Hur är det att ha en gård?

Sv: Hur är det att ha en gård?

Och nu kommer ännu en fråga! ;)
Hur gör ni med semestrar? Har ni överhuvudtaget semestrar?

Jag, som många andra, drömmer om livet på en gård. Eller ja, snarare livet på ett ställe med villa, stall, ridhus och paddock och lite mark. Inte värsta bondgården med jordbruk o.s.v. Jag har insett att det är massor av kostnader och mycket hårt arbete, men jag lockas ändå av tanken på att ha ett eget stall att styra runt och fixa med, alltid ledigt på ridbanorna, lugn och ro, att ha hästarna hemma hos sig. Naturnära och lugnt. Av ren nyfikenhet undrar jag, till er som lever på en gård eller har "villa med stall":
  1. Hur är det att ha en gård?
  2. Är alla kostnader och allt slit värt det?
  3. Varför har ni gården?
  4. Hur ser eran dag ut?
Schysst att ni tar er tid att läsa och förhoppningsvis svara! :banana:

1. Det är helt klart värt allt slit det innebär. Man får tillbaka allt för att ha hästarna i närheten.
2. Det är klart värt det, jobbet är otroligt mycket, beror på vad man är van sedan tidigare... men det innebär konkande och kanske renovering. Det är klart att man sliter häcken av sig men samtidigt får man ha sina älskade djur utanför fönstret.
3. För att det är mysigt och i längden tycker iaf jag att det blir billigare. Man slipper ju stallhyran iaf som för det mesta är rätt dyr.
4. 6.00 kliver upp och fodrar samt fyller vatten ute i hagarna.
7.00 åker på jobbet
12.00 åker hem från jobbet på min lunch för att luncha hästarna
17.00 kommer hem och ger lite middagshö
20.00 ut till stallet för att motionera hästarna, mocka, fixa och trixa :)
22.00 Får hästarna komma in för natten och få sin kvällsmat :)
Ungefär så ska jag väl kunna summera min dag med hästar och jobb :) Familjen får lida lite men nåt måste man offra :P

KL Bara en tanke; om man inte kan jobba hemifrån, kolla upp hur snöröjning mm fungerar. Och att den fungerar. Det är inte roligt när man ska vara på jobbet kl 7 och snöröjningen sköts av grannbonden som tar din väg efter han har plogat färdigt hemma hos sig och några andra grannar.

Om man kan sköta jobbet eller delar av det hemifrån - hur är nätverksanslutningen?

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 936
Senast: Efwa
·
Gnägg Vi har hittat en gård som vi är intresserade av. Jag har tidigare ställt frågan i en tråd, om man faktiskt vill ha häst hemma eller...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 239
Senast: Martina_m
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 738
Senast: fio
·
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka