Obegripligt eller hurSen är många fullblod från banan i Sverige lite mer alltiallo och kör ofta både slät och häck eftersom utbud på lopp inte är lika stort som t.ex Storbritannien. Sen kan de ju vara bättre och sämre på häck, slät, gräs, lång, kort osv.
Att rida ett fullblod på ett hinder är magiskt när dem får det där suget! Jag fick träna en del travhoppning och annat för tempots skull, de är ju gärna lite fullt ös medvetslös och när de gått på hinder där de "tillåts" hoppa lite mer flackt och genom övre delen av hindret (pga ris överst) så vill man ha lite mer teknik än "äh håll fast dig så klipper jag detta" men fullblod överlag tycker jag är väldigt underskattade som ridhästar med tanke på deras faktiska kapacitet och will-to-please.
fast jag har för mig att jag läste någon text från tidigt 1900-tal om att officerare helst red fullblod eller angloaraber för det var de enda känsliga hästarna.
Lustigt förresten finns det knappt längre? Angloaraber ansågs extra fina och trevliga när jag var liten, nu hör man sällan om dem.