Hur är det lämpligast att börja??

T

theark

Jag är medryttare på 23-årigt am. varmblod (alldrig startad (!) ) som har legat på 1.20-1.30...
han har inte blivit hoppad på ett tag, inte p.g.a skada lr ohälsa utan ägarens brist på hoppintresse:p jag har bara hoppat 75 cm än så länge men tänkte att jag vill gärna hoppa lite med "pluppen" också :D
vad är lämpligast att börja med??

Sv: Hur är det lämpligast att börja??

Hej!

Jag skulle ha börjat med enkla ensamstående hinder utan avståndsbedömning. För att kolla av hur hästen hoppar. Sedan är det bara att köra på med gymnastikhoppning och så småningom höja hindrena till lite höjd. Löshoppning är ju också bra och roligt för hästen. Där har ju du även en chans att se hur hästen hoppar utan störning av ryttaren.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka