Hur är det egentligen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

Har nu ytterligare funderingar ang föla ute eller inte! Stämmer det som jag läst, att om stoet fölar utomhus så kan fölet gå ute från början. Ja, man tar väl in på nätterna som vanligt antar jag?

Men om stoet fölar inomhus så kan inte fölet vara ute mer än korta stunder åt gången den första månaden (drygt)?

Hur kan det vara så här? Vädret är ju samma vare sig fölet föds ute eller inne? Har svårt att tro att pälsen skulle bli tjockare helt plötsligt vid fölningen bara för att det föds utomhus än inne i ett kallstall. Eller?

Jaja, bara lite funderingar som inte vill lämna mig.

Beror det inte lite på NÄR den föds?
Ett föl som föds inne i juni tex måste väl kunna gå ut på bete i princip på en gång, eller?

Tror att det du hört är en myt. Fölen som föddes i vårt stall för två år sedan (i maj) föddes båda inne i boxarna på natten, och gick ut med morsorna morgonen därpå för att därefter vara ute varje dag, hela dagen. De togs in på nätterna tills det var dags för sommarbete i juni. Därefter var de ute dygnet runt.

Även ett kallstall är ju lite skyddat (väggar, tak, bädd).. skiljer säkert några grader nere vid bädden och absolut bättre än att födas i varmstall.. men går kanske inte riktigt att jämföras med att födas ute i det fria 'tror' jag!

Sen är det inte pälsen som blir tjockare 'helt plötsligt' utan en temperaturreglering hos fölet (född ute) som gör att den blir 'tåligare'.. den kommer ut från ca 38gr till en skillnad på kanske 20-30gr lägre temperatur, kan mkt väl tåla både frost & regn/snö om den är pigg & välutvecklad vid födseln!

Ett föl som fötts ute kan man ta in hur mkt som helst och släppa ut nån timme då & då även om det är oväder.. men är den född inomhus i högre temperatur (varmstall) så blir fölet mycket känsligare och måste vänjas försiktigt till yttertemperatur samt väderleken!

Aha! Så det är vid fölning i varmstall som man måste vara försiktigare med fölets utevistelse!?

Tack för förklaringen om tempregleringen. Det var intressant!

Så fölning inne i mitt kallstall i början av april, kanske t.o.m. med öppen stalldörr...då borde fölet kunna vara ute längre perioder eller kanske t.o.m. hela dan tillsammans med mamman? Och tas in kvällstid. Naturligtvis under förutsättning att det inte är storm eller iskallt ösregn, då blir det ju innevistelse.

Har t.o.m. funderat på att ge stoet möjlighet att välja själv. Hennes box är längst ut mot ytterdörren, jag kan ställa upp hennes boxdörr o ha ytterdörren öppen ut till den lilla hagen (som jag även kan hägna av ännu mer). Sen kan hon gå ut o in som hon vill! Vad tror du om det?

Kan tänka mig att montera upp kamera både i boxen och tex ovanför ytterdörren så att jag kan se där med. Övervakningskameran jag tänkte köpa går att koppla till fler kameror + att den ser i mörker. Plus att vi har en sjysst kvicksilverlampa ut mot lilla hage, ovanför ytterdörren till stallet.

Och så en stor hög med halm i mitten av lilla hagen i anslutning till stallet. Så kan hon välja att gå in o föla i boxen eller föla ute i halmhögen. Vad tror du? OM hon väljer att föla ute, hur stor är chansen att hon verkligen lägger sig i halmhögen o inte på marken bara?

Massa funderingar så här i sluttampen!

Jo, naturligtvis. Men diskussionerna har hitintills gällt tidigare födda föl. Som mitt tex, som är beräknat till den 2/4 ungefär.

Jag vill ha uppsikt och vara med vid fölningen, dels för att stoet är 21 i år (blir hennes elfte föl) och dels för att det är mitt första! Vad jag har hört är det inte helt ovanligt att hinnorna inte spricker som de ska och då vill jag kunna vara behjälplig.

Efter fölningen funderar jag på om det inte är bättre för både sto + föl att kunna vara ute så mycket som möjligt. Om inget annat så för att stoet är äldre och kanske behöver röra mer på sig?

Oj, vilka möjligheter du skapar för ditt sto.. UNDERBART!!!

Beroende av hur hon själv växt upp (säkert inne), så tror jag att hon väljer inne i boxen (=hennes trygghet).. men, man ska aldrig säga nåt säkert.. hon kanske blir överlycklig att kunna få föda sitt föl 'utom räckhåll' för de andra i stallet :cool:.. då går hon ut till halmbädden i hagen (bör vara van vid det ca 1 mån innan) och krafsar/gräver (=bädda..vilket hon säkerligen gör) och fölar där, skulle hon välja en annan plats i hagen *so what* bara du är med och kan flytta henne till bädden innan fölet kommer ut så är det lugnt!

