Hur är eggersmanns foder?

pernilla_s

Trådstartare
Där jag bor nu finns det att köpa ridsportaffären och inte så många andra sorter. vill veta hur det är.

Ni som har det vilke sorts skulle kunna tänkas passa till en väldigt pigg men lättfödd ponny?

Sv: Hur är eggersmanns foder?

det är jättebra! finns massa olika, jag har testat dom flesta... örtmüslin är bra till pigga hästar. är han lättfödd behöver du ju inte ge så mkt heller.

finns även vollkorn pellets och strukturmix, om den inte tränas så hårt skulle jag välja något sånt. mindre risk för fång också.

Det finns lantmännen ute i spjutstorp med. De har Krafft, Salsa, korn, havre, betfor, sen vet jag inte om de har mer...

Själv har jag nu Havrefri Salsa till mina och tycker det fungerar utmärkt. Hade tidigare Eggersmans örtmusli och tyckte den med var bra....

Det är en djungel med foder, men får helt enkelt prova sig fram....:)

det är jättebra! finns massa olika, jag har testat dom flesta... örtmüslin är bra till pigga hästar. är han lättfödd behöver du ju inte ge så mkt heller.

finns även vollkorn pellets och strukturmix, om den inte tränas så hårt skulle jag välja något sånt. mindre risk för fång också.

Jag valde att köpa Derma vital cubes, då han har eksem. Man kan ju hoppas att det kan hjälpa lite.

bland det bästa ja fodrat med om man jämför innehåll... billiga foder tex hippo, mustang.krafft e samma sak men mkt små skillnader innehållsmässigt.
först när du väljer dyrare foder du ser skillnad, o slkippa hålla på med alla dessa tillskott är guld värt oxå!:bow:eggersmann:bow:

Om ponnyn är väldigt pigg och har lätt för att bli rund redan skulle jag kanske inte köpa något kraftfoder alls. Är den fin i hull och temperament utan kan man ju köpa lite morötter eller ge lite betfor bara när de andra får, man måste ju inte ge någon sorts färdigfoder alls. Dumt att göra den för pigg och för rund:)

men har hört bra saker om eggersmann av de som använder det iaf

Om ponnyn är väldigt pigg och har lätt för att bli rund redan skulle jag kanske inte köpa något kraftfoder alls. Är den fin i hull och temperament utan kan man ju köpa lite morötter eller ge lite betfor bara när de andra får, man måste ju inte ge någon sorts färdigfoder alls. Dumt att göra den för pigg och för rund:)

men har hört bra saker om eggersmann av de som använder det iaf

Han kommer bara få runt en dl per dag.

Jaha okej :) Då spelar det kanppt nån roll vad det är för sort så man kan lika gärna köpa något billigare som är gott om det bara är till för att blanda ut mineralerna med. Fast å andra sidan kommer det bli väldigt billigt iaf med tanke på mängden, så man kan nog unna sig en lite dyrare sort :angel:

jag ger också dermavital och strukturmix till min gamle häst, och jag tycker faktiskt att pälsen blivit bättre med derman, men de kan ju vara inbillning från min sida också =)

Funderar på att ge min lilla fetknopp Eggersmann, men vilken sort?
Hon går på bete och får 1-1,5 dl betfor nu om kvällarna.
Men tror att Eggersmann hade varit bättre?
Det blir då inte i någon större mängd eftersom hon är rund om lilla magen..
Tips om lämplig sort, mottages tacksamt

Men 1-1,5 dl är inte ens ett hekto. Vilken sort du väljer kommer inte att synas nånstans på hästen, det är bara matte som kan tycka det känns lite lyxigt att ge en dyr sort. :) Välj något som hästen tycker är smaskigt, och motionera extra. Om det innehåller 8 eller 10 Mj per kilo kommer ge en skillnad på 0,2 Mj per dag med de mängerna;)

Strukturmûslin verkar ju trevlig annars. :) Är det för att röra i mineráler skulle ajg fortsätta med betfor, annars med torrt foder att blanda i blir det lätt så att mineralerna ligger kvar i botten när hästen ätit klart.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 155
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
653
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V