen är riktigt fin! Men jag vet många andra som sitter i skiten. Speciellt dom med riktigt många djur..

Om man ska få ut någon vettig information om halmläget i landet så bör man skriva var man bor tex närmsta större stad eller åtminstonne vilken kommun / län. Ger en bättre bild då.

Då lägger jag mig i ;) Jag skulle vilja veta hur det ser ut i Kalmarområdet. Någon som har koll?

Mvh JV

Jag bor i Norrbotten.
Bonden med svamp i halmen hade förlorat runt 200 ton säd också, så han var inte glad. Honom brukar jag köpa halm av, men jag förmodar att jag inte får tag i halm i år.
Visserligen behöver jag bara 2-3 balar som utfyllnad till höet så det är ju ingen fara, men får jag tag i någon gissar jag att det blir dyra balar. Fast för 2-3 stycken så överlever man ju. Värre med de med många djur.
Hörde om en storbonde som sagt upp (??varslat?) två anställda då de inte får upp skörden. Om en annan bonde som funderat på att söka sig jobb.

Undrar vilka priser det blir på pelleterat foder?

Jag bor i bohuslän och har köpt fin halm från en lokal producent. Inplastad havre- och vetehalm. De har mängder kvar så det blir inga problem om det skulle gå åt mer än det jag köpt hittills.

Betalar 500 kr för 250-kilos plastade rundbalar. Billigare om man köper större partier. Det är samma pris de tog förra året.

Senast ändrad:

I skaraborg e det riktigt ont om halm. Dom bönder som inte har djur har typ alla skuppit att ta halm för att slippa allt extar meck iom regnet (enligt bonden som jag jobbar för). Och dom som har ändå tagit halm (som ej har djur) säljer det till foder. Och kostar ungefärr lika mycket som höt.

Hos oss i Malmöområdet fick vi in lite merän hälften av vad vi brukar ta in. Förvånansvärt bra halm ,mycket bättre än förra året.det är brist på halm här ner ,mycket regnade bort.

Vi har fått rundbalar, fin halm, i Halland.

Jag bor också i halland och har fått in fin halm i år.

Har kört flera veckor förbi ett stort fält rundbalar som stått ute i ösregn efter ösregn.. jag antar att det är för vått för att komma ut på stycket o samla in halmen, annars förstår jag inte varför man inte försöker få in den så snabbt som möjligt, den är ju åtminstone pressad.

Har också hört att mycket tyvärr "regnat bort" i mina trakter (Närke).
Trodde det skulle bli jätte besvärligt att få tag på halm överhuvudtaget men peppar peppar så
lyckades jag få tag på en del i alla fall till slut! Storbalarna á 200 kg betalar jag 75 öre/kg för halmen
och småbalarna 1 kr/kg. Allt är havrehalm.

Överlag verkar det som om man kan få tag på halm i storbal men det är värre med småbalar.

Vet inte hur det är med spannmålet överlag men vi betalar lika mycket för havre och korn som tidigare år, dvs. 75 kr för en havresäck och 85 kr för en säck med korn. Tror det är 20 kg i varje säck.

Min bonde har som vanligt fått fint vetehalm på rundbal (Dalarna).

Min höbonde har bra halm, men inte så mycket som vanligt. Jag fick boka redan nu hur mycket jag ska ha fram till nästa sommar. Vet att det är många som har jättesvårt att få tag på halm öht. Halmen har nog regnat bort i stor del av landet. Det regnade ju väldigt mycket i augusti.

Verkar som vi i Dalarna klarat oss bra:) Fick in halm redan i augusti, vilket är ovanligt. Jättefin rundbalad kornhalm, ville ha korn eller vete och ångrar inte att jag tog kornhalmen för sen har det regnat lite till och från.

Jag bor i bohuslän och har köpt fin halm från en lokal producent. Inplastad havre- och vetehalm. De har mängder kvar så det blir inga problem om det skulle gå åt mer än det jag köpt hittills.

Betalar 500 kr för 250-kilos plastade rundbalar. Billigare om man köper större partier. Det är samma pris de tog förra året.

Är det att fodra med?

2sk. kg.?

Vilket pris!:eek:
Jag bor oxå i bohuslän. Betalar 150 kr för ca 200 kgs oplastade rundbalar med prima havrehalm. eller 50 öre per kg för småbal..

Det lät som dyr halm, fast är det svårt att få tag på är det ju såklart inte mycket att göra någonting åt. Ok om man ger det som extra sysselsättning för att hästarna ska ha lite mer och pyssla med men det måste bli väldigt dyrt att använda som strömedel? Mitt hösilage köper jag liksom för 1,50 kr/kg (storbal, gemensamt) och höet för 2,50 kr (småbal)

Kl*

Bor i Jönköpings län, utanför Värnamo och här är det dåligt med halm. Vi köper just nu havre halm från en bonde i närheten som kör hit det till oss. Dock är dem inplastade och första balen vi fick hem möglade efter 1 vecka :( Så idag får vi hem bale nr 2 och hoppas på bättre tur. Vi får dem billigt, 100 kr balen och de väger i alla fall minst 300 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 138
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hjälp! Har ett riktigt knivigt problem om vilket strö jag ska hitta till lösdriften! Har en häst med ekvin astma så halm går såklart...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17