Hur är det nu med passet

B

benjamin

eftersom vi har slarvat bort passet till vår ponny och har ansökt om nytt men inte fått det så undrar jag hur det är. Måste man ha med passet när hästen tävlas. Ska den visas i sekretariatet. Står det i TR? Kunde iallafall inte läsa det bland några av TR-ändringarna inför 2006
Snälla, någon kunnig som kan det här?

Sv: Hur är det nu med passet

Sitter och kollar på ett ryttarmeddelande och då står det såhär:

Licenser: "Kopia på pass och mätintyg om ni ej fått erat pass ännu!"

Hur kan man ha en kopia på ett pass om man inte fått passet ännu? Det ska nog vara: kopia på pass. Mätintyg om ni ännu inte fått ert pass.

Jag kan inte tänka mig att man måste ha passet. Jag skickade in mitt till asvh i slutet av september och det har ännu inte kommit. De håller just på med början av februari så det lär ta månader innan alla har fått sina pass.

på häst behöver man iaf inte ha passet på tävling (såvida man inte har vaccinationerna i passet) men vad som gäller för ponny vet jag inte

Ja, och visst måste det stå i TR ifall en sådan ändring av id-handling vid tävling måste göras.

det ni behöver är kopior på vaccinationer (om det nu står i pappret)

efter nyår är det lag på pass på tävling, sen om det finns undantag vet jag ej

Snuffsan skrev:
Hur kan man ha en kopia på ett pass om man inte fått passet ännu? Det ska nog vara: kopia på pass. Mätintyg om ni ännu inte fått ert pass.

Fråga inte mig, från SFK, för sådär står det i deras ryttarmeddelande till tävlingarna på fredag och lördag! :smirk: .

Till en tävling för ponny skall du ha med dig, vaccinationsintyg, mätintyg, grönt kort, ryttarlicens samt att din ponny måste var idmärkt. Det räcker inte med id ritningen i passet, den måste vara chipmärkt.

Nej, du behöver inte ha med dig passet på tävling. Om du har ponny måste den vara chippad och chipnumret ska stå på mätintyget. Det räcker med de vanliga papprena (grönt kort/licens, mätintyg (om det är ponny) och vaccinationsintyg. (Så passet kommer ju följa med till slut ändå, när man börjar skriva vaccinationerna däri)

Följande är saxat från Ridsportsförbundets hemsida:

2006-01-02
Hästpass inget krav på tävling
Från och med årsskiftet skall alla hästar i Sverige ha ett pass, i enlighet med Jordbruksverkets direktiv.

För att tävla skall hästen ha licens och för att kunna lösa licens måste hästen, eller ponnyn, vara registrerad i en avelsförening. Det finns däremot inga regler i Tävlingsreglementet om att pass ska uppvisas på tävlingsplatsen.

(Källa http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=195276)

2005-12-02
Nya regler för chipmärkning
Från och med 1 januari 2006 ska alla ponnyer som tävlar (gäller ej häst) från och med inbjudningstävling och högre vara chipmärkta.
Regeln om chipmärkning gäller alla tävlingar utom klubbtävling, det vill säga inbjudningstävling, lokal, regional, nationell och elittävling arrangerade av klubb som är medlem i Svenska Ridsportförbundet.

Undantag är ponny som är frysmärkt och registrerad av Svenska Travsportens Centralförbund (STC).

På mätintyget ska det framgå ponnyns chipnummer eller, om den är frysmärkt, ponnyns frysmärkningsnummer. Observera att detta gäller alla ponnyer, även de som är mätta/slutmätta sedan tidigare.
På tävlingsplatsen skall ponnyns chipmärkning eller frysmärkning kunna styrkas efter förfrågan genom uppvisande av giltigt mätintyg. Stickprov med scanner/avläsare kommer att ske på tävlingsplatserna.

OBSERVERA

* Chipnummer och frysmärkningsnummer får endast fyllas i på mätintyget av en chipmärkare, veterinär eller mätman.
* Karenstid för chipmärkning vid tävling är 96 timmar, vilket betyder att ponnyn ej får tävla inom 96 timmar efter att chipmärkningen är gjord.
* Alla ponnyer skall från och med 1 januari 2006 vara chipmärkta vid mätning för årsintyg/slutintyg.

(Källa http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=89713&x=1&a=191753)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur