Hur är din hund hos hundvakter?

Red_Chili

Trådstartare
Blev lite inspirerad av tråden om "enmanshundar, familjehundar" osv ;)

Hur är din hund när du lämnar den till någon? och hur är den i andras hem om du är med, tex om ni går bort på middag eller liknande?

Just nu har jag en väns greyhound hos mig. Han har visserligen varit här några gånger med matte och fikat, men jag är otroligt imponerad över hur väl han uppför sig. Han tittade lite efter matte när hon gick, vi gick hem till oss och jag visade honom en plats på sängen där han fick sova. Han snurrade lugnt ihop sig och ligger där, tittar ut lite genom fönstret och är hur cool som helst.

Min tant är cool hos andra. Hon gillar inte att lämna mig, men accepterar det om det är hon som lämnar mig och inte jag som lämnar henne. Får hon gå ett varv i ett rum för att kolla läget och har någon mjuk sovplats så vet man var man har henne ;)

Unga dåren blir som en galen virvelvind hos andra :o Hon tycker det är jättekul att springa runt och leta efter kvarglömda matsmulor och leksaker. Hittar hon något att leka med (om så bara en strumpa) så är det full fart tills hon stupar av trötthet. Då sover hon en halvtimme och sedan är hon igång igen :angel: Visserligen har hon lugnat sig mycket senaste tiden, och vi försöker gå hem mycket till andra för att träna på att man kan vara lugn överallt, men jag drar mig fortfarande för att ha hundvakt åt henne eftersom jag tycker så galet synd om den eventuella hundvakten...

Sv: Hur är din hund hos hundvakter?

Boss har bara varit hos hundvakt 2 ggr i sitt liv, och då i ett annat hus på samma gård, med människor som han ändå träffar nästan dagligen. Han kikar lite efter mig och ylar tydligen på nätterna, annars sköter han sig som vanligt.

Jag har nog lika stor separationsångest som han, så det lär inte bli så många fler nätter under hans livstid;)

/Migo
som känner sig hopplöst ensam och handikappad utan "flocken"...

Mina hundar går sedan över ett år tillbaka hos dagmatte tre dagar i veckan. Att döma av rapporterna beter de sig ungefär som hemma. Nu skall det tilläggas att det rör sig om två numera medelålders damer (båda har fyllt sex år) som dels hängt med sin matte överallt (sovit borta hos vänner och på hotell oräkneliga gånger), dels varit utlokaliserade när jag varit ute och rest. Så de är vana, men ändå märker jag att framför allt den ena (mattegrisen nr 1) verkligen tycker att dagmattes hem är hennes andra hem och att dagmatte tillhör familjen på ett helt annat sätt än hon sett på andra, mer tillfälliga hundvakter.

Min andra hund har ibland bott hos sin uppfödare när jag varit borta. Hunden anser uppenbart att hon har ytterligare ett hem där och att uppfödaren är en familjemedlem. Vi har umgåtts med och besökt uppfödaren regelbundet sedan valptiden, så banden har uppenbart aldrig klippts.

Hundarna är alltid lugna om jag lämnar bort dem, men det är tydligt att i mer främmande miljöer håller de ihop i större grad än vad de gör om de är mer hemtama. De är inte sådana att de limmar på varandra hemma. Även om de trivs ihop och är goda "vänner" ser man ofta en av dem ligga i en hög med katten och den andra för sig själv. När de är borta på okänd mark väljer de i högre grad att vara nära varandra.

Jag har själv varit hundvakt åt några av mina egna uppfödningar av och till. De har alltid funnit sig väl till rätta och tyckts känna sig hemma - vilket jag faktiskt tror att de gör också. Det mest intressanta var en nästan treårig tik jag fick tillbaka. Hon kände uppenbart igen mig, lägenheten och sin mamma trots att vi bara träffats en gång sedan hon var elva veckor.

När jag går bort med mina hundar håller de sig helst till mig, framför allt om det är mycket folk de inte känner. Har vi varit flera gånger på en plats bangar de inte för att helt enkelt gå och lägga sig där vi brukar sova.

Senast ändrad:

Min är ungefär som din unga dåre... Så jag försöker lämna bort honom till folk som är hundvana och kan ta ner honom på jorden igen... Han kräver lite struktur och trygga människor för att han inte ska gå alldeles i spinn har jag upptäckt. Hemma är det sällan ett problem men så lämnade vi honom hos kompisar som visserligen inte har hund själva men ändå relativt vana med hundar och han hade röjt järnet hemma hos dem tills de tröttade och sa till honom att skärpa sig, då hade han sucka och gått och lagt sig... :angel:

Barnens kusin bodde hemma hos oss en vecka och tog hand om honom i våras när vi var på semster, första kvällen behandlade hon honom som deras mjuka veka tik... Han hade stått och skällt så fort han inte fick uppmärksamhet :o, dagen efter beklagade hon sig lite för mig på telefon, varpå jag sa åt henne att tänka på honom som våran gamla hund (som hon tävlade i agility med) gånger två och efter det hade de hittat ett fungerade liv tillsammans. :D Han blir jätteglad när hon kommer och hälsar på men uppför sig! :D

KL

Mina är väldigt sällan bortlämnade (har inte bohov) mer än lämnas hos mina föräldrar när jag är "hemma" och jobbar. Jappen har varit hos Kissing Spine här på buke en dag, och var tydligen inte jätteglad, trots att han känner henne.

Han blir liksom pacificerad utan mig. Hos mina föräldrar ligger han helst inne på min säng och deppar. Kelpien bryr sig måttligt. Möjligen lite mer uppmärksam på ljud utifrån som kunde tyda på att jag kommer..;)

Har väldigt sällan behov av hundvakt men om jag utgår från mina två vita så är de relativt lugna och kan slappna av hos hundvakt. Min äldsta har bott ett eller ett par dygn hos flera olika hundvakter (inte på samma gång) när jag varit iväg på långväga utställningar med den yngre och det har aldrig varit några problem. De är trygga även hos andra och ofta har hundvakten egen hund som mina känner.
Kan hända de matvägrar men det kan de lika gärna göra hemma också ibland.
När jag är med om vi hälsar på någon håller de sig nära mig och är nog lite mer på alerten, om jag reser mig så gör även de det så de inte missar något;)
Men så länge jag är stilla så går de och lägger sig och sover.

Båda har bra grund redan från valpstadiet att man kan slappna av även borta. Har dem nästan alltid med när jag åker bort och det har resulterat i resvana trygga hundar. Himla enkla att ha med, så skönt! Ofta märker man inte av dem alls:p

Min var tidigare som din unga. Hon är rätt ofta hos mina föräldrar, och då hon var yngre var hon en riktig virvelvind. Om hon somnade vågade de knappt röra sig:D

Nuförtiden är hon jättelugn, de har en transportbur i tyg som hon brukar krypa in i och sova största delen av tiden (buren är alltså öppen hela tiden). Tidigare, då hon inte hade någon egen plats i deras hus var hon lite orolig och ville helst sova nära dem, men nu är hon helcool.

Om de får främmande är hon dock osäker. Inte så att hon skulle anfalla eller bitas, men hon vaktar massor där. Hemma går det utmärkt med gäster.

Min lämnas bara i princip hos min mormor och morfar eller hos min bror, dom känner hon väl. Så hon är lugn och ligger och sover/följer med dom. Några andra gånger har hon varit hos andra som hon också känner bra men inte träffar dagligen. Men hon var lika där, lite försiktigare;)

Följer hon med mig hem till någon sköter hon sig bra och är lugn, hon vill gå runt och titta men jag låter inte henne springa runt om kring(beror även på vart vi är, hur väl vi känner dom). Hon får ligga lungt och stilla:laugh:

Min är en ung odåga som jag lämnar bort titt som tätt hos hundvakter. Jag jobbar dygnspass bland annat var tredje helg och kan inte ha med henne då.

Hos uppfödaren reagerar hon med att ha myror i brallan när hon är där. Oftast är jag med och får styra upp henne för att hon ska komma ner i varv.

Hos andra hundvakter brukar hon oftast sätta/lägga sig vid dörren precis när jag går och se lite ynklig ut, men sen går hon lägger sig och vilar.

När hon var yngre så hade nån lite problem att få med sig henne på längre promenader, hon lämnade inte gärna närområdet, och såg hon inte huset längre så vägrade hon gå :angel:

Säger man bara åt henne att inte vara en virvelvind i huset brukar hon lugna ner sig. Jag jobbar massor på att hon ska slappna av när vi är iväg och hälsar på och nu, vid snart 11 månaders ålder märker man sakteliga att det gett effekt. Jag är också noga med att hon är välaktiverad när vi åker iväg och hälsar på hos folk.

I övrigt så sköter hon sig utan problem, hon lyssnar på hundvakterna och de har hittills inte rapporterat några större problem med henne.

Han piper lite precis när jag gått. Sen lägger han sig snällt någonstans (helst på en matta under ett bord) och väntar på att jag ska komma tillbaka. Han uppför sig superbra hos andra, dock utan den gnistan han har med mig och sambon. Är vi bortbjudna och han följer med så lägger han sig vid våra ben och förflyttar sig när vi förflyttar oss(såvida han inte blivit tillsagd att stanna). Så han är väldigt mån om att vara med flocken. Lyssnar på andra om vi inte är med, frågar oss först om vi är med om det är okey.

Han beter sig precis som hemma.
Kommer vi till ett nytt ställe tuffar han runt i huset/lägenheten på husesyn, själv eller med sällskap.
Tar plats i soffan eller på första bästa stol, precis som hemma.
Är aldrig orolig för att det ska bli problem när vi lämnar bort honom, han är en cooling som trivs överallt :)

Sålänge han hittar något mjukt att ligga på finns där inga bekymmer i världen ;)

Men han är nog värre om jag är med. Då är han väldigt mammig och klänger på mig och ska vara i mitt knä och jag får inte gå på toa ens.
Lämnad hos hundvakt är inga problem, inte följa med andra till deras jobb eller så heller. Då är han självständig och sköter sig.

Nu behöver jag, typ, aldrig hundvakt. Men folk vill gärna vara hundvakt och ber snällt:D

Edwind nosar igenom hela bostaden och sen lägger han sig och sover under bordet. Som hemma alltså.

*Lite kl*

Intressant att läsa hur det är för alla!

Såhär såg det ut idag när greyhounden var här.
Jag är fortfarande lite förvånad över hur lugn han var :D
dsc_8872-copy.jpg

Salukidamen som bor hos mamma kan vara ganska jobbig om det är hundar hos hundvakten och om hon inte känner dom riktigt... Nu är de oftast mormor och cainterriern som får passa henne ibland och de går fin fint, hon blir behandlad som en prinsessa och då är hon nöjd :) Som tex. över nyår nu kommer moster norrut med sin galna ungtik som salukidamen inte tål (hon är ju så jäklans dryg ;) en stor terrier med typ krulligpäls, kommer aldrig ihåg vad den heter...) men mormor har hellre salukin hos sig när hon kommer hitåt och hon älskar de så de löser sig fint sånna gånger. När vi är borta på besök hos nån kan vara lite gnällig, hon vill helst inte gå runt för mkt hos nån annan utan följer mig och om hon tycker de blir trist då gnäller hon... Hon är lite speciell i många situationer men tja hon funkar hemma hos mamma nu för tiden :)

Min tik på Island är väldigt mammig när jag är med.. Hon är van att följa med mig överallt och vill inte tappa bort mig. Hon är en ängel som alla hundvakter älskar, ja utom kanske svärföräldrarna som har många unghundar och hemma hos dom finns de sååå mkt annat roligt att göra än att umgås med folk, som hon i vanliga fall tycker om, de finns ingen tid helt enkelt ;) Hundar är roligare än folk. Hon har också svårt för att vara inne i hus i längre stunder, bor i hundhus i vanliga fall som hon tycker är trevligt temperade, inne blir livet så varmt och hon kan inte riktigt slappna av alla gånger men hon gör aldrig nå dumt. Underbarast är att hälsa på min bästa kompis som tycker att det är en självklarhet att hon får vara i sängen, himla mysigt tycker Vilda men hugeda vad de blir varmt ;)

Två jätteolika hundar, salukin tycker livet är pest om man inte får sova som en prinsessa som ensamhund och bcn trivs bäst i svala utrymmen med många hundar eller matte :)

//Petronella

Jag har fortfarande inte vågat fundera på hur det kommer att bli om/när min behöver lämnas till hundvakt, med tanke på att han är så pass matte-kär att han inte ens fixar att vara själv hemma med husse ordentligt, utan att stressa och vanka omkring som en osalig ande.
Misstänker att är det så att han måste lämnas så hamnar både han och sambons lilla hos bästa kompisen som har hundpensionat, så att han i alla fall kan få vara ute och lufsa en massa i den stora rasthagen förhoppningsvis till och med få någon nya kompis att fara runt med.

/Camilla

Vår hund känner sig hemma överallt. Han är gärna hos en hundvakt, även om han blir tokglad när han kommer hem. Han älskar människor.

Vår hund saknar oss typ inte alls.
Och han är ungefär som hemma, bara lite fegare (han har problem med lite rädslor även hemma).

För mig som är van vid Focus är han inga problem alls. Däremot blir det problem med att hitta rätta hundvakter till en hund som konstant behöver en arm i ögat. Man glömmer av så mycket saker man gör på ren automatik med en sådan här hund. Tex, att aldrig lämna något ätbart framme för att slippa konflikter, att köra arga-ögat vid hundmöten, att säga åt folk att ge fan i honom när dom kommer hem osv. Efter 8 år så går det bara av farten så att säga.

Han är nog bra med sina få hundvakter, men får VÄLDIGT strikta regler. Allt för att inte skapa konflikter som gör att han kan få ta till sina tänder. Det är struktur som gäller. Jag vill inte få ett samtal när jag ligger på Stranden i Spanien att min hund bitit en person eller annan hund. Därför tar man det säkra före det osäkra! Hos folk som klarar av honom fungerar han helt utan problem, slappnar av fint hemma, går normalt på promenader osv.

Bråka är nog betydligt lättare! Hon har bara varit borta 2 gånger ifrån mig. En gång hos en vän som vi träffar väldigt sällan. Då över en helg. Bråka hade tittat väldigt efter mig ett par timmar efter att jag åkt. Även på promenaden gått runt och letat. Sen har hon en stor grej med att hämta saker, och befinner man sig hos en barnfamilj finns det VÄLDIGT mycket saker att hämta :angel: Till slut fick dom stänga igen dörren till barnrummet för att hundfanskapet skulle strunta i alla miljarder mjukisdjur. Bråka fungerade däremot superfint att ha lös, med barnet i hemmet och på promenader med andra hundar. Man behöver ha lite finkänsla för att se eventuellt vilt bara så sköter hon sig prima :love:

Andra gången var hon hos min bästa vän, där fungerar hon lika bra som hemma :bow:

mina fungerar lite olika beroende på var de är. Hos nattmatte = några gånger i veckan , utmärkt. På landet fungerar hur bra som helst, i stan skäller den lilla nätterna igenom i princip, och får då oftast med den stora med, killen bor dock längst upp i lägenhet i stan och där fungerar det bra :)Så är de med i stan brukar jag dela upp dem, en hos stadshundvakten och en hos killen :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 638
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 339
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 274
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka