Hur är eran hästar/ponnyer?

Sv: Hur är eran hästar/ponnyer?

- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter?
Dressyr: Otroligt smidig och lättlärd. Lite "ponnylat" och frågar gärna om han verkligen måååååste ta i så mycket som man ber honom. Otroligt mjuk i hela kroppen och en fröjd att sitta på :love:

Hoppar hellre än bra, fast helst inte alls. Bara så länge matte står på marken.

Uteritter: Totalt okomplicerad både ensam och med sällskap.

- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt!
Skritten är hans sämsta gångart, han blir gärna lite kort i steget och trippar.
Traven är stor, taktren och smidig med mycket aktion!
Tölten är även den stor, taktren med mycket aktion och tempo.
Galoppen är som att sitta på en gunghäst, stor rund och smidig.
Passen är endast prövad ett fåtal gånger men den finns där ;)

- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt!
Helt okomplicerad att tränsa, oavsett vad du stoppar i munnen eller på huvudet (rider ibland utan något alls, eller i enbart grimma)
Kan trampa runt lite när man ska spänna sadelgjorden, annars ingenting.
Följer en som en hund när man leder!

- Hur är hon/han i hantering?
Totalt okomplicerad. Står alltid blickstilla vid skoning, klippning o.s.v.
Lastar sig själv :love: Står helt stilla i transporten. Kan vid nya ställen vara lite gnäggig och busig, men det är ju bara charmigt!
Ställer du honom på en plats i stallgången så står han där tills du är tillbaka (om han inte känner lukten av morotskorgen ...)

- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur?
Badar gärna men simmar ogärna! Älskar att duschas!
Säger ifrån om en annan häst sparkar på honom men går hellre undan än startar en fight. ÄLSKAR att leka!
Reagerar ingenting på andra djur men tycker om att ha hundar med när man rider ut, då får han lite extra glöd och framåtvilja.

- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning?
BÄST BÄST BÄST ;)
Ej inkörd så sista frågan kan jag inte svara på.

Min häst är helt enkelt helt okomplicerad!!

Jag brukar inte hoppa med min ponny, jag är osäker och har väldigt dålig koll på min kropp vilket gör att ponnyn min vägrar. När andra mer erfarna som inte är rädda för att hoppa och som har balansen som krävs så hoppar min pålle som bara den haha :)

Vi brukar inte rida dressyr så mycket. Min häst är ganska känslig för hjälperna, dock är hon väldigt stel och osmidig så "dressyrpassen" går mest åt till att lösgöra istället för att forma.

Min häst är väldigt snäll och lugn när vi rider ut. Hon är dock mer framåt än vad hon annars brukar vara men hon håller gångarterna jag har bett om.

När vi skrittar måste jag verkligen hitta på saker för att hålla min häst "vaken" hon går gärna och släpar benen efter sig och detta leder till att hon småsnubblar då och då.

Traven är ganska snabb och hon tar långa kliv. Men det har börjat bättra sig då vi tränat massor på att hålla ett lugnare tempo. Även i traven kan hon ibland gå och småsova i.

Galoppen är inte den bästa. Hon kan båda galopperna nu, hon har nyligen "lärt" sig högergaloppen. Dock är galoppen inte speciellt balanserad och hon "lägger sig i kurvorna" om man säger så. Hon har helt enkelt inte musklerna för en korrekt galopp ännu.

Jag är kass på att förklara gångarter haha, du får ställa mer exakta frågor så blir det nog mer exakta svar :)

Jag brukar inte rida i träns faktiskt, men när jag väl gör det går det jättebra att tränsa. Hon öppnar frivilligt munnen och sänker huvudet så jag får på tränset :)

När det gäller sadlingen är det lite svårare. Någon har antagligen skrämt henne på något vis eller varit elak då hon har sadeltvång och hugger rätt ut i luften när man spänner. Därför spänner jag ett hål i taget och mycket beröm efter varje hål. Huggandet har minskat men är inte helt bortblåst.