Ok, stod inget om tidigt födda föl, så jag trode det gällde födslar överhuvudtaget. ;)

Självklart vill man kunna övervaka och ingripa vid födseln om det skulle behövas, oavsett förstföderska eller en som får sitt elfte i ordningen. :) Vad som helst kan ju hända...

Och ja, självklart är det bästa för sto o föl att få vara ute så mkt som möjligt även om dom fölar inne. :)

det min veterinär sa när jag frågade om råd var att kan man inte hålla absolut koll på dom hela tiden så var det bättre om hon fölade utomhus. sen beror det ju lite på när dom ska föla och hur vädret är

Mitt föl föddes i kallstall 14 april. Hon hade INGA som helst problem med temperatur. Det smällde till och blev minus samma natt som hon föddes, och var ruggigt väder överlag sen läänge. Och hon hade INGA problem med 'ruggighet' eller kyla. Jag har ju samma temperatur och luft i stallet som ute, men det är dragfritt och uppehåll i stallet.

Däremot hade jag dem INTE ute hur mycket som helst i början, helt enkelt eftersom MARKEN ute var iskall, mycket kallare än boxbädden. Så de gick ute tills fölis ville lägga sig, då kom de in igen, och sen ut när fölet vaknat.

Om hon däremot fötts senare, så det var varmare i marken, då hade de fått gå ute hela dagar från början (förutom i regn då).

Så det var inte temperatur som skapade några problem här, utan KALL mark (och ganska mycket regn, fölningen var inte helt okomplicerad och fölet missade blodöverföringen från navelsträngen te x. Så jag var noga med att bara had em ute korta stunder i regn, kanske 30 min åt gången. Sen fick hon tyvärr lunginflammation ändå, och då fick hon ju inte gå ut i regn alls på ett tag).

Ja, jag vill ju göra det bästa möjliga för henne. :)

Men jag är inte hundra på att hon själv har fötts och vuxit upp inne. Hennes uppfödare (som jag köpte henne av) verkar låta alla stona föla ute, utan uppsikt, i (betes)hagarna. Vad jag vet så har mitt sto fölat ute alla gångerna.

Jag kanske anstränger mig för mycket? Men jag vill så gärna att det ska bli så bra som möjligt!

Sen har jag ju stora hagen, den med vindskydd (ombyggt vagnslider m tak o väggar) som är bäddad med massvis av halm. Där sover de ju redan på nätterna, båda två! Den ena ligger ner medan den andre står upp o vaktar. Jag har ju ett slagt lösdrift här hemma, tar bara in på stall de nätter som är riktigt vidriga.

Det dräktiga stoet går självmant in i vindskyddet närhelst hon tycker vädret blir otäckt, som igår med riktigt tjock dimma! Eller om det kommer lite regn etc. Och som sagt på nätterna.

Tror du hon skulle gilla att föla där istället? Det är drygt 30 kvm i skjulet, ena sidan helt öppen. Och som sagt, tjockt med halm redan. Mockar ut då och då och fyller på mer halm. De har fri tillgång till hö i ett par lådor (SJpallar med pallkragar) o får kraftfoder ett par gånger om dan. Eftersom kamerorna är trådlösa skulle jag ju kunna montera upp mot skjulet istället. Och vi har utebelysning i anslutning till både skjulet och hagslussen mot stallet.

Vad tror du om den idèn? :confused:

Jag tycker inte att man kan anstränga sig för mycket, tvärtom :)

Skjulet är väl helt OK att föla i.. men OM hon går ut i stora hagen (man vet aldrig) så tappar du ju uppsikten, har du möjlighet att dela av hagen för natten så funkar det ju.. då lägger hon sig säkerligen i skjulet!?

Ditt sto fölar för tidigt för att chansa på att låta henne föla ute.Risken finns att hon fölar mitt ute i leran någonstans.

Det är egentligen inte temperaturen i sej som medför risker...utan blåst och drag och regn...och ute så är marken kallare nu på vårsidan....kylan sitter ju i länge i marken även om temperaturen i luften kan kännas bra.

I en box vet du ju att fölen kan ligga på ett varmt underlag.

Jo, det var ju därför jag tänkte stängsla av lilla hagen som är i direkt anslutning till stallet och lägga ut en stor halmhög!

Här har de senaste åren varit superväder i april. Förra året var det maj som var eländig. Många år kan man gå i shorts i april bara för att bli kallare igen i maj. Jätteknepigt väder.

Liknande trådar

• Låst
Avel Ska i vår betäcka mitt ena sto och jag vill lära mig allt och lite till om fölningar. Vad man ska tänka på före och efter och så vidare...
Svar
1
· Visningar
687
Senast: Görel
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Hundhälsa Ska ringa veterinären imorgon men vill gärna spåna lite mer er också. Hunden är under utredning, eller den är snart klar och...
Svar
8
· Visningar
3 143
Avel Mitt sto fick föl natten till lördagen. Allt gick bra och hon är en väldigt duktig mamma. Det är hennes fjärde föl, men det första här...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: Sighttosee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka