Sv: Hur är eran hästar/ponnyer?
Har en vbl travare, valack 9 år.
- Hur är hon/han i dressyr, hoppning och uteritter?
I dressyr är han outubildad, men ambitiös och försöker verkligen lära sig och förstå vad man kräver, dock blir han fort uttråkad. Han är ingen häst man harvar runt med på ridbanan varv efter varv, han vill ha omväxling!
Hoppning vet jag faktiskt inte. Men kan tänka mig att han kan tycka det är rätt kul, även om tekniken nog inte är någon höjdare.
Uteritter är hans favorit. Han är pigg i skogen, vill gärna smygöka och kan då och då bli lite stark. Han är orädd och älskar att utforska nya stigar och vägar.
- Hur är gångarterna? Beskriv lite mer exakt!
Han har vägvinnande skritt med bra påskjut i bakbenen, något kort steg i fram.
Hans trav är luftig med stora rörelser, bra påskjut och vägvinnande rörelser. Något kort i fram.
Galoppen har han lite svårt för. Den blir lätt orytmisk och han galopperar i stort sett bara om han springer för snabbt för att kunna trava. Man måste hålla uppe drivet för att hålla honom i galopp.
- Hur är hon/han att tränsa, sadla och leda? Beskriv lite mer exakt!
Eftersom han tyvärr har svamp/vårtor i ena örat som vet vill att jag ska låta läka ut av sig själv, kan han inte tränsas "normalt" sas eftersom han inte vill att man drar nackstycket över öronen. Så när jag tränsar knäpper jag loss bettet från ena sidan av tränset, trär först nackstycket över det känsliga örat, som en ögla uppifrån, och sen över det friska örat. Viker sedan in bettet i hans mun och knäpper fast det i tränset på andra sidan.
Sadling har aldrig varit några problem. Dock kan han vara aningen tjurig när man ska spänna gjorden, så det gäller att man spänner långsamt och inte spänner 100% på en gång. Brukar dra så pass att sadeln sitter där först genom att spänna jämnt på båda sidorna. Spänna ett hål på högra sidan, spänna ett hål på vänster osv tills gjorden är så pass spänd att sadeln iaf inte trillar av sas. Sen pysslar jag med annat, tränsar, sätter på benskydd eller något, sen drar jag ett hål till om det går. Efter det promenerar vi lite. Det är en liten kort promenad genom skogen innan vi kommer ut på vägen där vi brukar rida, så den lilla promenaden är lagom lång för att han ska hinna andas och dra in magen lite tills det är dags att sitta upp. Väl ute på vägen drar jag sista biten, sitter sedan upp och rider.
Att leda honom är som att leda en hund. Han hänger med på slakt grimskaft och springer aldrig ifrån en, även om han skulle bli rädd. Ibland har han lite ponny-fasoner för sig och försöker beta i vägkanten eller liknande, men det är aldrig att det blir någon dragkamp med honom. Man hade kunnat leda ut honom i skogen med bara ett grimskaft om halsen om man hade velat, dock gör jag inte det av säkerhetsskäl
- Hur är hon/han i hantering?
Han är en lugn myspelle, som tyvärr kan vara lite oförsiktig med sina fötter. Han är väldigt kittlig runt sina ben och under magen, vilket för att han ofta stampar och kickar med benen för att få bort flugorna, så man får passa sina tår lite så han inte stampar på ens fötter om man står bredvid och ryktar. Dock är han väldigt mjuk och tillgiven i sitt sätt, man kan lätt flytta runt honom om man behöver, han lyfter hovarna själv när man kratsar och är i övrigt väldigt lätt att ha å göra med.
- Hur är hon/han med vatten, andra hästar och andra djur?
Vatten är inte hans favorit och han är inte mycket för att bada. Dock finner han sig i det och gör inte mycket väsen av sig om man duschar honom, även om han kan trampa runt lite.
Med andra hästar är han ranghög, men inte elak. Han är en bra kompis som sällan bråkar med andra hästar, även om han kan sätta dem på plats vid behov.
Andra djur reagerar han inte mycket på. Vi har mött både älg och rådjur utan att han knappt vickat på öronen. Hundar är han dock inte så förtjust i och försöker ofta sparka dem om de kommer för nära, men han är inte rädd för dem. Kor har vi ännu inte mött så det återstår att se.
- Hur är hon/han i hagen, stallet, longerng, tömkörning och vanlig körning?
I hagen är han som sagt flockledare om han får välja, men han är snäll. Han går ofta runt och myser och älskar att ligga och sola sig under morgontimmarna. I stallet är han lugn och älskar att bli pysslad med, även om han ofta vill vara ifred när han äter. Han blir inte sur, men man märker att han blir stressad och försöker slänga i sig maten om man är inne hos honom när han äter sitt kraftfoer. Höet är dock inta problem.
Longering har han inte riktigt förstått vitsen med ännu, men har inget större behov av att longera just nu så det är ett senare ärende.
Tömkörning och körning har jag inte provat. Men han har inte varit i vagn sen han slutade på travet för 4 år sedan, så jag skulle tro att han kan bli snabb och stark i vagn. Tömkörning borde inte vara några större problem.