Min häst är väldigt snäll att leda. Hon går bredvid utan att dra eller att slöa bakom. Ibland kan hon får för sig att stanna och frysa fast. Men det har vi jobbat en hel del på så nu går hon med mer frivilligt. När jag leder varierar jag vid att leda vid huvudet, bogen, magen eller bakpartiet. Ibland går jag bakom och ibland före också.

Det beror på vilken hantering. Hon är alltid väldigt snäll och lugn. Hon brukar stå lugnt i stallet, hon kan stå lös när man borstar, flätar eller vad man nu gör. Ibland kan hon dock dra sig mot höet. Men hon är ju ingen robbot precis :)

Hon är ganska snäll att verka. Ibland kan hon försöka dra loss benet från hovvårdaren, men det beror på att hennes balans är väldigt kass. Om man däremot verkar lite, sätter ner hoven, lyfter och verkar lite till osv så går det jättebra :)

När vi kommer till lastning så är det inte sådär jättekul. Min häst är inte rädd för att lastas, men hon ser ingen mening med att gå in. Därför står och sover på rampen och vägrar flytta sig varken framåt eller bakåt. Men nu har jag fått tipps och råd av en tränare hur jag kan göra så det är bara att börja träna.

Ja, finns det fler hanteringsfrågor? Det finns det säkert men jag kommer inte på något just nu. Du får fråga om du undrar något särskilt :)

Min häst har precis lärt sig att bada faktiskt, hon har nu förstått att det inte är någon fara med att bada. Hon har dock aldrig provat på att simma, men så mycket kräver jag inte av henne. Hon är även snäll att duscha, hon tycker inte det är speciellt kul, men hon står still utan att springa runt i alla fall :)

Hon går fint med andra hästar. Hon är alltid väldigt snäll, men hon visar dom på plats då hon är lite reserverad och låter inte vem som helst vara allt för nära in på hennes zon. Under den tiden jag haft henne har hon träffat på 7 hästar och bara 3 av dessa hästar har kommit henne riktigt nära, så nära att dom till och med stått och putsat och kliat på varandra.

När det kommer till andra djur är hon van vid kor, får, höns, hundar, katter och kaniner. Det är inga som helst problem med korna, fåren, katterna eller kaninerna. Hönsen är hon dock lite skeptisk till, likaså hundarna. Hon är inte rädd men hon är försiktig när hon träffar på dessa djuren.

I hagen står hon mestadels och äter, man kan gå fram till henne utan problem, man kan även ha med utrustning som visar på träning och det är inte heller några problem. Hon gillar inte att vara ensam i hagen, då springer hon runt och gnäggar. Men annars är det inga problem i hagen.

I stallet står hon lugnt och snällt och hon behöver inte vara uppbunden. Men om hon däremot står i boxen utan att det finns några andra hästar i stallet så blir hon orolig. Men uppbindningsplatsen är inga problem.

Jag brukar varken longera eller tömköra speciellt ofta. Men de gånger jag gjort det har det gått riktigt bra. Hon håller sig på spåret och kommer inte in till mig i mitten.

Min häst är inte inkörd så därför vet jag inte hur hon är i körningen. Men jag funderar på att köra in henne faktiskt.

Min häst är en varmblodig travare på 21 år. :)

Jag glömde några sitautioner, som vanligt;
- Lastning?
- Brunst?
- Vad och hur mycket foder? Varför?
- Vilket/vilka bett? Varför?
- Träning och tävling?

Och om ni kommer på något som jag har misst är det bara skriva, skriva och skriva!

Tack för att ni står ut! :love:

Jag glömde några sitautioner, som vanligt;
- Lastning:
Lastar sig själv. Kan lägga grimskaftet över halsen och han går bara rätt in.

- Brunst?
Är en valack ;)

Just nu enbart gräs. Annars får han 6-10kg hö, ca 1 kg havre och 1/2 kg betfor kommer det bli sen när han kommer hem.

Tredelat med lösa ringar, tvådelat med lösa ringar, rakt bett. Varierar mycket!

- Träning och tävling?
Underbar underbar underbar :love:

32549929.jpg

I dressyren kan han bli lite lat och inte riktigt komma till bjudning. Men har jobbat med det och han börjar komma fram mer och mer. Dessutom har jag haft en del problem med att han spänner emot på marken, för att försöka komma undan men som sagt nu har jag börjat få ordning på det och han börjar gå mycket mer avslappnat och börja komma mer till bjudning och helt enkelt vara helt fantastiskt fin.
I hoppningen har han även där saknat bjudning en del, men desto mer han släppt på marken desto mer bjudning börjar han få. Är extremt rädd om sig, vilket är delvis en nackdel för ibland blir han lite väl försiktig fördelen är att han sällan river;) Men vi jobbar på det för han är nästan för rädd om sig vilket gör att han överhoppar sig en del.
I uteritterna är han jättesnäll. kan vara lite tittig men det är det enda. Annars väldigt pigg och glad
Han har tre fina och taktmässiga gångarter. Har en helt underbar luftig galopp som är vägvinnande
Är lite tjurig när man sadlar honom, tränsningen är han väldigt snäll i, förutom att han har en ful ovana att bita sig fast i vissa delar på tränset och hålla fast när man ska tränsa honom. Att leda honom är inga problem, är han lite busig är det bara att stanna honom 2-3 ggr och backa honom så går han hur snällt som helst efter det.
Är supersnälla i all hantering. Kan vara lite busig i bland men är absolut aldrig dum!
Är jättesnäll, han valla vårat shettissto lite men annars är det inga problem. vatten brukar inte heller vara något problem
Är oftast snäll i hagen, men kan vara lite busig där också. I stallet är det aldrig några problem är supersnäll. Vid longering kan han bli lite pigg och bralla lite, men när man lugnat ner sig brukar han jobba på bra. Tönkörning och vanlig körning har jag aldrig gjort med honom

- Lastning?
Är jättesnäll att lasta, går in själv i transporten
- Brunst?
Är en valack:D
Just nu så går han mest på gräs, men äter ca 4 kg hö. Annars äter han ca 10 kg hö. I övrigt så äter han havre, kraft och betfor. Exakt i kilo minns jag inte, var ett tag sedan jag mätte upp de.
Rider på tredelat mässingbett, just för att han trivs bra på det och jag tycker inte att han behöver något skarpare heller.
- Träning och tävling?
Totalt okomplicerad :laugh:

Dressyr: Hon är glad och samarbetsvillig, trivs verkligen med att arbeta så länge hon förstår vad det är jag begär.

Hoppning: Jag har ännu inte hoppat henne p.g.a mitt ointresse för hoppning, men enligt tidigare ägare är hon kanonkula. Man riktar henne mot hindret och hon sköter resten, stoppar aldrig.

Uteritter: Hon är rätt osäker av sig och blir lätt skrämd. Ovan vid att vara ute i terräng så vi har haft våra äventyr där vi bl.a. varit på väg att gå omkull på berg, men det är sånt som får komma. Jag måste behandla henne som en valpig 4-åring när vi är ute. Hon är likadan oavsett om vi har sällskap eller ej.

Det är tre väldigt jämna gångarter som är relativt luftiga med bra tryck. Eftersom det är en osäker häst så "tassar" hon gärna fram, hon väntar sig bråk regelbundet (blivit bråkad en del med tidigare hos tidigare ägare). Just nu arbetar vi med hennes styrka, hon orkar inte riktigt hålla ihop riktigt i kroppen när jag trycker på henne. I övrigt är det en häst med mycket rörelse och energi när hon väl får komma igång.

Hon är väluppfostrad och uppmärksam. Hon tycker det är så roligt att träna så när sadeln kommer fram och ska på så kan det bli en del trampande (man måste verkligen hålla koll så inte ens egna fötter hamnar under hennes!). I övrigt så väntar hon in människan.

Otroligt kelig och en väldigt trevlig individ. Nu har hon börjat lugna ner sig och bli mer harmonisk så nu är hon ännu trevligare att ha att göra med.

Hade hon fått bestämma hade hon fått bo nära en sjö, hon älskar vatten! Det är kul att skvätta runt med vattnet, det är skoj att gå i vatten, det är skoj att bada, allt med vatten är skoj! Det är skönt, för det gör att det inte är några problem på den fronten.
Andra hästar är inga problem, hon är varken ranghög eller ranglåg. Hon trivs med sällskap, även om matte alltid verkar vara lite bättre och roligare.
Däremot andra djur... Ja, hon har ju inte fått uppleva så mycket så första kontakten med får blev det kaos, småfåglar har enorma huggtänder, kossor är lika med döden, o.s.v... Men det är något vi sakta arbetar på. Allt kommer sig troligen av hennes osäkerhet.

Hon är som sagt var jättetrevlig och samarbetsvillig, så det är inga problem med detta. Däremot gillar hon inte när matte lämnar henne i stallgången, även om det så är för 30s. Då blir hon trampig och lite orolig, och sen när matte är tillbaka så blir hon superlugn.

Hon är inte inkörd, men däremot blir hon tömkörd regelbundet.

- Lastning?
Min häst är inte speciellt svårlastad, men hon lastar inte sig själv heller.
Hon är inte rädd för transporten, men jag tror hon tycker det är lite obehagligt. Men obehag och rädsla är inte samma sak enligt mig.

- Brunst?
Det märks inte så tydligt på henne när hon brunstar mer än att hon går och tjurar på de andra hästarna. Hon kan dock bli lite enveten, men sånna dagar har hon ändå ibland, och hästar har ju faktiskt också en egen vilja :)

Just nu äter hon bara gräs.
I vintras åt hon bara hö då det räckte till, vi skickade in analys och räknade sedan ut att det räckte med höet då hon inte tränas så hårt.

Min häst gillar inte bett så jag rider i repgrimma, eller bridleless med en halsring eller stick.

- Träning och tävling?
Vi är mest ute i skogen och har roligt samt tricktränar. Så tävlar gör vi inte :)

- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter?- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt!
Dressyr: Superfin och positiv. Känslig för skänkeln och lätt i munnen!
Hoppning: Pigg och ganska het! Älskar hoppning och hoppar bra men blir lite osäker på högre hinder.
Uteritt: Samma som i hoppningen, pigg och het i ffa galoppen! Jättesnäll dock, helt otittig och går fram överallt. Okomplicerad om man håller en lugn galopp/alt bara skritt och trav. (Blir het i ett högre tempo och inga problem att hålla i kort galopp)

Skritten är ganska dålig. Kort, blir ofta passaktig samt dåligt övertramp. Traven är mkt fin. Höga knälyft, bra bakben, fin resning och spänstig. Galoppen är kraftfull med aktion och även där mkt benlyft både fram och bak!
Snäll som ett lamm. Finns inget mer att säga :)

Lätt att lasta, sko och vaccinera. Även duscha, klippa mm. Kan röra sig lite men är väldigt lättövertalad.

Gillar att bada men inte simmat ännu, snäll med alla hästar och nyfiken på andra djur; hundar, kaniner, kor mm.

Snäll i hagen och trivs både själv och i flock. Snäll i stallet men föredrar sällskap, kan gnägga lite när hon är själv. Longerar och tömkör aldrig. Kör inte heller men har haft en mindre kärra efter sig och det var inga problem.

Senast ändrad:

Stark vilja, snäll, otroligt lättlärd och trygg. Då vi precis påbörjat utbildningen så har han just nu lärt sig lång och låg form, ställa och flytta kroppen.

Skritten är inte så bra, men den blir bättre och bättre hela tiden!
Traven kan vara krånglig då han gillar passgång... Och galoppen har vi inte testat så mycket än. Har galopperat ute två gånger och då har den känts rund och fin.

Otroligt okomplicerad. Behöver aldrig binda upp honom på gången, och kommer man med tränset sänker han huvudet och öppnar munnen själv.
Däremot när jag leder så vill han gärna vara lite framför mig, eller nära mig.

Samma där.

Vattenpölar kan vara lite läskiga, men vattenslangen tycker han är underbar, speciellt när han får dricka direkt ur den... :rofl:
Andra hästar tycker han är väldigt spännande, speciellt små ponnyer. Dom tycker han är väldigt intressanta.

I hagen är han busfarbror som drar igång de andra, och han är rolig att titta på då han flyger omkring med sina lite egna bockningar... haha.
Stallet - helt okomplicerad. Longering tycker han är trååååkigt och körning är det bästa han vet.

Hur är han i dressyr, hoppning och uteritter?
Pigg att rida på plan, älskar att gå raskt. Enormt motiverad på att göra sitt bästa då han äntligen lugnar ner sig, har en tendens att försöka gå så fort som bara möjligt. :angel: Mycket känslig till sits och skänklar, rörlig som pudding men väldigt sned så höger varv gillas inte för tillfället. :p
Hoppar som en Gud utan ryttare på ryggen, inte hoppad med ryttare.
Älskar uteritter, går alltid glatt vart man än styr och är väldigt modig. Fart är ofta nyckelordet under våra uteritter. :cool:

Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt!
Har en gudomlig skritt med helt otroligt övertramp, rörelsen flöder genom hela hästen så man sitter som på ett gungande skepp. Traven är stor med långa kliv, ganska skumpig att sitta ner i då han har sådan "fjädring" i steget. Gunghästgalopp som blir galopphäst - galopp då han får gå så fort han kan. Snabbaste hästen i stallet. ;)
Tölten ligger starkt och nära till hands, väldigt lätt att rida och arbeta på. Sällan oren. Medelmaffig, har nyss lärt sig tempoökning så det kommer allt bättre och bättre. Han anses vara femgångare men vad vi vet är passen aldrig testad.

Hur är han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt!
Helt okomplicerad. Är väldigt nyfiken så allt han kan nå skall undersökas och lite petas på medan man tränsar och sadlar. Öppnar snällt munnen till alla bett, kan ta ett steg fram eller bak då man sadlar då han haft en dåligt sittande sadel förut. Kommer snällt som en hund efter då man leder, väldigt respekterande och kommer aldrig för nära osv.

Hur är han i hantering?
Okomplicerad. Väldigt gosig och nyfiken på allt, vill gärna ha uppmärksamhet och undersöka allt nytt. Snäll att sko, lasta, vaccinera osv. Redan 11 år gammal men nyfiken som ett litet föl, öronen pekar framåt hela tiden.

Hur är han med vatten, andra hästar och andra djur?
Första mötet med vatten var sjukt läskigt tills alla kompisarna klev i, då ville han också. Gillade att stå plaska i vattnet.
Väldigt lekfull och kommer över ens med alla hästar, vill oftast vara kompis med alla.
Inte rädd för hundar eller katter, reagerar inte på kossor eller får för den delen heller.

Hur är han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning?
Lugn och okomplicerad i hagen, väldigt gosig och nyfiken i stallet, gillar att tömköras men inte inkörd.

Lastning?
Inga problem, kliver oftast i utan att tveka. Står snällt inne under resan.

Vad och hur mycket foder? Varför?
Lösdrift, så oändligt med hö, samt High Energy - müsli plus mineral, salt och B- vitamin under våren/hösten. Fodret ingår i stallhyran.

Vilket/vilka bett? Varför?
Tredelat eggbett då han tycks trivas bäst med det. Förut riden med Myler, fungerar även problemfritt med hackamore.

Träning och tävling?
Tränas vardagligt helt enkelt för att hållas i gång, tävlad ett par gånger för att vänja honom vid tävlingstillfällen med skall hoppeligen tävlas mera då han är i bättre hull osv.

Summa summarum, okomplicerad och underbar häst. :love:

Börjar med Cinderella

I dressyren är hon den fux märren hon är och kan inte slapna av för att gå ens någontig som liknar dressyr.

Hoppning älskar hon och hoppar allt men har svårt med att räka fram i mellan hinder då hon inte har så stor galopp men är man bara 153cm är det inte så konstigt.

Ute går hon fram över allt men med andra hästar måste hon gå först i trav och galopp.

Skritten är bra då hon rör sig genom hela kroppen och med ett bra övertramp.
Traven är stel och oelastisk.
Galoppen är bra men kort och lätt för samlig.

Tränset är bara att sätta på utan några konstigheter.
Sadeln är bara att lägga på men hon tycker inte om sadelgjorden men hon gör inget mer än lägger bak öronen.
Leda, man tar grimskaftet och går så går hon med.

Så länge man hanterar henne som den prinssesa hon är är det inga problem.

Inga problem och på våren tycker hon om att äta det första gräset som växer under vattenytan och ibland dyker hon ner med hela huvudet för att få tag på det goa som växer där.

Under hanterig/ridning har hon inga problem med andra hästar men kommer det in en ny i hagen så blir den jagad ut ur hagen så skall det komma en ny häst till hagen får man ta en promenad med henne och den nya hästen och låta dom gå nära varandra sedan är det inga problem.
Om hon kommer ny till en hage håller hon sig i utkanten av dom andra i början.

Hon bryr sig inte om andra djur.

I hagen är hon polisen i hagen och håller redapå dom andra hästarna så dom uppförsig.
På sommaren är hon svår att få tag på men inte på vintern.

I stallet är hon helmysig och vill hälst lägga huvudet på axeln och mys, detta föstås om man behandlar henne som en prinssesa.

I longerng är hon mycket känslig så håller man inte reda på sin kropp kan man få stora problem, lite långt fram och hon slår på en tvärnit och lite långt bak så bär det av i 190.

Tömkörning, dressyr tömkörning se dressyr, ute se utrridning.

Är inte inkörd.

- Lastning?
Bara att leda på henne.

- Brunst?
Ingen skilnad.

Nu bara gräs

Bettlöst, kommer inte på vad det hetter.

- Träning och tävling?
Nej

Kram............

Jag ska ta hem en ardenner/knapstruper korsning månadsskiftet juli/augusti. Jag har endast provridit henne en gång så jag utgår ifrån den gång och det ägaren har berättat om henne.

I dressyren var hon sammarbetsvillig och ville göra sitt bästa. Lite seg då hon föredrar uteritt och hoppning. Jag tog några skutt ute på terränghinder på en äng. Hon hade verkligen en härlig bjudning och hoppa kunde hon trots att hon var rätt tung i kroppen. Har med ägaren gått 110 banor.
Skritten var framåtbjudande med friska steg. traven lite kortare och galoppen helt underbar! :love: Vägvinnande och härlig takt.
Att sadla, träna och leda var inga problem alls. Urgullig och snäll häst!
Snäll och samarbetsvillig i all hantering. Kunde ha hennes lös i stallgången medan hon bara stod och halvsov. Älskar att bli pysslad med och fungerade superbra att rida i halsring med.
Vatten hade hon inga problem med alls. Enligt ägaren gick det bra att båda spola och bada tillsammans med henne. Andra hästar och djur fungerade hon också bra med. Var aningen hög i rang men anpassade sig ändå bra till gruppen.
I hagen var hon lugn som en filbunke. Lätt att fånga och kom och mötte en vid grinden. I stallet var hon lugn och snäll. Gillar att bli ompysslad så stod mest och njöt. Tömkörning och vanlig körning funkade också bra enligt vad ägaren sagt. Hon är inkörd och har gått en del som körhäst, både med vagn och släde.

Ska bli jättespännande att få hem denna häst, verkligen något jag ser fram emot :)

- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter? Jag rider varken dressyr eller hoppning med honom, men han har ju gått ridskola i flera år, så visst kan han. Uteritter beror helt på ifall han har sällskap. Om vi är själva är han otroligt uppmärksamm och skeptisk, vill gärna hem så fort som möjligt. Ifall han får sällskap av en annan häst är han helt lugn! Vill helst gå i skogen, där det är fin natur. Det älskar han. Fast vill gärna hem iallfall, hemma bäst! ;)
- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt! Gångarterna är väll helt ok. I skritten går han väldigt lugnt och har inte brottom. Han har en väldigt annorlunda trav, det känner man när man rider honom, men exakt var det är som gör den annorlunda vet jag inte. Han kan trava hur långsammt som helst, som i skritt-tackt och så kan han trava lika fort som grannens halvblod galopperar. Galoppen varejerar. Ifall han har lust kan han få den här riktigt kraftiga, dunder galoppen som ekar i hagen/vägen/paddocken. Då tar han verkligen i med allt han har, annars så är han väll rätt normal, i vanlig galopp.
- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt! Han gillar inte att ha bett i munnen något vidare, så han vägrar gapa till en början. Men jag tycker inte han är ett dugg svårtränsad. Men ifall jag kan så väljer jag att rida i grimma. Sadeln är inte heller något jag använder men han är helt ok att sadla. Inte för att han tycker om det, om man är seg med sadlingen så går han undan, drar upp kunten och går iväg. Att leda är han väll... ja vad ska man säga? Jag brukar alltid ha slappt grimmskaft eller det liggandes över halsen, så det blir inte mycket till att ''leda'' ofast så är det han som leder mig, t.ex. när vi är ute på prommenad, då är det han som visar vart vi ska gå, jag håller grimmskaftet slappt i handen och han får gå före. Fast när han inte vill gå framm fryser han fast. Då får man hitta på något annat.
- Hur är hon/han i hantering? jag tycker han är underbar. Han kan vara skeptisk och motvillig till vissa saker, han är otroligt smart och går inte att lura på något vis. Ifall han t.ex. vill ut ur hagen, så är han ute ur hagen på bara några sekunder, oavsett hur mycket strömm det är i eller hur mycket trådar man har satt upp. Sedan är han otroligt personlig och älskar att lära mig hur jag ska behandla honom. Men sålänge det är hantering på bådas vilkor är han mycket duktig. Men han behöver någon som känner honom och som han kan lita på för att allt ska rulla på bra. I mångas ögon ses han som bångstyr, enivs och lite av en problem häst. Men det vill jag absolut inte påstå! Det finns ju alltid en annledning till beteendet.
- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur? Han gillar inte vatten! Det ska man dricka inget annat ;) Mot hans kompisar i hagen är han otroligt kärleksfull, han är ingen bråkstake men inte häller den som tillåter andra att behandla honom hur som helst. Mot andra djur vet jag inte riktigt, tror inte han bryr sig faktiskt. Katter har han inte reagerat på, min hund har han bara nosat lite på annars har jag inte märkt något speciellt. Han är inte typen som skenar för älgar, men inte häller den som inte bryr sig ifall han passerar en älg.
- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning? I hagen är han väldigt trygg, stallet hatar han, iallfall om han är ensam, men ifall han har sällskap av sina bästa vänner går det hur bra som helst. Longera tillåter han mig inte att göra längre, gjorde det ett tag rätt ofta, sedan så tröttnade han och tänker minsann inte springa runt hur som helst, tömköra går.. men efter en liten olycka så krävs det att man tar det lite lungt med just det, han är inte inkörd, han hade nog gillat det, men tror inte det är någon större ide att köra in honom efter att han har blivit allvarligt skrämmd vid tömmkörningen.

Nu är ju min ponny bara min i ett par veckor till (:() men än så länge räknas hon!

Dressyr: Lite seg, tycker inte det är superkul men gör vad man ber om. Är piloten duktig kan man plocka fram rätt mycket. Utbildad upp till La, men inte helt lätt.
Hoppning: Pigg, men inte het. Upp till 80-90 är det bara att styra så hoppar hon, över det behöver hon ha lite hjälp (ffa för att hon inte är så rutinerad) men är väldigt lovande.
Uteritter: pigg, men hanterbar. Lite tittig men aldrig farligt.

Skritten: Okej. Varken bra eller dålig.
Traven: Lite markbunden och kort.
Galoppen: Bästa gångarten. Skulle dock kunna var lite mer vägvinnande. Bekväm ;)

En pärla :love: Jag tycker det är roligare att hålla på från arken än att rida, faktiskt så hon är väldigt välhanterad. Dock om hon känner att den som håller på med henne inte har koll kan hon busa till det men hon gör aldrig ngt dumt.

Se ovan

Vatten är inte favoriten. Efter mycket jobb går hon faktiskt i vattenpölar. badat har vi bara gjort ett par gånger och det tog lite tid om man säger så.
Mot andra hästar är hon väldigt låg i rang. Blir det bråk går hon åt andra hållet.
Andra djur: hundar, katter osv inga problem. Har mött rådjur, räv och grävling utan problem.

Även här helt oproblematisk. Hon skulle troligtvis kunna användas som voltigeponny :) Kommer när man ropar i hagen, lugn att ha uppbunden, en läromästare i tömkörning. Inte inkörd så skulle man bara spänna för en vagn skulle det nog bli cirkus ;)

När jag skriver här inser jag: Vilken toppen ponny jag har/har haft! :love:

Min häst är en 18årig connemara val.

Dressyr: Han har ok framåtbjudning, är mjuk och sammarbetsvillig samt gillar att jobba.
Hoppning: Bjuder, taxerar och hoppar med bra teknik. Tycker att det är skitkul. Matte som sätter höjdbegränsningarna inte han ;)
Uteritter: Positiv, väldigt pigg och orädd av sej.

Han har 3st mjuka, elastiska och vägvinnande gångarter med + för traven är utställd med 8 på skritt och 8 på trav :)

Han älskar inte när andra pillar med honom men han accepterar det och är stilla. Vem som helst kan ta in honom, borsta, sadla och tränsa och sedan rida i paddocken.

Han är totalt okomplicerad i all hantering. Rena nybörjare kan hantera honom på hemma plan utan minsta problem :)

VAttenpölar eller vatten på ridbana/ under ett hinder är inga problem. Stort vatten (tex sjö/hav) är han tveksam till men gör som matte vill även om matte får jobba lite för det ;)
Han funkar ihop med andra hästar på alla sett. Trots att han är skimmel så blir han oftast flockledare i den hage han går i. Han bråkr aldrig utan de andra väljer att följa honom för hans lugn och trygghet.
Han har inga problem med andra djur utan tittar bara nyfiket.

- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning? Han är lugn och avslappnad både i stall och hage oavsett om han är ensam inne/ute eller inte.
Longera gör jag otroligt sällan och då är det enbart i syfte för att få mer koll på min egen balans och sits.
Tömkörning är svinkul både enligt mej och hästen. Han trampar på och showar så det ibland är svårt att göra något vettigt :p
Han hade säkert gillat körning om det inte vore för att han är skygg för skacklar/vagnen :(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka