Hur är eran hästar/ponnyer?

M

Moonshine

Tänkte och tyckte att det är lite kul att höra hur era hästar/ponnyer är. :banana: :love:

- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter?
- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt!
- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt!
- Hur är hon/han i hantering?
- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur?
- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning?

Tack så myckett att ni tar tid att svara på mina frågor! :love: :love:

Sv: Hur är eran hästar/ponnyer?

Vilken rolig tråd :)

Jag har två islandshästar..

Faxi: min första häst, är 5år och jag har ridit in honom själv ifrån grunden. Han är en 5gångare och är en väldigt rolig ridhäst! Han har dock inte så speciella gångarter. Alla grundgångarter och tölten är ren (passen ej visad) men han har medelrörelser.
Han är ganska pigg att rida, lagom känslig för hjälperna och lyssnar bra helt enkelt. Han är ingen stressad häst! han kan springa hur fort som helst och runt andra hästar, men drar aldrig! Han är en riktigt schyst häst. Är ganska trygg att rida ut på också.
Att hantera har han varit lite jobbig eftersom han varit ganska "på". Har varit jobbig att både sadla och tränsa pga. ouppfostrad. Men vi har jobbat jätte mycket med det!! speciellt på sista tiden och nu står han lös på gången (dock har vi en liten disskution före om han ska vara still eller inte, men disskutionerna blir kortare och kortare) och han är snäll att både sadla och tränsa nu. Kort sagt; han är en trevlig, pigg ridhäst och börjar bli okomplicerad vid all hantering.

Glodis: Mitt sto som är 4år, köpte henne för ca 1 månad sen men har ridit och tränat henne sen i vintras. Hon är en "stjärnämne".. kommer få mycket tempo i sina gångarter och fina rörelser! Hon är något känsligare än min andra häst. Innan hon blev inriden var hon i stortsätt livrädd för människor. Man såg bara två stora vitögon som snurrade iväg... men nu är hon tam! och har blivit mycket tryggare. Hon står lös på gången utan problem -vi har verkligen inga hanteringsproblem!
Hon är dock inte så trygg att rida ut på.. det går bra i grupp men ensam blir hon väääldigt osäker och lätt rädd.

Hon är lagom pigg att rida, men känslig för hjälperna.. ingen nybörjarhäst. Men hon är verkligen jätte trevlig när det fungerar bra! Hon är riktigt härliga gångarter ! Hon är som sagt min nya stjärna och jag hoppas mycket på henne, planerar att avelsbedömma henne nästa vår..
Kort sagt; känslig häst med fina, lovande gångarter! trevlig att ha att göra med.

Har en islänning på 7 år( vars har tiden tagit vägen? :eek: )

- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter? Hon är en tänkande häst! Hon hittar 110 och 1 utvägar för varenda liten sak, typ att gå böjd på volten. En bog där, hur ska jag lura ryttaren till det här? Den enda häst som alla tränare jag ridit för har gett mig fingret för att visa. Men, helt underbar när hon släpper sitt kaxiga yttre, för jobba vill hon!
- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt! Otroligt mjuka, mkt sväv. Rör sig ledigt och fritt, ofta flott. Dock avsaknad av den där tölten, den ses endast under ryttare.
- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt! Tränsa: mkt enkel, tar bettet i munnen i princip på kommando, gottegrisen som hon är. Sadla: Väldigt trevlig, förutom den där detaljen att sadeln inte passar hundra. Dock hade hon återfall av hennes gamla beteende ngra veckor i våras, då är det bara att sadla med hjälm på då hon inte står på marken. Nu, är hon snällast! Leda är trevligt de med, dock ser jag att folk som inte vet hur noga det är med henne beroende på vars man står i förhållande till henne inte klarar av det. Då börjas det dras där och ryckas här. Vilket gör att hästen blir irriterad och blir ännu jobbigare. Sen att allt kann lösas genom att gå bak ett halvt steg är dock skönt!
- Hur är hon/han i hantering? Supertrevlig, men jag känner henne dock. Hon är en gigantiskt bitch, allt går ut på att lura henne att hon vill det. Går naturligt för mig, men folk som komemr och ska tvinga på henne en massa saker lyckas aldrig. Men en otroligt glad, positiv och personlig häst :)
- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur? Vatten kan ibland vara livsfarligt, det beror på situation. Men, det räcker med att säga ge dig, så lugnar hon ner sig. Andra hästar fungerar bra, oftast. Hon är ranglåg första veckorna, sen vaknar hennes kaxighet till liv och hon ska vara i toppen. Antingen går det, eller inte. Skulle dock aldrig sparka ngn bara för att, hon är inte dum. Andra djur fungerar bra, favoriten är att ha katten på ryggen då det tydligen är såå skönt när den klöser i ryggen?
- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning? Positiv, kommer alltid fram till alla och hälsar, har bra sjävförtroende, dock lite osäker ibland, men det är då den äkta bitchen kommer fram. Man måste vara tydlig och ha det bästa tålamodet man kan erbjuda. Lär sig fort, men käftar emot längre. Otroligt lyhörd på vars du själv är placerad, gäller vid all hantering. Tömkörning har vi börjat smått med och fungerar när jag är på rätt ställe, körning har vi inte kommit till, än! :)

Har en vbl travare, valack 9 år.

I dressyr är han outubildad, men ambitiös och försöker verkligen lära sig och förstå vad man kräver, dock blir han fort uttråkad. Han är ingen häst man harvar runt med på ridbanan varv efter varv, han vill ha omväxling!

Hoppning vet jag faktiskt inte. Men kan tänka mig att han kan tycka det är rätt kul, även om tekniken nog inte är någon höjdare.

Uteritter är hans favorit. Han är pigg i skogen, vill gärna smygöka och kan då och då bli lite stark. Han är orädd och älskar att utforska nya stigar och vägar.

Han har vägvinnande skritt med bra påskjut i bakbenen, något kort steg i fram.
Hans trav är luftig med stora rörelser, bra påskjut och vägvinnande rörelser. Något kort i fram.
Galoppen har han lite svårt för. Den blir lätt orytmisk och han galopperar i stort sett bara om han springer för snabbt för att kunna trava. Man måste hålla uppe drivet för att hålla honom i galopp.

Eftersom han tyvärr har svamp/vårtor i ena örat som vet vill att jag ska låta läka ut av sig själv, kan han inte tränsas "normalt" sas eftersom han inte vill att man drar nackstycket över öronen. Så när jag tränsar knäpper jag loss bettet från ena sidan av tränset, trär först nackstycket över det känsliga örat, som en ögla uppifrån, och sen över det friska örat. Viker sedan in bettet i hans mun och knäpper fast det i tränset på andra sidan.

Sadling har aldrig varit några problem. Dock kan han vara aningen tjurig när man ska spänna gjorden, så det gäller att man spänner långsamt och inte spänner 100% på en gång. Brukar dra så pass att sadeln sitter där först genom att spänna jämnt på båda sidorna. Spänna ett hål på högra sidan, spänna ett hål på vänster osv tills gjorden är så pass spänd att sadeln iaf inte trillar av sas. Sen pysslar jag med annat, tränsar, sätter på benskydd eller något, sen drar jag ett hål till om det går. Efter det promenerar vi lite. Det är en liten kort promenad genom skogen innan vi kommer ut på vägen där vi brukar rida, så den lilla promenaden är lagom lång för att han ska hinna andas och dra in magen lite tills det är dags att sitta upp. Väl ute på vägen drar jag sista biten, sitter sedan upp och rider.

Att leda honom är som att leda en hund. Han hänger med på slakt grimskaft och springer aldrig ifrån en, även om han skulle bli rädd. Ibland har han lite ponny-fasoner för sig och försöker beta i vägkanten eller liknande, men det är aldrig att det blir någon dragkamp med honom. Man hade kunnat leda ut honom i skogen med bara ett grimskaft om halsen om man hade velat, dock gör jag inte det av säkerhetsskäl :p

Han är en lugn myspelle, som tyvärr kan vara lite oförsiktig med sina fötter. Han är väldigt kittlig runt sina ben och under magen, vilket för att han ofta stampar och kickar med benen för att få bort flugorna, så man får passa sina tår lite så han inte stampar på ens fötter om man står bredvid och ryktar. Dock är han väldigt mjuk och tillgiven i sitt sätt, man kan lätt flytta runt honom om man behöver, han lyfter hovarna själv när man kratsar och är i övrigt väldigt lätt att ha å göra med.

Vatten är inte hans favorit och han är inte mycket för att bada. Dock finner han sig i det och gör inte mycket väsen av sig om man duschar honom, även om han kan trampa runt lite.
Med andra hästar är han ranghög, men inte elak. Han är en bra kompis som sällan bråkar med andra hästar, även om han kan sätta dem på plats vid behov.

Andra djur reagerar han inte mycket på. Vi har mött både älg och rådjur utan att han knappt vickat på öronen. Hundar är han dock inte så förtjust i och försöker ofta sparka dem om de kommer för nära, men han är inte rädd för dem. Kor har vi ännu inte mött så det återstår att se.

I hagen är han som sagt flockledare om han får välja, men han är snäll. Han går ofta runt och myser och älskar att ligga och sola sig under morgontimmarna. I stallet är han lugn och älskar att bli pysslad med, även om han ofta vill vara ifred när han äter. Han blir inte sur, men man märker att han blir stressad och försöker slänga i sig maten om man är inne hos honom när han äter sitt kraftfoer. Höet är dock inta problem.

Longering har han inte riktigt förstått vitsen med ännu, men har inget större behov av att longera just nu så det är ett senare ärende.

Tömkörning och körning har jag inte provat. Men han har inte varit i vagn sen han slutade på travet för 4 år sedan, så jag skulle tro att han kan bli snabb och stark i vagn. Tömkörning borde inte vara några större problem.

Tack så mycket ni som har svarat :love:

Kom igen, vill gärna ha mer hästar/ponnier :bump:

Hästen: Hannoveranersto, fuxfärgad, 165 mkh, unghäst.

Hon är en otrolig häst! Jättekänslig för vikt och skänkelhjälper, känslig i munnen. Lätt för att samla sig, särskilt i galoppen och har en självodlad framåtbjudning. Dock så måste man aktivera henne hela tiden då hon gärna tycker att saker blir liiiite för kul och skuttar. Så hon är en liten egen dam med mycket motor och hjärna.
- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt! Kiri har riktigt bra gångarter! Taktmässiga, elastiska gångarter med mycket svung i traven och markvinnande galopp med naturlig samling. Ibland blir hon lite ivrig och snubblar därför lätt men kan plocka ihop sig och samla sig igen.

- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt! Hon testar gärna lite ibland men aldrig så att man står en evighet och försöker få henne att gå framåt. Hon går bakom mig och drar aldrig i grimskaftet eller försöker gå om mig. (hon vet att hon inte får). Snäll att tränsa och sadla.

- Hur är hon/han i hantering? Hon är en ranghög häst som gärna småtestar lite och försöker ta kontrollen men samtidigt så är hon otroligt mån om människor. När jag hämtade hem henne och hade haft henne 3 veckor så kunde jag gå in i hagen när hon låg och sov, klia på henne och prata med henne utan att hon brydde sig. Dock så måste man förtjäna hennes tillit och förtjäna att få "säga åt henne" att göra saker - som t.ex. backa eller vända.

- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur? Kiri tycker om vatten! Älskar andra hästar och är en naturlig ledare - ranghög. Hon är rättvis och låter alla hästar i hagen dricka och äta. Ett litet busfrö är hon också. Trots att hon är yngst i hagen är hon flockledare (trots att där finns en valack som gått som hingst väldigt länge). Hon är också väldigt snäll mot andra djur - nyfiken men lugnet själv.

- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning? Hon är lite klaustrofobisk i stallet och blir lätt stressad (går på lösdrift) men ingenting som påverkar hennes beteende utan hon är en kärvänlig dam som i stallet får en liten bekymmersrynka men så länge matte är med så går det bra. Longerar sällan utan löslongerar eller tömkör oftast. I löslongeringen är hon pigg och genar gärna i kurvorna, går bort! Lyssnar bra på kommandona och går att kalla in genom att titta bort och sänka huvudet. Tömkörningen går hon som en klocka i, bra och stadig form i alla gångarter - utan inspänningar! Tycker det är riktigt roligt att arbeta.

- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter? Nu rider vi inte dressyr eftersom vi är ett westernekipage, men vid ridning på ridbanan så vill han väldigt gärna vara till lags och förstå, han blir upprörd om man ger honom signaler som han inte begriper. Med en nybörjare på ryggen är han förlåtande och schysst men väldigt svår att verkligen rida, han kräver mycket av sin ryttare för att klara att arbeta i form och för att inte bli vinglig och slarvig. Det tar många ridturer även för duktiga ryttare att ta fram det bästa ur honom. Han är känslig både för skänkel och hand, gapar mycket och rids helst med sätet.
Hoppa gör vi inte så mycket, blir något skutt i skogen då och då bara. Han tycker att bommar är läskiga men är åter igen schysst och hoppar numera med mig i alla fall, det krävdes mycket för att få honom att våga. Han har aldrig varit hopphäst så tekniken är inte den bästa. Han tar sig över, helt enkelt. Inget som helst självförtroende i hoppningen, det krävs mycket övertalning innan han ens vågar ta sig över 50+ cm.
Vid uteritt är han extremt snäll men lite osäker. Han ser spöken och stannar hellre en gång extra än att ta en risk. Det funkar bra i skritt men i trav och ännu mer i galopp så blir det ett problem eftersom han kan tvärnita lite när som helst. Det gäller att lära känna honom och veta när han tänker minsta lilla tanke på att stanna, och då får man driva honom framåt för att han ska våga fortsätta. Jag känner mig dock 100% trygg på honom, han skulle aldrig någonsin sticka eller bocka utan stannar vid potentiell fara. Dock har man varit på väg att åka av ett par gånger när det går full fart framåt i galopp och han helt plötsligt tvärnitar...

- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt! I alla gångarter tar han stooooora steg med bakbenen, mycket påskjut. I skritten får man rida fram honom ordentligt för att frambenen ska hänga med. Han pendlar dåligt med frambenen. Traven är extremt stor och luftig, inte alls westernultimat men väldigt tjusig. Han har inga problem med auktionen men har lite svårt att samla sig. Traven är hans bästa gångart, både i lugnare tempo och när det ska gå riktigt, riktigt fort. Galoppen är hans sämsta gångart, den blir väldigt lätt fyrtaktig och han orkar ännu inte bära sig i den, han blir väldigt framtung. Alla gångarter är vingliga och man får hjälpa honom mycket; det gäller att kontrollera minsta kroppsdel på honom för att han ska kunna gå på ett rakt spår till exempel.

För övrigt kan han både tölta och grisepassa, men det är ingenting jag har valt att arbeta med ännu. Jag vill att de tre vanliga gångarterna ska fungera bra och vara balanserade innan jag utvecklar tölten.

- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt! Extremt snäll. Inga krusiduller, det är bara att göra. Han gapar visserligen inte för bettet men tar det snällt, sadla är bara att göra. Att leda är han som vilken väluppfostrad häst som helst, han följer sin ledare och lyder minsta vink. Backar man och svänger samtidigt så gör han likadant, det finns liksom ingen tvekan i honom att inte hänga med. Han går bra att leda utan grimskaft.

- Hur är hon/han i hantering? Helt otrolig. Han är verkligen ordet "okomplicerad" personifierad. Det första folk säger när de har sett honom eller hanterat honom i två minuter är "Gud, vad snäll han är". Finns inte ett enda tillfälle där han krånglar eller dummar sig, det busigaste han någonsin har gjort i min ägo var när han vid ett tillfälle sprang undan när jag skulle hämta honom i hagen. En enda gång hände det, och det buset varade i 30 sekunder, sedan kom han fram och stoppade huvudet i grimman. Han är gudasnäll med hovslagare, veterinär, barn, andra hästar, hundar... alla.

- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur? Han gillar inte att kliva i vatten utan går gärna runt pölar, lervälling och annat. Går ner i sjön om han har myyyycket draghjälp men tycker att det är äckligt. Inga som helst problem att spola honom eller liknande dock, han står som ett ljus. Han är snäll med alla djur, att bitas, sparkas eller bråka finns liksom inte med i hans världsbild... Han tar hellre skit än att säga ifrån, det är nästan så att det är ett problem ibland. Säger hästarna i hagen till honom att han inte får äta så gör han inte det, förföljer de andra hästarna honom och provocerar så kan han inte säga ifrån. Han är lite dumsnäll med andra hästar helt enkelt. Han tycker att både katter och hundar är gulliga och vill gärna hälsa.

- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning? I hagen är han som sagt hästen som inte gör mycket väsen av sig. Han märks inte så mycket. I stallet är han likadan, han har inga olater för sig och när fodervagnen kommer så står han och hummar mjukt men väntar på sin tur, aldrig att han skrapar med hoven eller gnäggar eller slår i boxdörren. Bajsar i ett hörn och grisar inte med maten. Han vantrivs dock med att stå på box, blir deppig och stel, ovillig i ridningen, så han står på lösdrift. I longering är han tyvärr lite avstängd, han bara traskar på och lyssnar inte på halter eller annat. Troligen har man nött och nött och nött i longeringen vilket har påverkat honom negativt, så numera longerar jag väldigt sällan och då alltid som en lek med godis som belöning. I tömkörningen är han lite osäker, han är inte tömkörd så jättemycket och jag är tyvärr inte så duktig på det. Han gör som man säger, svänger och gör halt och går framåt men det är väldigt vingligt och han tvekar väldigt mycket. Han vill liksom att man ska gå bredvid eller framför och vara ett stöd för honom, han gillar inte att leda eller behöva ta ansvar och initiativ. Han är inte inkörd, men jag och stallägaren pratar om att ta ut en körtränare i sommar och ta hjälp med att köra in våra hästar... vi får se hur det blir med det.

Haha, värsta romanen om min häst :p Bjuder på en bild också.
5529_104196848498_563608498_2264464_6464460_n_117926290.jpg

Senast ändrad:

I dressyren är han himla trevlig. Galet ambitiös och slår nästan knut på sig själv för att göra rätt, dock inte så utbildad än.

I hoppningen är han väldigt orutinerad, man kan nästan känna när man rider an mot ett hinder hur han tänker "Hur fanken ska jag lösa det här nu då? :crazy:" :rofl: Han är dock bara hoppad ett fåtal gånger, så det är inget konstigt. Ska sätta igång och hoppa in honom ordentligt så fort jag fått tag i en bra hoppsadel.

När man rider ut är han väldigt nervös, men oerhört snäll. Han är rädd för allt möjligt och omöjligt, men det bättrar sig sakta men säkert. Stenar är hans absolut största skräck, konstigt nog :p Stora maskiner är nog en av de få grejer som han inte är det minsta rädd för. Inte heller detta är något konstigt då gångerna han ridits utanför ridhuset hos förra ägaren enkelt kunde räknas på en hand (de själva som har sagt), och jag har bara haft honom i drygt 3 månader. Räknar med att det kommer med tiden :D

Väldigt stora och luftiga så länge jag rider ordentligt, tappar jag ridningen eller han tycker det blir för jobbigt kan han "pinna iväg". Främst galoppen är suverän, låååångt svävmoment.

Han vill inte alltid öppna munnen när man ska tränsa, han står då och låtsas som att han inte fattar vad det är man vill. Bettet ligger mellan läpparna på honom, mitt finger är i munnen, men han står bara och hänger. Totalt avslappnad med en stängd mun :grin:

Att sadla är inga problem alls, vet inte om man kan specificera något vidare där, jag lägger på sadeln så är det klart ;) :p

Att leda är han numera som en liten hund, när han kom hade han gärna lite bråttom, ville under inga omständigheter gå bakom mig, kunde studsa och hoppa en del. Nu går han snällt strax bakom mig och bara lunkar på i den takten jag går i. Allt tack vare Patrick Allori som hjälpte mig att arbeta honom i två dagar, sedan var han som utbytt. :D

Väldigt trevlig, älskar att bli pysslad med. Kan dock se vääldigt sur ut om han inte får uppmärksamhet. :p

Regn är han livrädd för, skuttar och piper så fort en droppe träffar honom. Jag har helt ärligt aldrig sett något liknande! Vatten på marken kan också vara läskigt, men att bli spolad är det absolut bästa han vet. Då står han som ett ljus och bara njuter :D

Han gör inte en fluga förnär och är alltid snäll mot andra hästar, med ett undantag - Han vill inte gärna låta sina kompisar komma nära mig, så kommer jag ut i hagen jagar han gärna bort dem om de börjar närma sig. Går jag till dem är det dock okej, men jag måste ta initiativet. Andra djur så som hundar och katter är bara väldigt spännande, han vill helst inte att de ska röra vid honom, men han tittar med stoora ögon och släpper inte blicken för en sekund.

Har aldrig varken kört eller tömkört honom, så det kan jag inte svara på. Longering med lina är ingen höjdare, man får jobba honom i kanske en halvtimme innan han faktiskt börjar samarbeta och inte bara studsa iväg så fort man ber honom om något. Löslongering trivs han dock betydligt bättre med, då lyssnar han direkt.

I både hagen och stallet är han väldigt social och kommer fram direkt, men ignorerar man honom kan han som sagt bli sur (gäller främst i stallet, i hagen bryr han sig inte nämnvärt).

Tillägg: Han är förresten en fullblodsvalack på 10 år.

Svarar nu med ena ponnyn, nr 2 har jag inte hunnit lära känna ännu för att kunna svara för :p

Han rids inte så vet inte :p Har hoppat honom lite från marken men då springer han hellre förbi.

Tycker att han har en väldigt bra trav när han arbetar rätt. Trampar på bra med luft under fötterna. I skritten är han väldigt loj och seg. Galoppen tar han inte ut riktigt under arbete, man får aldrig fram honom riktigt.

Nu är han hur lätt som helst att tränsa om man ger honom en morot samtidigt som han tar bettet. När jag fick honom för 6 månader sedan sprang han och försökte gömma sig eller stegrade sig när man försökte träns honom. När man leder honom kan han bli lite pigg och pinna på.

Fruktansvärt snäll

Duschar honom med slang på gårdsplanen utan problem, har inte testat bada med honom ännu. Med hästar är han den bästa. Alltid lugn och har aldrig skrikit eller slagit mot en annan häst. Enda han kan göra är att sparka när han fått nog, vilket han ytterst får. Kör honom ihop med hundarna vilket han tycker är jätte kul. Så även med andra djur är han super :D

I hagen kommer han alltid när man ropar, kan sitta i hagen med hans huvud i famnen i evigheter och han bara myser. Han står på lösdrift nu så har honom inte installad. I körningen är han pigg och springer gärna på. Arbetar i form, samt att han är helt trafiksäker :)

Så säger dom att shettisar e tjuriga små monster :p

Kul tråd! :)

Jag har ett fjordsto på 5 år och är fodervärd åt min systers 12-årige korsningsvalack medan hon gör lumpen. Börjar med Alva!

Vi är nästan alltid ute även om vi har en ridbana på skrittavstånd. Hon är långt ifrån utbildad heller, vi tar det lugnt. ;) Ute är hon pigg och lite tittig, inte helt trafiksäker. Inte så förtjust i vatten men med lite övertalning brukar det gå bra. Hoppningen är inte riktigt vår starka sida men jag tror att det skulle gå bättre om vi hade lite draghjälp. I dressyren börjar det arta sig så smått, har börjat köra lite sidvärts och noggrannare övergångar. :bump:
Ganska vägvinnande skritt, lite markbunden trav (men väldigt bekväm!) men trevlig, rätt explosiv galopp. Hon är säkrare på foten i trav och galopp än i skritt, kanske för att hon inte hinner titta på allt omkring då... :grin:
Jättesnäll att borsta och klä på, blir ivrig så fort hon hör tränset skramla! Rider mest barbacka just nu men hon bryr sig inte när sadeln ska på heller. Däremot kan hon vara lite åbäkig att leda, t ex om man skulle befinna sig bland högt gräs...
En liten raring, vi kan stå och klia varann hur länge som helst. :love: Alva kommer överens med de flesta, hon är väldigt godmodig.
Hon finner sig i det mesta men kan stampa runt en del om jag t ex tar fram vattenslangen. Har inte provat att bada i sjö/hav med henne men om någon annan skulle gå före skulle det nog inte vara några problem. Hon är ranghög trots sin låga ålder och är den som bestämmer i hagen. Vad gäller andra djur, hon gillar att jaga rådjur när vi är ute...
Hon brukar jaga undan sin hagkompis när det är dags för lunch, men frånsett det går de jättefint ihop. Överlag en rätt okomplicerad häst. Longering har vi knappt provat men jag tror inte att någon av oss skulle roas av det, haha. Tömkörning och senare körning skall dock bli kul att sätta igång med! Hon har en del körhästar i stammen, tydligen.

Alva är min bästa kompis, hon är den bästa häst jag haft och jag är väldigt glad över att vi valde varandra! :love: Oj, nu blev klockan så mycket. Får ta syrrans ponny en annan dag. ;)

Han är en snäll ponny. Välutbildad i dressyren, hoppar helt okej men tycker inte det är jättekul om hindrena inte är fasta och ute på terrängbanan. Vid uteritt kan han vara busig lika väl som han kan vara världens segaste. Han är en snäll häst att rida alltid!

han har en god skritt, taktmässig och med gott övertramp. Traven tycker jag och även andra jag känner är riktigt bra, taktmässig, lätt att trampa under sig naturligt shwung i steget och relativt rörliga framben. galoppen är även den taktmässig, han har en rund galopp, lätt att länga men lite svårare att korta även om han gör det med bravur

Lätt att tränsa, gapar snällt. Kan klappra tänder när man spänner sadelgjorden, men det hindrar man genom att dra försiktigt och klia lite på halsen. Leda är han väl uppfostrad, går inte på en. Kan dock sega sig lite ibland

Enkel, står still på gången. går att klippa utan problem. Vit duschning kan han veva lite med frambenen, men då morrar man bara lite. Lastningen går bra om man gör på hans sätt.

vatten, det går att bada i tycker han. Gillar att plaska i vattenpölar. Rättvis mot andra hästar, men ledarhäst. Snäll mot andra djur, inte rädd

snäll mot andra i hagen, kan vara svår att fånga ibland. Stallet, en pärla! Longera går inte. snäll att tömköra, går att trampa med då. är ej körd.

Häst 1: Islandsto 10 år -
Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter?Hon är ett Sto med stort S: Man ber henne - inte begär. Gillar att jobba om hon får mkt beröm, lätt för samling och gillar sidvärtes rörelse - av nån anledning.

Hoppar bra för att vara isis :)

Stencool på uteritter, bryr sig inte ett jota om åska, konstiga grejer eller trafik.

- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt!Bra skritt med bra övertramp med lite jobb från ryttaren. Lökar gärna i skritten och då blir den trist.

Traven är hennes sämsta gångart och den hon minst gärna går i, vill helst gå i fyrtakt men det börjar bli bättre. Saknar dock helt ökad trav.

Tölt: Bottenlös naturtöltare men saknar lite vilja, ok lyft som skulle kunna vara bättre med bättre ridning och om hon hade mer vilöja.

Galopp: Ok galopp men kan även där bli fyrtaktig.

Tränsar sig själv mer eller mindre, skeptisk till sadling men ok efter mkt jobb. En klippa att leda, numera - skall tilläggas.

- Hur är hon/han i hantering?Ganska hård i huvudet och kräver att man fostrar henne, men jättetrevlig bara man ser till att bibehålla gränserna.

Ensamvarg som inte fattar grejen med andra hästar riktigt, hänger gärna för sig själv. Tycker att hundar är ok - men de får inte vara för på, då kan hon bli arg. Tycker vatten är ok och badar om jag ber henne - även detta efter mkt jobb.

- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning?Longeras, tömkörs och körs inte alls. Står inte på stall då hon blir rastlös och lite mindre trevlig av det men funkar bra i hantering i stallet.

Häst 2: Islandssto tre år
- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter?Inte inriden men verkar bli en hyffsat cool dam men med viss nerv.

- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt!Snygga övertramp i skritten, luftigt gång.
Traven ser ut att kunna bli en paradgångart! Luftigt, spänstigt och ja... ser underbart ut just nu.
Tölt har jag sett lite av men vet inte vad det kan bli.
Galoppen ser ut att vara luftig och stort.

- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt!Hon är tränsad, sadlad ett par gånger och det funkar klockrent. Funkar klockrent att leda, även över stock och sten.

Unghästig, aningen för på för min smak, men det är mest en jmförelse med min andra dam som är ganska istansierad. Hon är mysig, snäll och vill göra rätt men är såklart iband tramsig och trampar på tårna. Kan stegra om livet går emot henne, men det verkar ge med sig nu n'är hon märker att det inte hjälper.

- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur?Hon älskar vatten och badande nästan lika mycket som hon gillar människor och andra hästar. Hundar verkar inte röra henne i ryggen :)

- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning?I stallet är hon uppmärksam och snäll, men lite unghästig även här. Övrigt har vi inte sysslat med.

- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter?Dressyr-ganska lat men när hon väl fått upp ångan finfin och följsam. Hoppning-ganska orutinerad. Det är lite olika hur hon hoppar ibland tar hon ett 149hopp över en kavaletti och ibland snubblar hon över ett 60cm hinder. Uteritter- heltrygg, gillar att bara lulla runt.
- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt!Skritt-bra med fint övertramp. Trav-mycket fina bakben när hon bjuder ordentligt. Galopp-egentligen superfin, men rusar gärna eftersom hon tycker det är jobbigt.
- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt!Supersnäll. Bråkar aldrig, fullkomligt dyker ner i tränset.
- Hur är hon/han i hantering?En ängel. Skulle aldrig få för sig att göra något dumt. Hatar att bli sprejad så alla medel får läggas på med trasa.
- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur?Gillar inte vatten varken bada eller duscha. Visar upp en riktig riverdans när det är dags för tvagning. Lågrangad och social. Gillar småhundar och kissar.
- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning-Kontaktsökande, gnäggar och hummar. Tycker longering och tömkörning är ganska trist, vill inte gå fram och drar in mot mitten.

SWB sto 10 år fux

Har en tre åring (lilla bebisen fyller fyra snart :eek: )

* Trevlig, lätt att arbeta men i och med hennes ringa ålder så orkar hon inte så mycket.
* Nyfiken, med ryttare på ryggen är hon lite förvirrad ;) Men löshoppningen är lajbans!
* Pigg, måste gå först annars blir hon sur :D
Vägvinnande men har lite dålig ryggverksamhet enligt dommarna på tre års testet i framför allt i skritten. Något outvecklad i galoppen men det blir bättre hela tiden! Traven är luftig med bra bakben
Snäll, tar ner huvudet vid tränsningen. Sadlingen är inga problem heller, kan ha lite bråttom och inte vilja stå still alla gånger. Ledningen är inga problem med mig men testar vissa ryttare genom att sparka fram och bak samt vägra gå :angel:
Snäll med mig men andra ryttare väljer hon vilka som är accepterade och vilka som inte är det.
* Vatten är farligt! Tog 4 timmar att tvätta henne inför tre års testet :mad: men hon ger sig och nu är det antagligen bättre. Rang hög jäkel som gärna visar vem som är boss. Andra djur är inga problem, gått i hage brevid kor och med hundar springandes runt benen
- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning
Hagen: Rang hög, tycker om att busa och bråka
Stallet: Otålig och tycker inte om att vara själv
Longeringen: En klocka, kan dock få för sig att testa ibland men den matchen vinner jag :D
Tömkörningen: På grund av min egna oerfarenhet (min förra häst sparkade så tog aldrig tillfälle att lära mig) så har vi aldrig gjort det

Pepsi 10år Sv. ridponnysto (haft henne sen hon var 6månader)
Lat och vill helst inte jobba mer än nödvändligt. Men ibland får man till det på ridbanan. Vi har inte hoppat så mycket för att jag mest rider i skogen där hon är snabbt med på noterna och går fram över allt utan att tveka

Mjuka särskillt om hon arbetar rätt i traven. Då sitter man som fastgjuten på ryggen utan att röra sig. Galoppen är något kort men man vänjer sig.

Väldigt lätt att sadla och tränsa. Tar av grimman helt och hon står stilla undertiden man tränsar. Alltid öronen fram när man sadlar och har absolut inget ofog för sig. När man leder henne i grimma kan hon få för sig att hon ska äta så det gäller att vara med på noterna. Men annars är hon väldigt lydig.

Lätt. Fått mycket beröm för henne eftersom alla kan släppa ut/ ta in henne, ge henne mat eftersom hon snällt väntar på den osv. Till nybörjare visar hon oftast hur man ska leda, göra och håller koll på om personen har glömt göra något hon anser är viktigt

Vattenslangen har hon vant sig vid men till en början kan hon försöka komma undan. Men efter bestämt ha sagt att hon inte kommer iväg från den står hon snällt kvar. Hon älskar dock att bada på sommaren i sjön. Och hon går bra ihop med vilken häst som helst. Hennes roll i hela flocken är att ha koll på den så alla är med. Väldigt lätt att släppa ihop andra med. Kor vet hon att jag är rädd för så hon går gärna in och ställer sig bland dom för att slippa jobba (om de går i samma hage dvs) :D

Väldigt lugn i hagen. Bråkar aldrig utan väldigt vänlig och kliar gärna andra. Tömkörning tycker hon om och skulle jag vilja köra in henne skulle hon tycka det är jätteskoj tror jag.

Senast ändrad:

Bella 16år sv. ridponny sto
Hon älskar att jobba på ridbanan. Särskillt hoppning då man se hur hon lyser upp. Ute kan hon vara lite tittig och osäker men lyssnar mycket på ryttaren. Så är man bestämd när man rider ut och känner sig säker så går hon bra.

Stor och snabb för att vara ponny. Mycket energi i trav och galopp så det kan vara svårt att sitta ner. Men som sagt så vill hon gärna arbeta och lägger mycket energi på det hon gör.

Samma som min lilla ponny. Väldigt lätt att sadla och tränsa. På vintern står hon snällt när man ska brodda och hålla på. Väluppfostrad men vill gärna gå väldigt fort.

Väldigt enkel. Lite nervös på nya platser men studsar inte runt oregelig. I övrigt är hon hyfsat lätt att lasta (ibland kan det ta 5minuter men oftast går hon in snabbt)

Är inte särskilt glad för vatten mer än att dricka. Andra hästar behöver hon ha en stabil flock som följer en viss rutin på dagarna (annars blir hon nervös). När det kommer en ny häst är det katastrof i hennes värld. Men just nu går hon med min och en till vilket verkar fungera helt ok. Bäst är det om det bara är min ponny. Hundar och sånt bryr hon sig inte så mycket om.

Dominant i hagen, vill inte gärna ha någon boxgranne men är annars snäll och lugn. Sparkar inte i väggar eller så. Har bara tömkört någon gång och det gick bra men inte hennes favorit.

Tänkte och tyckte att det är lite kul att höra hur era hästar/ponnyer är. :banana: :love:

Tack så myckett att ni tar tid att svara på mina frågor! :love: :love:
Min häst är en kallblodstravare + överbyggd så har därför inte de bästa förutsättningarna men ändå tycker jag hon är ganska duktig på att hoppa! Har själv inte hoppat högre än 70 med henne men förra ägaren tävlade 80-90 och det hade tydligen gått väldigt bra. Uteritterna älskar hon men ofta tar det tvärstopp när man passerar hästhagar.. Är extremt tjurig och man får hoppa av och leda förbi hon 50m sedan hoppa upp igen..
I dressyren har vi inte kommit långt. Hon har blivit jätteduktig nu på slutet men vi ligger kring L:C L:B nånstans.

Gångarterna är som en kallblodstravares.. Haha, korta steg. Dock är hon ganska snabb i galoppen. Har aldrig gått på travet så har väldigt svårt att trava fort, då galopperar hon hellre. Traven är mjuk och nästan långsammare än skritten medan som skritten går betydligt snabbare. hon går fort. :)

Hon står stilla och gör inte ens en min när man sadlar henne, ibland kan hon bli sur om man drar åt gjorden för snabbt men det är sällan. Tränsningen är lite mer irriterande, då ska hon rentav trycka ner mulen med öronen bakåt i hackamoret. Likadant med bettet, hon har väldigt bråttom och ska direkt ha bettet i munnen osv. Då hon är väldigt dominant så har hon haft svårt för att ledas, hon gick gärna på mig och stannade inte när jag stannade osv men sen jag började NH-träna henne har det gått mycket bättre!

I övrig hantering är hon jättesnäll och även om hon inte kommer direkt till mig i hagen så när hon väl kommer så står hon stilla och låter mig knäppa fast henne. På gången kan hon stå lös utan att gå iväg, i lastningen har vi fortfarande lite problem och använder mig av linor. Då går hon på direkt, utan linor går hon bara på sidorna. Sen är hon snäll all annan hantering, såsom skoning, dusch, borstning, i boxen osv.

Hon går ogärna ner i havet men efter en tids övertalning går det bra. I vanliga vattenpölar är det inga problem, dom kan hon stå och plaska i hur länge som helst. Med andra hästar fungerar hon jättebra, har hittills både varit högst och mellan i rang. Hon älskar hundar, katter, barn osv.

I hagen är hon snäll, uppmärksam och likadant i stallet. I longeringen är hon superfin, lyssnar mycket på rösten och är jättepigg. Tömkörning är inte min starka sida men hästen gör alltid sitt bästa även i det sämre varvet. Hon ska enligt förra ägaren vara inkörd men jag har inte testat. Dock reagerar hon som hon ska när jag tömkör och är inte bakrädd så chansen finns ju. :)

Tack så jättemycket alla som har svarat, det uppskattar jag, att bi är å hjälpsamma! :bump::banana::love:

Trevlig, trevlig, trevlig :love: Helt okomplicerad i hoppningen, bjuder utan att rusa. Stannar så gott som aldrig, river inte, är inte speciellt tittig osv.
Dressyren kan han vara lite fuskig och försöka smita undan, men vet man bara om det och jobbar honom rätt är han supertrevlig och väldigt välutbildad.
Uteritter är han också oftast bra, orädd och går lika bra själv som med sällskap. Krånglar aldrig med att gå fram eller så utan är med på noterna.

Gångarterna är väl okej, med galoppen som bästa gångart. Inte super men inte värdelösa heller.

Haha, hur kan man beskriva det "lite mer exakt"? Står som ett ljus vid sadling, beter sig som folk vid tränsning, kan vara lite oföljsam vissa dagar (när det finns för mycket gott gräs och för många snygga tjejer ;)) att leda men säger man åt honom då så går han som en liten hund.

Trevlig. Lättlastad, totalt obrydd vid klippning, lugn i duschen, kan bli lite otålig vid skoning bara men inga egentliga problem.

Med vatten: Inga problem, varken duscha, vattenpölar eller sjöar. Det enda är väl att han inte är överförtjust i regn, men det är å andra sidan inte matte heller ;)
Andra hästar: Snäll, kan vara lite bossig ibland men aldrig oschyst.
Andra djur: Tycker hundar är äckliga, obrydd om katter, lite spänd vid kossa/älg-möte men annars cool.

I hagen: Kommer fram och vill gosa, lätt att ta, lugn att släppa
Stallet: Lika som allt annat. Trevlig, gillar att mysa, snäll. Kan vara lite pillig om han kommer åt hinkar/täcken/jackor/annat spännande.
Longering: Oerhört lätt att longera, uppmärksam och samarbetsvillig
Tömkörning: Samma som longering
Körning: Han är inte inkörd. Jag är inte intresserad av det, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.

Tack för din tråd, fick mig att uppskatta lilla häst ännu mer! :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 507
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka